کد خبر: ۳۳۹۳۱
تاریخ انتشار:۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
تشکیل کارگروه گردشگری دریایی در کانون ملی هماهنگی گردشگری
دومین جلسه بررسی طرح توسعه گردشگری دریایی با حضور مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و جمعی از مسئولان دستگاه‌های مختلف امروز شنبه ۲۸ خرداد ۹۶ در سالن فجر این سازمان برگزار شد.
به گزارش مارین نیوز به نقل از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در جمع‌بندی این نشست گفت: باید به این نکته توجه کرد که کانون ملی هماهنگی گردشگری از گذشته وجود داشته است که ۲۷ دستگاه عضو آن هستند و مصوبات این کانون نافذ است و می‌توانست بخشی از فعالیت‌های مرتبط با گردشگری دریایی از طریق این کانون پیگیری شود. 
مصطفی دهقان افزود: این امکان وجود داشت که از این ظرفیت استفاده شود که متاسفانه استفاده نشده است؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که به‌دستور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در کانون ملی هماهنگی گردشگری، کارگروه گردشگری دریایی تشکیل شود. 


دهقان در ادامه با اشاره به واگذاری امور به بخش خصوصی افزود: این موضوع تکلیفی است که در اسناد بالادستی بر آن تاکید شده است و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می‌توان برای توسعه گردشگری دریایی اقدام کرد. 
در این جلسه ابتدا مصوبات و موضوعات جلسه گذشته بررسی و تعدادی از کارشناسان به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص توسعه گردشگری پرداختند و موضوعاتی مانند استفاده از ظرفیت فضای مجازی و طراحی اپلیکیشن گردشگری دریایی در این جلسه بررسی شد.
محمد سمیعی، کارشناس و تور لیدر گردشگری دریایی در این جلسه گفت: گردشگری دریایی نوع خاص گردشگری است که به‌طور حتم می تواند اشتغال آفرین باشد.
او افزود: در این میان به‌دلیل مخاطراتی که این نوع گردشگری دارد، ضرورت توجه به بیمه در این نوع گردشگری اهمیت دارد. با این حال برخی از بیمه‌ها به‌خاطر ریسک بالای این نوع گردشگری تمایل زیادی برای مشارکت در این نوع از گردشگری ندارند. با‌این‌حال بیمه‌نامه حوادث یکی از مهم‌ترین نوع بیمه‌هاست که می‌توان از آن در گردشگری دریایی استفاده کرد.
رسول فلاحت رئیس گروه برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری خارجی معاونت گردشگری کشور نیز گفت: تدوین چگونگی فعالیت شرکت‌ها در حوزه گردشگری دریایی، استفاده از دانش و تجربه فعالان گردشگری دریایی، اجرای طرح سامان‌دهی سواحل با رویکرد توسعه گردشگری دریایی و... از مهم‌ترین اقداماتی است که به‌منظور توسعه گردشگری دریایی در معاونت گردشگری انجام شده است.
حمید خلیلی رئیس اداره مدیریت سواحل سازمان بنادر و دریا نوردی نیز در این جلسه با اشاره به طرح حمل‌و‌نقل مسافران دریایی (حمد) به نتایج این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح مطالعاتی است که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام می‌شود. اما سازمان بنادر به‌تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و باید بتوانیم با همکاری سایر دستگاه‌ها این طرح را اجرایی کنیم.
او افزود: سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری دانشگاه صنعتی شریف طرح چشم‌انداز توسعه حمل‌ونقل مسافری دریایی را در چشم‌انداز ۱۴۰۴ تدوین کرد، اما این طرح برای اجرا نیاز به همکاری دارد.
رضا خوش‌سرور رئیس انجمن گردشگری ورزشی نیز در این جلسه گفت: این انجمن در ۳۱ استان ۳۱ هیئت ورزشی دارد و آماده است تا در خصوص توسعه گردشگری دریایی کمک کند.

سازمان میراث‌فرهنگی متولی اصلی
پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این جلسه گفت: از اینکه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان متولی اصلی گردشگری دریایی تعیین شده است، خوشحالم چون تا حالا شاهد فعالیت دستگاه‌های مختلفی بودیم که کار را مشکل می‌کرد.
او افزود: دستگاه‌های دیگر بازوهای کمکی و همکاران این سازمان در طرح توسعه گردشگری دریایی هستند و باید کمک کنیم تا گردشگری دریایی به‌راه بیفتد.
فرشچی اضافه کرد: توسعه گردشگری دریایی باعث رونق اقتصادی، درآمدزایی و ایجاد اشتغال می‌شود.
معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: تلاش‌های همه دستگاه‌ها در جای خود ارزشمند است و می‌تواند به این طرح کمک کند اما باید یک متولی داشته باشیم و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری متولی اصلی گردشگری دریایی است.