کد خبر: ۳۴۲۹۲
تاریخ انتشار:۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
شروع فعالیت بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان در چین
فعالیت بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور دنیا با ظرفیت تولید سالیانه ۲۰ میلیون کیلووات ساعت برق در چین آغاز شد.
به گزارش مارین نیوز، این نیروگاه خورشیدی که مساحتی حدود ۲۸ هکتار را در برگرفته بر روی یک دریاچه در شهر «هاینان» در استان «آنهویی» در شرق چین ساخته شده و این کشور تلاش دارد با اجرای طرح مزبور از انتشار گاز دی اکسید کربن به مقدار قابل توجهی بکاهد.
«سان»، شرکت چینی سازنده این طرح که تولید کننده سیستم‌های مبدل فوتوولتائیک در جهان است اعلام کرد که هم اکنون نیروگاه شناور خورشیدی به شبکه برق کشور وصل شده و قادر است انرژی خورشیدی خانه‌های این منطقه را تامین کند.


با بهره برداری از این طرح، این تشکیلات ۴۰ مگاواتی، عنوان بزرگترین نیروگاه شناور جهان را که پیشتر در اختیار نیروگاه خورشیدی شناور در هند و استرالیا بود از آن خود کرد.
شیائو فوکن از مجریان این طرح در سخنانی که تارنمای چاینا دیلی روز چهارشنبه آن را منتشر کرده است، می گوید: این طرح عظیم می تواند برق ۱۵ هزار خانه را در طول سال تامین کند.
او گفت که یکی ویژگی های منحصر بفرد پنل‌های شناور بر روی آب که به یک مبدل مرکزی متصل شده اند، مقاومت در برابر رطوبت بالا است.
این پروژه بر روی دریاچه ای قرار دارد که به علت فرونشت زمین، سیل و باران های متعدد ایجاد شده و عمق آب در ناحیه بین ۴ تا ۱۰ متر است و منطقه مورد نظر به لحاظ زغال سنگ پتانسیل بالایی دارد.
نیروگاه های خورشیدی شناور نوع جدیدی از نیروگاه های خورشیدی هستند که از طراحی خاصی برخوردارند و محبوبیت آن ها به طور فزاینده ای در حال افزایش است.
«شیائو فوکن» در بخش دیگری از سخنان خود یکی از مزیت های اصلی این نیروگاه شناور را کاهش تبخیر آب در نواحی و اراضی خشک دانست.
چین طی سال‌های گذشته پیوسته در تلاش بوده تا از منابع تولید برق سازگار با محیط زیست استفاده کند تا میزان آلودگی که اغلب در شهرهای بزرگی مانند پکن به شرایط خطرناکی می‌رسد را کنترل کند.
میزان انتشار گاز دی اکسید کربن در چین بسیار زیاد است و ساخت این نیروگاه خورشیدی شناور، جدیدترین اقدام این کشور در راستای بهره مندی از انرژی های تجدیدپذیر و فاصله گرفتن از سوخت های فسیلی است.
همچنین اجرای این طرح بزرگ، بخشی از هدف رو به جلوی دولت چین را در مبارزه با بدنامی این کشور در مصرف بالای انرژی‌های آلاینده تشکیل می‌دهد و چین را پیشروی تولید انرژی تجدید پذیر در جهان می‌کند.
دولت چین بر اساس برنامه توسعه سیزدهم پنج ساله خود، قصد دارد ۶۶ درصد از انرژی را که در سال ۲۰۱۵ میلادی از زغال سنگ تامین می کرده است تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۵۸ درصد کاهش دهد.
گفتنی است، سرمایه گذاری چین در سال ۲۰۱۶ میلادی در زمینه انرژی تجدیدپذیر رشد ۶۰ درصدی داشته و مبلغ آن به ۳۲ میلیارد دلار رسیده است.




منبع : چاینا دیلی