کد خبر: ۳۴۷۱۴
تاریخ انتشار:۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
فرصتی برای استماع سیاست ها، طرح مسائل و مشكلات صنایع دریایی
دبیر نوزدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی گفت: حضور مسؤلین ارشد و تصمیم سازان کشور در این همایش فرصتی است تا ضمن استماع سیاست های دریایی كشور، مسائل و مشكلات پیش روی صنایع دریایی نیز طرح و بحث گردد.
به گزارش مارین نیوز، در آستانه برگزاری نوزدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی و نمایشگاه آن که با هدف بررسی و ارائه پیشنهادات و راهکارهای اجرایی برای معضلات صنعت دریایی، افزایش تعاملات و عرضه آخرین دستاوردهای صنایع دریایی و صنایع وابسته با حضور ارگانها و مراکز خصوصی و دولتی، کارشناسان، اساتید و صاحب نظران این حوزه برگزار می شود، گفتگویی با دکتر سعید مظاهری دبیر این همایش انجام گرفته است که در زیر می خوانید: 
  • جناب آقای دکتر در خصوص نوزدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی و آخرین وضعیت برگزاری توضیحی بفرمائید؟
همانگونه كه اشاره كردید، انجمن مهندسی دریایی ایران امسال نیز بسیار مفتخر است كه نوزدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی و نمایشگاه دریایی و دریانوردی را در آذر ماه امسال در جزیره ی زیبای كیش با همكاری و همیاری ارگان های دریایی كشور برگزار كند. این گردهمایی امسال هم با حضور پررنگ شركت های خارجی دریایی همراه خواهد بود كه می تواند بستر مناسبی را برای تبادل اندیشه ها و فناوری های دریایی بین متخصصین ایرانی با یكدیگر و سایر متخصصین خارجی فراهم نماید. در برنامه ی دو روزه همایش ارائه مقالات متنوع در موضوعات دریایی و همچنین كارگاه های آموزشی متعددی برنامه ریزی شده است كه امیدوارم مورد استفاده مطلوب عزیزان شركت كننده قرار گیرد.     
  • تدابیری اندیشیده شده در این همایش‌ برای طرح و بررسی مشکلات و معضلات حوزه دریا و راهکارهای پیشنهادی برای حل آنها چیست؟ 
در این همایش پانل تخصصی جهت بررسی وضعیت صنایع دریایی، دستاوردهای آن و همچنین چالش های پیش رو برنامه ریزی شده است. علاوه بر این سعی خواهد شد كه روش های توسعه صنایع دریایی كشور با توجه به سند برنامه توسعه ششم كشور مورد بحث و گفتگو قرار گیرد. حضور مسؤلین ارشد كشور و تصمیم سازان نیز فرصتی است تا ضمن استماع سیاست های دریایی كشور، مسائل و مشكلات پیش روی صنایع دریایی نیز طرح و بحث گردد. علاوه بر این اجتماع قابل توجه متخصصین و اندیشمندان، صنعتگران و دانشجویان دریایی كشور، فرصت طرح و گفتگوی مناسبی را فراهم می نماید كه نتیجه ی آن می تواند به صورت سازمان دهی شده از طریق انجمن مهندسی دریایی كشور به مسؤلین انتقال داده شود.   
  • برنامه این همایش برای استفاده از فضای ایجاد شده با حضور مسئولین، مدیران بخش های خصوصی و دولتی، مراکز علمی و خارجی ها چیست؟
در این خصوص برنامه ریزی های گوناگونی توسط همكاران و اعضای ستاد اجرایی صورت گرفته است تا شركت كنندگان عزیز و گرامی بتوانند با توجه به نیازهای خود از آنها بهره جویی نمایند. این برنامه ها شامل سالن های ارائه مقالات، كارگاه های آموزشی و پنل های تخصصی می باشد كه در مدت دو روز اول برنامه ریزی شده است. علاوه بر این در برنامه افتتاحیه همایش و نمایشگاه حضور و سخنرانی مسؤلین ارشد و تصمیم ساز كشور برنامه ریزی شده است كه می تواند برای شركت كنندگان مفید باشد. ضمنا حضور پررنگ شركت های خارجی در كنار شركت های توانمند داخلی قطعا فضای خوبی را برای تبادل نظر و همكاری إیجاد می نماید. به عبارت دیگر در این همایش سعی شده كه بستر سازی های لازم برای ارتباط بین بخش های مختلف صنایع دریایی اعم از داخلی و خارجی فراهم گردد.    
  • اهداف برپایی پانل "نفت و گاز" و "میزگرد تخصصی "راه کارها و روش های توسعه صنعت دریایی و دریانوردی در برنام ششم توسعه کشور" در این همایش چیست؟ 
با توجه به اهمیت صنایع نفت و گاز فراساحلی در توسعه ی اقتصاد دریایی كشور از یك سو و همچنین چند دیسپلینی بودن فعالیت های نفت و گاز فراساحلی، در این همایش نیز اهمیت ویژه ایی به موضوعات نفت و گاز داده شده و با محوریت شركت نفت و مسؤلین محترم برنامه ریزی این پانل تخصصی از مدت ها پیش آغاز گردیده است. در این پانل با نظر متخصصین این حوزه قرار است چندین موضوع محوری مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. 
علاوه بر این ضمن توجه به مسائل علمی و تخصصی در حوزه دریا، توجه به حوزه های تصمیم سازی و سیاست گذاری نیز مهم خواهد بود. بدین منظور به جهت آشنایی مسؤلین و تصمیم گیران كشور با پیشرفت های دریایی و چالش های پیش رو از یك سو و همچنین آگاهی متخصصین و صنعتگران دریایی كشور از تصمیمات و سیاست گذاری های مرتبط، میزگرد تخصصی "راهكارها و روش های توسعه صنعت دریایی و دریانوردی در برنام ششم توسعه کشور" با حضور مدیران و متخصصین دریایی كشور برنامه ریزی شده است.     
  • با توجه به محوری شدن بحث نفت و گاز در این همایش، دستیابی به فناوری ها، به روز شدن و استانداردسازی قطعات و تجهیزات فراساحلی را جنابعالی چگونه ارزیابی می نمایید؟ 
قطعا توسعه در هر محوری نیازمند برنامه ریزی و جهت گیری مناسبی است. در خصوص محور نفت و گاز فراساحلی نیز نیازمند برنامه ریزی مطلوب برای توسعه و حداكثر سازی منافع ملی هستیم. در این رابطه لازم است ابتدا مدل اقتصادی مطلوب توسعه نفت و گاز فراساحل را تبیین نماییم. بدون داشتن مدل اقتصادی مطلوب و اثرگذار، حركت در این حوزه نتیجه مطلوب را بدنبال نخواهد داشت. سایر موضوعات مانند  چگونگی دستیابی و استفاده از فناوری های نوین و مدرن روز بین المللی، نحوه ی بكارگیری آنها در این صنعت، چگونگی مشاركت بخش خصوصی و شركت های سازنده بسته به این مدل اقتصادی می توانند تبیین شوند. امروزه خلل چنین مدل اقتصادی در این حوزه بیش از پیش احساس می شود و امیدوارم كه این همایش بتواند این پیغام را به دست اندركاران برای ایجاد چنین مدل اقتصادی به طور روشن و واضح ارسال نماید.      
  • آیا این همایش نگاهی به ساخت، تولید و شناسایی فناوری های نوین در بخش های مختلف خواهد داشت؟
برای توسعه در هر بخشی لازم است كه وضعیت ساخت و تولید و فناوری های توسعه یافته و در شرف توسعه مد نظر قرار گیرد. بخش دریایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این همایش نیز بستر مناسب برای تبادل نظر و رد و بدل نمودن اطلاعات بین سازندگان داخلی و خارجی وجود دارد. قطعا اگر بستر های مناسب فعالیت های اقتصادی شكل داده شوند، توازن مناسب بین تولید كنندگان و مصرف كنندگان ایجاد خواهد شد.   
  • اجرای قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و ابلاغ سند جامع توسعه دریایی کشور از موضوعات گره گشای صنایع دریایی و دریانوردی محسوب می شوند، آیا برنامه ای در این همایش برای بررسی این موضوع دارید؟ 
حركت مطلوب در هر حوزه ایی نیازمند برنامه و شاخص است. علاوه بر این قوانین حمایتی مبتنی بر منافع ملی نیز می توانند در سرعت بخشیدن و تثبیت حركت توسعه ایی موثر باشند. بنابراین در حوزه صنایع دریایی نیز سند جامع توسعه دریایی كشور به عنوان سند بالادستی شاخص دار می تواند راهگشای خوبی باشد. البته باید توجه نمود كه این سند بر أساس مدل های اقتصادی توسعه ایی و مطلوب مبتنی بر اقتصاد آزاد می بایست تبدیل به برنامه های اجرایی در هر زیرحوزه ی تبیین شده گردد. به این مسئله قطعا در میزگرد تخصصی كه با حضور مسؤلین و مدیران كشور تشكیل می گردد پرداخته خواهد شد و راهكارهای اجرایی آن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.