کد خبر: ۳۴۷۱۷
تاریخ انتشار:۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
در آستانه برگزاری نوزدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی مطرح شد؛
کمک دانشگاه در کسب دانش فنی و انتقال تکنولوژی به صنعت
مدیر گروه صنایع دریایی دانشگاه صنعتی شریف: دانشگاه می‌تواند در کسب دانش فنی و انتقال تکنولوژی کمک شایانی به صنعت نماید. ضروری است اساتید دانشگاه به عنوان مشاوران فناوری در کنار صنایع قرار گیرند تا هم خود با مشکلات صنعت آشنا شوند و هم بتوانند از توانمندی‌های علمی خود در بخش مشاوره به صنعت و مشخص کردن نیازهای فناوری و کمک در دستیابی به آنها بهره‌ گیرند.
به گزارش مارین نیوز، در آستانه برگزاری نوزدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی گفتگویی با دکتر مجید عباسپور مدیر گروه صنایع دریایی دانشگاه صنعتی شریف، انجام شده که در ادامه می آید:  
  • مهمترین چالش‌ها و کمبودهایی که در حال حاضر در بخش آموزش و تحقیقات دریایی در آن مجموعه وجود دارد چیست و در جهت رفع آنها چه اقداماتی می‌تواند صورت گیرد؟
در طی سالهای گذشته اقدامات مناسبی در بخش تحقیقات دریایی صورت گرفته است که از آن جمله ایجاد هسته صنایع دریایی در معاونت علمی پژوهشی ریاست جمهوری، ایجاد قطب صنایع دریایی و تاسیس  صندوق توسعه صنایع دریایی کشور در سال 1388 بوده است. احداث کانال تست شناورها و سازه‌های دریایی در سطح ملی نیز از جمله اقداماتی بوده است که می‌تواند در امر بهبود تحقیقات در حوزه صنایع دریایی کمکی شایان نماید. هرچند در حوزه آموزش تعدادی از دانشگاه‌های دولتی نظیر دانشگاه صنعتی شریف, دانشگاه امیرکبیر و چند دانشگاه دیگر فعال می‌باشند و واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این زمینه فعال می‌باشد، لکن ضروری است توسعه رشته‌های تخصصی هنوز در بخش آموزش مورد توجه بیشتر قرار گیرد. 
  • مهمترین دستاوردهای آن مجموعه در بخش پژوهش و تحقیقات دریایی طی سال‌های اخیر چه بوده است؟
همکاری در پروژه‌های صنعتی، نظیر پژوهش در حوزه طراحی شناورهای تندرو، بهبود سیستم‌های رانش، بررسی هیدرودینامیکی سازه‌های دریایی و نحوه اصلاح در طراحی آنها، از جمله این فعالیت‌ها بوده است.
  • آیا آزمایشگاه‌های علمی و نرم‌افزارهایی تخصصی در آن مجموعه وجود دارد و با چه کمبودهایی همراه است؟
در حال حاضر آزمایشگاه صنایع دریایی دانشگاه صنعتی شریف در زمره معدود آزمایشگاه‌های موجود در کشور می‌باشد که مورد بهره‌برداری اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌باشد. این آزمایشگاه دارای کانال تست شناور مدل، کانال تولید موج و تونل کاویتاسیون می‌باشد که در آزمایش پروانه‌های شناورها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. طبیعی است انجام آزمایشات با دقت بیشتر نیازمند تجهیزات بیشتری از جمله کانال تست با ابعاد بزرگتری می‌باشد.
  • آن مجموعه چه اقداماتی برای کاربردی‌تر کردن تحقیقات، پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی داشته است؟
همانگونه که مطلع هستید نقشه راه صنایع دریایی با همکاری متخصصین و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور تدوین گردیده و آخرین مراحل تصویب را سپری می‌نماید. امیدواریم پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این نقشه راه بتواند در جهت کاربردی نمودن تحقیقات و پایان نامه های دانشجویی موثر باشد.
  • ارزیابی جنابعالی از ارتباط صنعت و دانشگاه در سال‌های اخیر چیست؟ چه پیشرفت‌هایی داشته و با چه چالش‌هایی روبروست؟
طی سال های گذشته همواره گلایه دانشگاهیان بی‌توجهی صنعت به دانشگاه و گلایه صنایع ناکارامدی دانشگاه‌ها در کمک به صنایع بوده است. بارها از زبان مدیران صنعتی شنیده شده که واگذاری کار به دانشگاه موجب طولانی شدن و بعضاً منجر به عدم اجرای خواسته‌های صنعت شده است. بنده به خاطر دارم که یکی از سازمان‌ها نیاز به تعدادی شناور داشت و به منظور کمک به ساخت داخل مقرر شد که 2 شناور در کشور هلند با حضور کارشناسانی از صنعت داخل، 2 شناور در داخل با حضور کارشناسان خارجی و 2 شناور کلاً در داخل ساخته شود (به غیر از سیستم رانش). بخش اول انجام، ولی بخش دوم بسیار طولانی گردید تا جایی که صنعت هلندی درخواست ساخت در داخل هلند را نمود. در مورد دیگری سفارش یک نفتکش به یک شرکت کره‌ای داده شده بود، لکن در بخش نظارت بر ساخت مکانیزم مشخصی که بتواند منجر به انتقال دانش فنی بشود صورت نگرفته بود. به نظر بنده دانشگاه می‌تواند در کسب دانش فنی و انتقال تکنولوژی کمک شایانی به صنعت نماید. ضروری است اساتید دانشگاه به عنوان مشاوران فناوری در کنار صنایع قرار گیرند تا هم خود با مشکلات صنعت آشنا شده و هم بتوانند از توانمندی‌های علمی خود در بخش مشاوره به صنعت و مشخص کردن نیازهای فناوری و کمک در دستیابی به آنها بهره‌ گیرند. تا زمانی که اعمال سیاستی برد-برد برای صنعت و دانشگاه وجود نداشته باشد مشکلات موجود بین این دو نهاد پا برجا خواهد ماند.
  • با توجه به افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان و گسترش فعالیت آنها، ارزیابی شما جهت استفاده از این فرصت برای توسعه اقتصادی دانش بنیان چیست؟
با توجه به گسترش رشته‌های مرتبط با مهندسی دریا و دور ساختن فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها از تفکر کارکردن در نهادها، سازمان‌ها، و صنایع وابسته به دولت، ضروری است تسهیلات لازم برای توسعه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم گردد. این شرکت‌ها نباید صرفاً محصول محور بوده بلکه در زمینه ارائه خدمات صنعتی، مشاوره‌ای و طراحی نیز بتوانند فعالیت نمایند. 
  • آیا توجه و حمایت لازم به حوزه آموزش و تحقیقات دریایی از سوی وزارتخانه‌ها و سایر مراکز ذیربط صورت می‌گیرد؟
وزارت صنایع، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله نهادهایی هستند که در طول سالهای گذشته حرکت‌های مثبتی در جهت حمایت در حوزه آموزش و پژوهش صنایع دریایی انجام داده‌اند. لکن امکان استفاده از تسهیلاتی نظیر سهولت در تامین قطعات مورد نیاز صنایع دریایی و تسریع در آنها نیازمند تدوین قوانینی است که این مهم از طریق مجلس شورای اسلامی امکان‌پذیر خواهد شد.
  • به نظر جنابعالی با توجه به رتبه علمی خوب ایران در جهان مربوط به چاپ مقالات حوزه مهندسی دریا چرا از این ظرفیت مهم علمی در صنعت به خوبی استفاده نمی‌شود؟
این رتبه مناسب نشان دهنده آن است که محققین ایرانی در جهت تجزیه و تحلیل و کشف نایافته‌ها در حوزه تکنولوژی در مهندسی دریایی از توانمندی بالایی برخوردار می‌باشند. اما همانگونه که اشاره شد نبود مکانیزم مناسب، و یا عمل نکردن به راه‌حل‌هایی که در جهت برقراری ارتباط مناسب بین صنعت و دانشگاه که آنهم خود به نوعی به نبود مکانیزم‌هایی قابل قبول برمی‌گردد، موجب شده است که از این توانمندی‌ها در حد قابل قبول بهره گرفته نشود. 
  • با توجه به نهایی سازی 11 محور فناوری در نقشه راه فناوری دریایی کشور و همکاری دانشگاه‌ها و مراکز در تدوین  آن، ارزیابی و نظر شما در خصوص این نقشه راه چیست؟
بنده در بخشی از تدوین نقشه راه فناوری دریایی کشور مشارکت داشته و کلیه محورهای آن را نیز مورد مطالعه و بررسی قرار داده‌ام. به نظر می‌رسد در صورتی که همه سازمان‌ها و صنایع ذیربط به این نقشه راه عمل نمایند، می‌توان شاهد تحول مناسبی در این بخش از صنعت مهم کشور بود. 
  • مهمترین اولویت‌های پیشنهادی شما جهت بررسی و طرح در قطعنامه پایانی «نوزدهمین همایش بین‌المللی صنایع دریایی» چیست؟
- رفع مشکلات موجود در رابطه با صندوق توسعه صنایع دریایی کشور
- ایجاد مکانیزم‌های مالی و اجرایی جهت حضور متخصصین و اساتید حوزه‌ صنایع دریایی در صنایع دریایی کشور در قالب امور مشاوره‌ای و...
- تلاش در جهت تدوین و تکمیل استانداردهای مرتبط با ساخت و نگهداری شناورهای دریایی
- تقویت شرکت‌های گواهی دهنده کیفیت در حوزه صنایع دریایی به نحوی که بتوانند در عرصه بین المللی با شرکت‌های خارجی رقابت نمایند. 
- تلاش بیشتر در آموزش، جهت ارتقا توجه به فرهنگ استفاده از دریا در مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه

گفتنی است، نوزدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی 20 الی 23 آذر ماه سال جاری با حضور مقامات كشوری، لشگری، کارشناسان و صاحبنظران، وزارتخانه ها، ارگانها، سازمانها، نهادها و شرکتهای دریایی کشور در جزیره کیش برگزار مي‏گردد.