کد خبر: ۳۳۳۲۶
تاریخ انتشار:۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
اسکله گسیخته شده پیر رمچاه قشم یادگار جهادگران نیازمند تدبیر
اسکله صیادی رمچاه قشم که حدود چهار دهه پیش توسط جهادگران بناگذاری شده و مأمنی برای صیادان این منطقه از جزیره بوده، در میان طوفان‌های دریایی و عدم تحقق وعده‌ها برای بازسازی در حال از بین رفتن است.
به گزارش مارین نیوز، طوفان سهمگین دریایی روزهای گذشته که سبب ایجاد موج‌هایی با ارتفاع با بیش از هفت پا و تندبادی با سرعت 800 کیلومتر در ساعت شد تنها موج شکن صیادی روستای رمچاه که در سال‌های اول انقلاب اسلامی توسط  توسط جهادگران جهاد سازندگی و با همکاری صیادان روستای رمچاه با امکانات و بضاعت مالی محدود احداث شده است را در نوردید.

پناهگاه صیادان قبل از احداث موج شکن رمچاه
این اسکله پیر که در این سال‌ها بخشی از اقتصاد خانوارهای رمچاهی و روستاهای اطراف است، هر از چند گاهی و به وفور دستخوش این تکانه‌ها و خسارت‌ها شده تا جایی که امروز بیم تخریب کامل آن و تجزیه‌اش به دست نامهربانی‌های دریایی می‌رود که این همه نگران کرده است.


کما اینکه همین طوفان اخیر باعث خسارت شدید و تخریب قسمتی از تنها پناهگاه صیادان و همچنین باعث مشکلات زیادی برای این قشر زحتمکش شده است.
این اسکله صیادی که گنجایش پهلو دهی بیش از 250 فروند شناور صیادی سنتی و لنج ماهیگیری را در خود دارد امروز به عنوان یکی از مراکز مهم شیلاتی قشم و هرمزگان شناخته می‌شود که درآمد و معیشت حدود یک‌هزار نفر بطور مستقیم و بیش از 2 هزار و 500 نفر نیز بطور غیر مستقیم تحت تاثیر خود قرار داده است.


نگرانی‌ها پیرامون این اسکله از اظهارنظرها و احتمالات فراتر رفته تا جایی که مدیر عامل شرکت تعاونی صیادی سیاف موج رمچاه به عنوان یکی از بهره‌بر داران این اسکله از عمق فاجعه برای آینده این موج شکن خبر می‌دهد.

پیگیری‌های 15 ساله راه به جایی نبرده است
علی اسلامی مدیرعامل شرکت تعاونی سیاف موج در این راستا اظهار داشت : با توجه به شدت گرفتن امواج دریا در روزهای گذشته به قسمتی از تنها موج شکن صیادی روستای رمچاه که نزدیک به چهار دهه از عمر آن می‌گذرد خسارت وارد و موجب شده قسمتی از این موج‌شکن تخریب شود.
وی افزود: رئیس و کارشناسان اداره شیلات قشم بعد از این حادثه بلافاصله در محل حاضر و در حال بررسی این موضوع هستند.


اسلامی همچنین بر لزوم بهسازی و نجات این سازه صیادی تاکید و تصریح کرد : بیش از 15 سال است برای احداث اسکله جدید در حال پیگیری هستیم و علی رغم بازدید و قول‌های مساعد مسؤولان عالی رتبه کشور در دوره‌های مختلف و خصوصا در دولت تدبیر و امید و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صیادان زحمتکش هنوز چشم انتظار احداث و کلنگ این بندر صیادی هستند.
از طرفی نه تنها نگرانی ها پیرامون تخریب و از بین رفتن بازوهای این اسکله و موج شکن بالا گرفته بلکه عدم لایروبی دهانه و محیط این سازه دریایی ساحلی از گل و لای نیز مالکان شناورها را با نگرانی‌هایی روبرو کرده است.

مسکوت ماندن مصوبه احداث اسکله رمچاه
این در حالی است که بیش از سه سال پیش نیز اسلامی مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی در این راستا که صیادان در این بندر با مشکلات عدیده ای روبرو هستند اظهار داشت: در مواقعی که دریا طوفانی می‌شود گل و لای و رسوبات به داخل موج‌شکن هدایت شده و هنگام جزر دریا تردد شناورهای سبک به سختی صورت می‌گیرد و ورود شناورهای متوسط از قبیل لنج به موج شکن عملا غیر ممکن می‌شود.


وی اظهار داشت: صیادان این منطقه مجبورند با طی مسافتی طولانی لنج‌‌های خود را به صورت مهمان در اسکله‌‌‌های همجوار رها کرده و لنگر بیاندازند.
اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه جمعیت کثیری از مردم این منطقه صیاد هستند مجبور شدیم جهت رفع مشکل و امرار معاش صیادان با رایزنی و همکاری محمد سعید طاهری رئیس شورای اسلامی به عنوان خیر و تحمیل هزینه‌های گزافی برای باز کردن دهانه موج شکن به صورت موقت توسط بیل مکانیکی و بارج اقدام کنیم.


مدیرعامل شرکت تعاونی سیاف موج یادآور شد: اقدامات و مذاکرات مکرری توسط شورای اسلامی دوره سوم با مسؤولان ذی‌صلاح صورت پذیرفته که ماحصل آن تصویب احداث موج شکن جدید بوده است که امیدواریم با تامین و تخصیص اعتبار لازم، ساخت موج‌شکن بهتر و بزرگتری برای صیادان این منطقه آغاز شود.

اعتباری که تخصیص داده نشد/ متولی اسکله جدید رمچاه اداره بنادر و دریانوردی
عبدالباسط اسلامی رمچاهی رئیس سابق شورای اسلامی روستای رمچاه سه سال پیش نیز در این راستا افزود : به علت انباشته شدن گل و لای در موج‌شکن و قرار داشتن دهانه ورودی در مسیر امواج دریا، گل و لای به داخل موج‌شکن هدایت می‌شود و براساس نظریه کارشناسان شیلات ترمیم و لایروبی حوضچه به صلاح نیست، که این امر باعث شده اقداماتی جهت احداث موج شکن جدید صورت پذیرد.
عضو شورای اسلامی روستای رمچاه اظهار داشت: با توجه به عدم وجود اعتبار کافی در سازمان شیلات احداث موج شکن جدید غیرممکن جلوه می‌نمود که این امر ما را بر آن داشت از محل اعتبارات تخصیصی به سازمان بنادر و کشتیرانی جهت احداث موج شکن‌های جنوب کشور بهره گیریم.
اسلامی رمچاهی در ادامه بیان داشت: با مراجعات مکرر و پی‌گیری‌های مستمر در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، سازمان شیلات ایران و مساعدت بی‌دریغ نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی دکتر محمد آشوری و همکاری مدیرکل شیلات هرمزگان و عنایت سید عطاالله صدر معاون وزیر راه و شهرسازی مشکل اعتباری ساخت موج شکن جدید برطرف شد.
این عضو شورای اسلامی روستای رمچاه تصریح کرد: جهت اجرای طرح توسط سازمان بنادر و دریانوردی عنوان شد که این موج‌شکن بنام شیلات ایران به ثبت رسیده است و هر گونه اقدامات اجرایی و تخصیص اعتبار منوط به واگذاری و ثبت آن بنام اداره بنادر و دریانوردی است که این موضوع نیز با رایزنی و مذاکرات گسترده با مسئولان ذی‌ربط محقق شد.
عبدالباسط اسلامی اظهار امیدواری کرد به زودی برای تسریع در اجرای پروژه، مساعدت‌‌های لازم توسط دولت تدبیر و امید صورت (در سال 94) پذیرد تا مشکلات صیادان سختکوش روستای رمچاه و روستاهای همجوار برطرف گردد.

وعده‌ای که در ایستگاه 94 توقف کرد
در سال گذشته نیز محمدرضا الله‌یار سرپرست معاونت پیشین توسعه و تجهیز سازمان بنادر و دریانوردی کشور، منصور آرامی عضو پیشین هیئت رئیسه کمیسیون عمران و نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، خانم کمال زاده فرماندار پیشین شهرستان قشم و جمعی از مسئولان محلی، در بندر صیادی روستای رمچاه حضور یافتند تا از نزدیک با مشکلات مردم این منطقه آشنا شوند.
محمد رضا الهیار اظهار داشت : 2 اسکله صیادی در سوزا و رمچاه در برنامه داریم که مراحل مطالعه و کلنگ زنی آنها در دست اجرا است.


الهیار با بیان اینکه، طرح مطالعه، توسعه بندر صیادی رمچاه تا پایان سال جاری به اتمام می رسد افزود: این طرح پس از تامین اعتبار با سرعت با هدف ایجاد فرصت های شغلی پایدار عملیاتی می شود.
در این بازدید مقرر شد که طرح مطالعاتی اسکله رمچاه آغاز شود، در پی این اتفاق، تا پایان سال جاری (94) عملیات کلنگ‌زنی این اسکله انجام خواهد شد.
با این تفاسیر انتظار می‌رود همانطور که جهادگران با خودیاری مردم امیدها را برای ماندگاری بیشتر در رمچاه تا حدود چهار دهه بعد تمدید کردند، اینبار نیز دولتمردان و مسئولان مربوطه در شیلات، اداره بنادر و دریانوردی و سایر مراجع مربوطه در هرمزگان و قشم نیز برای نجات این اسکله و موج شکن صیادی که بنوعی تصور روستای رمچاه و روستاهای همجوار بدون آن ممکن نیست اقدامات لازم را برای کاهش نگرانی ها صورت دهند.
روستای رمچاه در ضلع جنوب شرقی جزیره قشم در 10 کیلومتری ساحل جنوبی قرار دارد، بندر این روستا هم از جمله بنادر صیادی قشم به شمار می‎رود که نقش مهمی در تامین معیشت اهالی این روستا دارد.

منبع : فارس