کد خبر: ۳۳۴۹۷
تاریخ انتشار:۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
مروری بر اقدامات و فعالیت های ستاد دریایی در حوزه بین الملل
ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری با هدف تبادل فناوری بین المللی اقدام به اعزام متخصصین دریایی داخلی جهت حضور در نمایشگاه های بین المللی، هماهنگی حضور متخصصی خارجی در مجامع دریایی داخلی و انعقاد تفاهمنامه های همکاری مشترک بین المللی کرده است.
به گزارش مارین نیوز بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری، تسهیل در زمینه های صادرات محصولات دانش بنیان دریایی، تبادل فناوری و توسعه بازار آنها از جمله اهداف ستاد دریایی است. این ستاد با هدف تبادل فناوری بین المللی اقدام به اعزام متخصصین دریایی داخلی جهت حضور در نمایشگاه های بین المللی، هماهنگی حضور متخصصی خارجی در مجامع دریایی داخلی و انعقاد تفاهمنامه های همکاری مشترک بین المللی کرده است. این همکاری ها با هدف تقویت و توانمندی برند ملی در حوزه تولید محصولات با فناوری بالا، رصد فناوریهای مشابه و مهندسی معکوس توسط شرکتهای دانش بنیان، بهبود کیفیت محصولات تولیدی با فناوری بالا، گسترش سهم بازار و زمینه سازی برای ورود مناسب شرکتهای دانش بنیان و دانشگاه های دریایی به مجامع بین المللی بوده است. در ادامه مروری بر اقدامات ستاد در حوزه بین الملل در سال 95 ارائه می شود. 


نشست مشترک دریایی ایران و کره جنوبی در تهران
نخستین نشست با موضوع همکاری‌ مشترک در دوران پسا تحریم با حضور متخصصین دریایی کره جنوبی و ایران در تهران برگزار شد. در این جلسه نمایندگانی از مدیران وزارت اقتصاد، شرکت کشتیرانی ج.ا.ا، سازمان بنادر و دریانوردی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه چابهار، بنیاد ملی نخبگان و موسسه رده بندی ایرانیان حضور داشته اند. که در نهایت با برگزاری جلسه‌ای تخصصی، 3 تفاهم نامه با محوریت  توسعه همکاری فناورانه دریایی تنظیم شد.

نشست مشترک دریایی در شهر بوسان
دومین نشست مشترک در مردادماه 95 به میزبانی انستیتو دریانوردی کره جنوبی در شهر بوسان برگزار شد. که در این نشست هیاتی از متخصصان دریایی حضور داشته و به بررسی راهکارهای توسعه و اجرایی سازی همکاریهای مشترک در حوزه دریا پرداختند. در ادامه این سفر، مذاکرات و بازدیدهایی جهت توسعه همکاری های مشترک دو کشور همچون بازدید از انستیتو دریانوردی کره (KMI)، دانشگاه و مرکز تحقیقات MOKPO، بازدید از شرکت POKO (فعال در صنعت ساخت و تعمیرات قطعات و تجهیزات دریایی)، برگزاری جلسه با اتاق بازرگانی بوسان جهت توسعه روابط تجاری با ایران در حوزه دریا و بازدید از شرکت ARON (طراح و سازنده قایق پرنده)، شرکت DHP (طراح و سازنده مبدل‌های حرارتی جدید) و شرکت SONATECH (طراح و سازنده انواع سونارها) همراه با جلساتی به صورت مجزا صورت گرفت.
همچنین  در پی این اقدام بازدید  از شرکت های کشتی سازی و بررسی روش های همکاری مشترک و برگزاری جلسه با دانشگاه بوسان و بررسی روش‌های همکاری علمی آموزشی و فناورانه در حوزه دریا همچنین با دانشگاه بوسان، دانشگاه ملی سئول، دانشگاه دریایی کره جنوبی و انستیتو علوم و فناوری های اقیانوسی KIOST و بررسی روش‌های همکاری علمی آموزشی و فناورانه در حوزه دریا و بازدید از آزمایشگاه‌ دریایی دانشگاه صورت گرفت. 
و در نهایت بررسی فعالیت‌های شرکت و روند توسعه فناوری سونارهای اولتراسونیک با شرکت ECOLO (طراح و سازنده انواع سونار)، برگزاری جلسه با نماینده شرکت SCHANKER آلمان جهت مذاکره فروش LPG از ایران در طی این اقدام بزرگ صورت گرفت.

سفر  شبکه ملی ناوگان تحقیقات دریایی ایران به روسیه
با توجه به تفاهم نامه همکاری منعقد شده بین ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی و انستیتو اقیانوس شناسی روسیه (Shirshov) در زمینه گسترش همکاری های علمی و فناورانه هیئتی از این انستیتو به تهران سفر کرد و سمیناری با موضوع "اقیانوس شناسی در دریای خزر" برگزار شد. 
در این سفر اعضای شبکه ملی ناوگان تحقیقات دریایی با مسئولین اقیانوس شناسی روسیه در مورد افزایش زمینه های همکاری بین طرفین گفتگو داشتند.

پاویون تخصصی ایران در همایش تخصصی دریایی و دریانوردی SMM  آلمان
بیست و هفتمین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی آلمان (SMM 2016) در تاریخ 16 الی 19 شهریور ماه 1395 و در شهر هامبورگ برگزار شد. این نمایشگاه دوسالانه در این دوره میزبان 50000 بازدید کننده و 2200 شرکت کننده از 67 کشور و در فضای 930000 متر مربعی بوده، که به لحاظ کیفیت، برگزاری، مشارکت کننده و بازدید کننده جزء نمایشگاه‌های مطرح دنیا است. نمایشگاه دوسالانه دریایی آلمان (SMM) از سال 1963 آغاز به کار نموده و میزبان متخصصین دریایی بوده است.
محور‌های کاری نمایشگاه در زمينه‌هاي مختلف صنايع دريايي و دريانوردي از جمله صنایع ساحلی و فراساحلی، نفت و گاز و پتروشیمی، بنادر و دریانوردی، فناوری‌های دریایی، ساخت و تعمیر، صنايع دريايی و دفاعی، ساخت و تامین تجهیزات دریایی، خدمات بندری، مشاوره و مهندسی، آموزش و تحقیقات، اقتصاد دریایی، حمل و نقل دریایی، فیزیک دریایی و اقیانوس شناسی، حفاظت از محیط زیست دریایی، شیلات، صید و آبزی پروری و امور سیاحتی و گردشگری است.
در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی دریایی و دریانوردی آلمان (SMM 2016) هیات اعزامی ایران متشكل از 48 نفر از ارگان‌ها و شرکت‌های دریایی ایرانی حضور داشته و با ابراز رضایت از حضور در این نمایشگاه، این حركت را كاملا مفید دانستند و جهت همکاری و مشارکت در نمایشگاه‌های خارجی آینده  امادگی خود را اعلام کردند.