کد خبر: ۳۴۵۵۷
تاریخ انتشار:۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
انتشار کتاب نقشه راه فناوری های دریایی ایران / نهایی سازی 11 محور فناوری
دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد دریایی معاونت علمی: تاکنون پس از شناسایی حدود 50 محور اصلی فناوری در حوزه های مختلف دریایی، مطالعات 11 محور فناوری تکمیل و نقشه راه آن ها نهایی گردیده که خلاصه مطالعات آن در کتاب نقشه راه فناوری های دریایی ایران ارائه شده است.
به گزارش مارین نیوز، در نشستی که به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با حضور اساتید مطرح دریایی کشور و متخصصان دریایی با هدف بررسی روش های بهبود فعالیت های فناورانه دریایی کشور برگزار شد، ویرایش دوم کتاب نقشه راه فناوری های دریایی ایران معرفی و رونمایی شد.  
دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد دریایی معاونت علمی در اینباره به خبرنگار مارین نیوز گفت: تدوین نقشه راه فناوری های دریایی از سال 93 با همکاری سازمان ها و ارگان های دریایی آغاز گردید و پس از شناسایی حدود 50 محور اصلی فناوری در حوزه های مختلف دریایی مقرر شد شناسنامه محورهای فناوری با هدف شناسایی اولویت های فناورانه تهیه شود.
امیرحسین صفر قلی افزود: تاکنون مطالعات 11 محور فناوری تکمیل و نقشه راه آن ها نهایی شده است که خلاصه مطالعات این 11 محور در کتاب نقشه راه فناوری های دریایی ایران ارائه و در حاشیه جلسه با اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز علمی نسخه نهایی آن معرفی شد.
صفر قلی خاطر نشان کرد: در این کتاب سعی شده با بررسی وضع موجود فناوری، ترسیم درخت فناوری و ارزیابی توانمندی ها، فرصت و چالش های موجود در توسعه فناوری های مربوطه و در نهایت فناوری های اولویت دار زمان و نحوه دستیابی به آن ها مشخص شود.
گفتنی است، روش شناسی تدوین نقشه راه فناوریهای دریایی ایران، صنایع و فعالیت های دریایی کشور، اهداف توسعه صنایع دریایی کشور در چشم انداز 1404، تدوین و ترسیم نقشه راه، پوشش ها و رنگ ها، سیستم های بهره برداری بستر دریا برای منابع نفت و گاز، استانداردهای طراحی سازه های دریایی، نگهداری و تعمیرات سازه های دریایی، پیش برنده های دریایی، محرکه اصلی، نرم افزارهای صنایع دریایی، ربات های زیرسطحی، طراحی و مدل سازی شرایط محیطی، استحصال انرژی از امواج و استخراج ترکیبات طبیعی از منابع دریایی پانزده سر فصل این کتاب هستند که در 144 صفحه منتشر شده است. 

لازم به ذکر است، علاقه مندان می توانند برای دریافت این کتاب به سایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی mitc.isti.ir مراجعه نمایند.