کد خبر: ۳۳۴۹۹
تاریخ انتشار:۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
گردشگری بر روی ویلاهای شناور !
زمانی که صحبت از گردشگری به میان می‌آید،‌ آنچه که ابتدا به ذهن می‌رسد یک منطقه خوش آب و هوا و نسیمی ملایم و هوایی پاک است. پس حداقل منطقه‌ای مثل عسلویه نمی‌تواند در این طبقه بندی مناطق جذاب گردشگری قرار گیرد.
به گزارش مارین نیوز، آنچه که در عسلویه انجام شده؛ این نگرش به گردشگری را تغییر داده است. عسلویه یکی از مناطق بد آب و هوای کشور است که نامش توام شده است با فعالیت‌های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی.
بندر عسلویه از توابع استان بوشهر در جنوب ایران و کرانه خلیج فارس است و نام این منطقه با نام منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یکی شده است. می‌گویند وجه تسمیه عسلویه، عسل + او (آب) + ه (پسوند) است که بر روی هم به معنی «آب عسلی» است.
در واقع تا به امروز کمتر کسی توانسته از عسلویه تصوری به غیر از چراغ‌های پتروشیمی‌های بزرگ آن را داشته باشد. اما کارشناسان گردشگری، حالا می‌‌خواهند این بندر را تبدیل به مکانی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی نمایند و جذابیت آن را آنقدر بالا ببرند که بدی آب و هوا هم نتواند مانع سفر دوستداران منابع بکر طبیعی به این منطقه شود.

جذابیت عسلویه، گرما در کنار نسیم دریا
ایران با وجود منابع عظیم دریایی در شمال و جنوب کشور، در حوزه گردشگری دریایی تاکنون نتوانسته در دنیا جایی برای خود دست و پا کند. به‌ویژه این که وقتی صحبت از مناطقی چون عسلویه می‌شود، اولین مانع عمده بر سر راه گردشگری هوای بسیار داغ این منطقه ویژه اقتصادی است که فقط برای کسانی قابل تحمل است که یا از بومیان منطقه هستند یا لاجرم به دلایل شغلی در این بندر ساکن شده‌اند.
اما از طرفی حمید سلیمانی، مشاور دهکده توریستی پازارگاد عسلویه، می‌گوید: «وقتی شما در حریم ۶۰ متری دریا هستید؛ نسیمی براساس جزر و مد دریا وجود دارد و همیشه این نسیم هست. وقتی هوا روی ماسه‌ها حرکت می‌کند، با کمک آبی که در ماسه‌ها ذخیره شده مثل یک کولر عمل می‌کند و شما را خنک می‌کند. البته از حریم ۶۰ متری که بگذریم زمین حرارت خود را پس می‌دهد».
پس در این صورت یکی از اشتباه‌های بزرگ شهرداران شهرهای ساحلی، بتن ریزی زمین‌های ماسه‌ای کنار ساحل برای پیاده‌روی و ساخت پارک است.


ویلاهای شناور عسلویه ساخته ضایعات
برای اولین بار در کشور در منطقه عسلویه، و در منطقه گردشگری پازارگاد، دهکده‌ای گردشگری طراحی شده است و برای اقامت در این دهکده، گردشگران نه در ساحل و در هتل‌های متداولی که در دیگر نقاط ایران یافت می‌شوند، اقامت می‌کنند؛ بلکه قرار است بر روی دریا و در ویلایی شناور بر دریا اوقات خوشی را بگذرانند.
به گفته، اصغر لطفی، مسوول پشتیبانی دهکده گردشگری پازارگاد عسلویه، این ویلاهای شناور که در این منطقه به نام ویولا از آن‌ها نام می‌برند بر روی دریا شناور هستند و مکانی بسیار جدید برای بیتوته گردشگران.
از نظر قانونی کسی نمی‌تواند در حریم ۶۰ متری دریا اقدام به احداث تاسیسات نماید. اما وقتی قرار است ویلاها شناور باشند و قابلیت جابجایی داشته باشند، این مشکل قانونی هم حل خواهد شد.
لطفی برای توصیف این ویلاها می‌گوید: این‌ها همان لوله‌های جی‌آر‌پی یا Glassier Reinforced Plastic Pipe هستند. کپسول‌هایی که می‌توان در آن‌ها تخت‌خواب، اسپیلت،‌ یخچال، ‌تلویزیون و آشپزخانه‌ای یک و نیم متری را جا داد.
از این نوع لوله‌ها در انبار ضایعات یکی از مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه فراوان است.
حالا این سازه‌های به درد نخور و باعث زحمت، تبدیل شده‌اند به ویلاهایی زیبا و جذاب برای جذب گردشگر و مسلما تولید ثروت.
درواقعا آن چیز که به چشم خار می‌آمد یک روز به کار آمده و تبدیل به سوییت‌‌هایی شناور شده‌اند تا با بهره‌گیری از محیط بکر دریا در عسلویه، مکانی جذاب برای جذب گردشگر فراهم آید.
این سوییت‌ها سازه‌هایی فلزی هستند که نمای آن‌ها به شکل چوبی تزیین شده است.
از این سوییت‌های شناور ۳۰ دستگاه در عسلویه ساخته شده و ۲۰ دستگاه دیگر هم در حال ساخت است. بهترین نقطه هم برای استفاده از این سوییت‌های شناور منطقه نایبند عسلویه است.


ما هم می‌توانیم ونیز داشته باشیم
سازنندگان و احداث کنندگان منطقه گردشگری عسلویه امیدوارند تا حدود دو سال دیگر این منطقه را تبدیل کنند به ونیز ایران.
آن‌ها می‌گویند سه هزار و ۵۰۰ هکتار زمین آبی خاکی بوشهر در هیچ کجای دیگر خلیج فارس پیدا نمی‌شود و در این منطقه آب دریا هست اما طوفان دریا وجود ندارد. برای موج‌های شدید هم فکری شده است و آن ساخت موج شکن است.
این خصوصیات است که عسلویه را تبدیل کرده است به یک منطقه از هر لحاظ ویژه.
تنها انتقادی که می‌توان بر این طرح گرفت این است که آیا با وجود هوای آلوده حاصل از مجتمع‌های پتروشیمی بزرگ عسلویه، کسی رغبت می‌کند به این منطقه بیاید و از این سوییت‌ها استفاده کند؟
طراحان این سوییت‌ها فکری هم به حال این معضل کرده‌اند. در واقع طبعیت فکری به حال این معضل کرده است. «دریا در پایین‌ترین سطح زمین قرار گرفته است و جریان هوا هم از سطح دریا به ساحل است. و هیچ آلودگی را با خود به ساحل نمی‌آورد و بلکه باعث کاهش آلودگی هم می‌شود».
به گفته مسوولان منطقه، ‌سال گذشته ۱۲ میلیارد تومان و امسال شش میلیارد تومان در دهکده گردشگری دریایی پازارگاد سرمایه‌گذاری شده است و مسوولان پیش‌بینی کرده‌اند که این سرمایه‌گذاری در ظرف ۴ سال جواب پس بدهد.
به اعتقاد سلیمانی، متاسفانه در ایران گردشگری دریایی متولی ندارد. هر چند در این منطقه حتی به زنان هم آموزش ملوانی داده می‌شود و این منطقه قادر است کشتی‌های تفریحی تولید کنند که خدمه آن‌ها زن هستند، اما گردشگری ورشکسته در ایران فعلا چندان توجهی به این بخش جذاب نداشته است.  
به هر حال از عسلویه خبر می‌رسد که این کلبه‌های شناور برای اولین بار به آب انداخته شده‌اند.


منبع : انرژی امروز