کد خبر: ۳۳۳۷۲
تاریخ انتشار:۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
آغاز عملیات استقرار نخستین شناور پالایشگاهی در خلیج فارس
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از آغاز عملیات استقرار نخستین شناور پالایشگاهی کشور به نام FPSO CYRUS در کنار سکوی چاه‌های لایه میدان نفتی پارس جنوبی خبر داد.
به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اعلام این خبر افزود : با بهبود شرایط جوی، این شناور، اسکله عسلویه را به مقصد منطقه عملیاتی در موقعیت چاه های لایه نفتی پارس جنوبی (SPOL) ترک کرده و عملیات نصب لنگرهای مهاری آن آغاز شده است.
حمید بورد گفت : در صورت مساعد بودن شرایط جوی، عملیات نصب و راه‌اندازی تاسیسات این شناور پالایشگاهی مطابق برنامه از پیش تعیین شده به پایان می رسد و تولید از لایه نفتی پارس جنوبی آغاز می شود.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران افزود : میزان نفت درجای لایه نفتی پارس جنوبی بیش از ١٤ میلیارد بشکه برآورد می شود که فرایند تولید از آن با بهره‌گیری از یک سکوی تولیدی با هفت حلقه چاه و پیش‌بینی ٣ حلقه چاه تزریقی، همچنین شناور پالایشگاهی مجهز به آخرین فناوری‌های روز صنعت نفت که کلیه فرایندهای تولید، آماده‌سازی، ذخیره‌سازی و در نهایت صادرات را به طور متمرکز امکان‌پذیر می‌کند میسر خواهد شد.
بورد، تولید از این میدان را در فاز اول بین ٢٥ تا ٣٥ هزار بشکه نفت در روز پیش‌بینی کرد و گفت: آغاز تولید از لایه نفتی پارس جنوبی از چند جهت ارزشمند است که مهمترین آن آغاز رقابت در عرصه تولید نفت با رقیب قطری، بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های روز صنعت نفت و راهبری این تاسیسات پیشرفته است.
به گفته وی، برای این منظور از بین نخبگان مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره، گروه‌های راهبری از مردادماه در منطقه کیش و ستاد طرح توسعه، به مطالعه مدارک و نشست‌های تخصصی و آموزشی در این‌باره پرداخته‌اند و به محض استقرار کامل شناور، در کنار مجری و پیمانکار طرح برای آشنایی با تاسیسات نصب شده در FPSO CYRUS در این شناور مستقر خواهند شد تا پس از دوره زمانی پیش‌بینی شده راهبری این تاسیسات را بر عهده گیرند.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران افزود : بر اساس برنامه پیش‌بینی شده، قرار است پس از نصب این شناور پالایشگاهی، نفت موجود در لایه نفتی پارس جنوبی از طریق خط لوله ١٢ اینچی وارد این شناور شده و پس از انجام مراحل تصفیه، به نفتکش‌های صادراتی منتقل شود.
بورد در پایان بیان کرد : به دلیل اینکه این شناور چرخ دنده (تارت) ندارد عملیات مهار آن یکی از مشکل‌ترین عملیات‌های پهلودهی خواهد بود که با توجه به توانمندی‌های کارکنان عملیات دریایی شرکت نفت فلات قاره ایران، این اقدام با مهارت و دقت بسیار خوبی انجام می شود.