کد خبر: ۳۳۶۴۵
تاریخ انتشار:۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
در سومین نشست سیاست گذاری سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت ؛
جشنواره "دریا مسیر پیشرفت" حرکتی ارزشمند و نقطه شروع توسعه فرهنگ دریایی
دبیر ستاد صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری : جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" حرکتی ارزشمند و نقطه شروع توسعه فرهنگ دریایی در کشور به شمار میرود و تاثیر آن در آینده بسیار قابل ملاحظه خواهد بود.
به گزارش مارین نیوز، در سومین نشست سیاست گذاری سومین جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" که یکشنبه سوم اردیبهشت با حضور نمایندگانی از وزارتخانه ها، سازمانها، ارگانها، انجمن ها و شرکت های دریایی برگزار گردید، به بررسی برنامه های آتی جشنواره و تعیین روش مشارکت و همکاری نهادها در جشنواره پرداخته شد. 
دبیر ستاد صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری در این نشست اظهار داشت : جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" حرکتی ارزشمند و نقطه شروع توسعه فرهنگ دریایی در کشور به شمار میرود و تاثیر آن در آینده بسیار قابل ملاحظه خواهد بود، از آن جهت که بر خلاف کارهای متعدد قبلی که هیچ کدام فعال و ملموس نبودند، این جشنواره پویا و فعال برپا شد. 
دکتر محمد سعید سیف گفت : در این دوره از جشنواره، نه تنها دانش آموزان بلکه طیف گسترده ای از جامعه دریایی اعم از دانشجویان، شرکت های دانش بنیان و همچنین ارگان های دریایی ورود پیدا کردند. 
وی در ادامه با اشاره به برگزاری مسابقات شناورهای هوشمند و ربات های زیردریایی همزمان با جشنواره "دریا مسیر پیشرفت" بیان داشت : تمامی سازمانها و ارگانها به هر نحوه که می توانند تیم های شرکت کننده را مورد حمایت خود قرار دهند و همچنین اگر طرح، ایده و برنامه ای برای جشنواره دارند این ستاد آنها را مورد حمایت قرار خواهد داد. همچنین طرح هایی که در مسابقات موفق باشند برای تجاری سازی توسط ستاد دریایی حمایت می شوند. 
سیف همچنین از اعضاء ستاد درخواست نمود تا با مشارکت در اهدای جوایز به برگزیدگان، همکاری در برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی، مشارکت در حمایت از ایده بازار دانشجویی، اطلاع رسانی جشنواره از طریق سایتهای مرتبط و مشارکت در ارسال طرح و دستاوردهای فناورانه دریایی ارگان مربوطه خود را بیشتر در این جشنواره ملی سهیم کنند. 


دبیر اجرایی سومین جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" نیز در این نشست با بیان اینکه طرح برگزاری جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" با هدف ترویج مباحث مرتبط با دریا در میان شرکتهای دانش بنیان دریایی، دانشجویان، دانش آموزان و مشارکت ارگانها و نهادهای دریایی طی جلسات مختلف با نمایندگان سازمان های مرتبط تهیه گردیده است، اظهار داشت : لزوم توجه بیشتر به اهمیت و جایگاه دریا و صنایع مرتبط با آن،مهم ترین دغدغه برگزاری این جشنواره است. 
بهنام رضایی افزود : اقدامات اجرایی در چند فاز انجام شده است که در فاز اول آن تبلیغات گسترده و توزیع پوستر و بروشور جشنواره در نهادهای دریایی، ارسال ایمیل و پیامک به  جمع کثیری از اساتید، دانشجویان، معلمان و دانش آموزان کشور و اعلام فراخوان جشنواره از طریق خبرگزاری ها و شبکه های مجازی مانند تلگرام و ... انجام گرفته است. همچنین کمیته اجرایی، کمیته آموزش و محتوای علمی، کمیته روابط عمومی، تبلیغات و رسانه، کمیته مالی و پشتیبانی، کمیته داوری و ارزیابی آثار، کمیته بازدید و گردشگری که از اعضاء ستاد اجرایی، ارگانها، سازمانها و شرکت های دریایی هستند در این دوره از جشنواره تشکیل شده و فعال هستند.  
وی در ادامه با اشاره به اینکه هر بخش از جشنواره اهداف خاصی را دنبال می کنند گفت : شناسایی و معرفی اختراعات فناورانه،طرح ها و ایده های دانش بنیان، جذب سرمایه گذاری برای طرح های دانش بنیان و تجاری سازی، بسترسازی برای کاربردی کردن پژوهش و فناوری ها، شناسایی توانمندی های پژوهشی ها و فناوری دریایی در استانهای کشور از اهداف بخش طرح و دستاوردهای فناورانه دریایی است. 
دبیر گروه ترویج و آموزش ستاد توسه صنایع دریایی اهداف حوزه دانشجویی را تشویق دانشجویان برای کار با موضوعات مرتبط با دریا، ترویج مسائل علمی و فناوری در ساخت شناورهای هوشمند و ریاتهای زیر دریایی، توسعه خلاقیت و نوآوری در دانشجویان، آشنایی با امور مهندسی و ساخت، تربیت نیروهای متخصص و مساعدت و هدایت اشتغال دانشجویان بر شمرد و اهداف حوزه دانش آموزی را آشنایی دانش آموزان و خانواده ها با دریا و اهمیت آن برای کشور، هدایت  تحصیلی دانش آموزان نخبه و علاقه مند به سمت رشته های تحصیلی مرتبط با دریا، حمایت از طرح های خلاقانه (ابداعات و اختراعات) در بخش های مختلف مرتبط با دریا، تبدیل شدن امور دریا به یک موضوع مطرح در فعالیت های دانش آموزان اعلام کرد. 
رضایی با اشاره به برنامه زمانبندی سومین جشنواره ملی ”دریا مسیر پیشرفت" گفت : دریافت آثار از فروردین تا مهر 96، داوری آثار از شهریور تا مهر 96، دعوت از راه یافتگان به بخش نهایی در آبان 96 و برگزاری اختتامیه و اعلام نتایج و اهدای جوایز آبان ماه 96 می باشد. 
همچنین در این جلسه گزارشی از بخش های مختلف این جشنواره توسط دبیر مربوطه ارائه گردید. 
در ادامه این نشست تمامی مراکز، سازمانها، ارگانها و شرکتهای حاضر در جلسه برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد ملی آموزشی دریایی اعلام آمادگی هرگونه همکاری را کردند و پیشنهاداتی در خصوص بهبود عملکرد جشنواره را از قبیل معرفی آداب و رسوم، جشن ها و سنت های گوناگون دریایی شهرهای ساحلی بصورت نمایشگاه، اطلاع رسانی مطلوبتر در سطح کشور، برپایی مسابقات ملی شناورهای هوشمند بصورت بین المللی، برگزاری مسابقات در سواحل کشور، تشکیل کمیته استعداد یابی، حمایت مالی بیشتر از شرکت کنندگان موفق، حمایت از طرح های گردشگری برتر و برپایی بازدید و تورهای دریایی ویژه دانش آموزان و دانش جویان ارائه کردند. 

به گزارش مارین نیوز طرح ها و دستاوردهای فناورانه دریایی کشور، مسابقات دانشجویی، مسابقات دانش آموزی، مسابقات دانش آموزی، نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی، سخنرانی علمی و کارگاه های آموزشی بخش های این جشنواره هستند. 
همچنین دریا و حفاظت محیط زیست، جایگاه و اهمیت خلیج فارس، کشتی سازی، نقش استراتژیک دریا برای کشورها، جایگاه دریا در کشور ایران، مشاغل دریایی، دریا و صنعت توریسم و گردشگری، نقش دریا در تامین انرژی دریا و تامین امنیت غذایی کشور، دریا و حماسه های دفاع مقدس، بنادر و حمل و نقل دریایی، دریانوردی، سکوهای دریائی، دریا و شهرهای ساحلی از محورهای این جشنواره ملی است که در مهرماه 96 برگزار میشود.