کد خبر: ۳۴۵۵۲
تاریخ انتشار:۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
ورود سومین محموله ماشین آلات به بندر چابهار
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از ورود سومین محموله تجهیزات خریداری شده فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار خبر داد.
به گزارش مارین نیوز، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به نگاه ویژه مقام معظم رهبری و دولت محترم به سواحل مکران و چشم انداز طرح توسعه بندر چابهار؛ در پی لغو تحریم‌ها و در سایه فرصت به وجود آمده در دوران پسابرجام، تاکنون سه بخش از تجهیزات پیشرفته بندری خریداری و وارد بندر چابهار شده است.
نخستین بخش از این تجهیزات شامل ۹ دستگاه جرثقیل ساحلی و محوطه ای بهمن ماه سال گذشته وارد بندر شد و دومین محموله شامل ۱۳ دستگاه انواع تجهیزات تخلیه و بارگیری ریچ استاکر، امتی استاکر و لیفتراک در اواخر شهریور ماه سال جاری به بندر وارد، مونتاژ و آماده بهره برداری می باشد.
کشتی حامل بخش سوم این تجهیزات که شامل ۲۵ دستگاه کانتینربر 40 فوتی قطعات ۲ دستگاه مکنده غلات از نوع «پنوماتیک گرین آنلودر t/h 600» می باشد، در تاریخ ۹۶/۷/۱۹ در بندر چابهار پهلو گرفته و فرآیند تخلیه و بارگیری کشتی مذکور در حال انجام می باشد.
بهروز آقایی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از فاز ۱ طرح توسعه بندر شهید بهشتی، ظرفیت تخلیه و بارگیری از ۲.۵ مییلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش و با نصب و راه اندازی این تجهیزات، توسعه و توان عملیاتی بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران افزایش چشمگیر یافته و امکان پهلودهی و تخلیه و بارگیری کشتی های سوپر پست پاناماکس را خواهد داشت. 
گفتنی است، این مکنده ها که کارِ تولید، نصب و راه اندازی آنها با مشارکت شرکت های «نایرو آلمان» و «ماشین سازی اراک» انجام می شود، در هر ساعت قابلیت تخلیه 600 تن غلات را از کشتی دارند.
شایان ذکر است، طرح توسعه فاز یک بندر چابهار با هزینه ای بالغ بر 403 میلیون دلار با همکاری دولت و اخذ وام از صندوق توسعه ملی، با عاملیت بانک توسعه صادرات و توسط شرکت آریا بنادر ایرانیان در حال انجام است. /