کد خبر: ۳۴۷۲۳
تاریخ انتشار:۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷
یکی از سیاست‌های دولت دوازدهم توسعه ساخت داخل صنایع دریایی
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دولت دوازدهم توسعه ساخت داخل صنایع دریایی با حمایت شرکت‌های کشتیرانی داخل کشور است، تصریح کرد: تا زمانی که این شرکت ها به صنایع کشتی سازی داخلی توجه نداشته باشند، شرکت های ایرانی در حوزه کشتی سازی توسعه پیدا نخواهد کرد.
به گزارش مارین نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت، امروز در جشن پنجاهمین سالگرد تاسیس کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر پیشینه درخشان ایران در کشتیرانی، کشتی سازی، صنایع دریایی و حرکت‌های تجاری در حوزه دریا، تصریح کرد: تا پیش از 50 سال پیش که شرکت کشتیرانی ایران تاسیس شد با وجود همه پتانسیل‌ها از این پیشینه تاریخی دور ماندیم تا اینکه متفکران در اوایل دهه 40 به فکر تاسیس شرکت کشتیرانی افتادند و کشتی‌های اقیانوس پیمای این شرکت پس از پیروزی انقلاب شکوهنمد اسلامی از یکصد فروند عبور کرد.  
محمد شریعتمداری حضور کشتیرانی در دوران هشت ساله دفاع مقدس را پرافتخار دانست و گفت: در دوران جنگ کشتیرانان مانند سربازان جبهه‌های جنگ، در معرض خطرات و برخوردهای دشمن متجاوز قرار داشتند، در دوران تحریم های ظالمانه نیز با تمام توان در خدمت اقتصاد و مردم بودند که وظیفه داریم از این شرکت که رابطه ای بی بدیل با تجارت و توسعه اقتصادی دارد، تشکر و قدردانی کنیم. 
شریعتمداری با طرح این سئوال که با وجود این پیشینه تاریخی و همه پتانسیل‌های موجود چرا سهم ناوگان ملی ناچیز است، افزود: با همه پتانسیل‌ها مانند قرار گرفتن در مسیر جاده ارزشمند ابریشم، اتصال به دریای خزر، عمان و خلیج فارس، امکان انتقال ریلی برای حمل و نقل اما در جایگاه واقعی خود در حوزه حمل و نقل دریایی نیستیم که دولت باید برای این موضوع فکری کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه ولت دوازدهم از هرگونه افزایش سهم داخلی سازی در صنعت کشتی سازی کشور حمایت می کند و باید تلاش شود این جایگاه واقعی احیا شود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در دیداری که داشتیم به عقب ماندگی‌های تاریخی در حوزه صنایع دریایی اشاره کرد، باید بررسی شود که سهم هماهنگی سیاست‌های حمل و نقل ریلی و دریایی و همچنین نگهداری و مدیریت بنادر از نظر مقررات و فضای حاکم به چه اندازه است و در دولت دوازدهم با ایجاد یک انسجام در سیاستگذاری این بخش ها، تلاش کنیم این جایگاه ملی را دوباره احیا کنیم. 
شریعتمداری با اعلام اینکه تا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران نخواهند، ایران به کشتی سازی قدر در دنیا بدل نمی‌شود، افزود: اگر این اراده اتفاق بیفتند در صنایع دریایی می‌توانیم قدم‌های ارزشمند و خوبی برداریم و ایران می تواند به یک کشور سازنده کشتی های بزرگ تبدیل شود. 
وی یکی از مهمترین برنامه های دولت دوازدهم را توسعه ساخت داخل صنایع دریایی دانست و گفت: یکی از سیاست‌های دولت دوازدهم توسعه ساخت داخل صنایع دریایی با حمایت شرکت‌های کشتی رانی داخل کشور است. می‌توانیم با بکارگیری ظرفیت‌های موجود به یک مرکز توزیع کالای بین المللی تبدیل شویم و به این جایگاه برسیم.  
وی ادامه داد: ایران با وجود ظرفیت های دریایی و بندری بزرگ در شمال و جنوب در حوزه دریایی و دریانوردی در دهه های اخیر در این بخش دچار عقب ماندگی شده است. 
شریعتمداری بیان کرد: ظرفیت هایی بی نظیری در بنادر شهید بهشتی چابهار، شهید رجایی، امام (ره) و بنادر شمالی در کشور وجود دارد و باید بنادر ایران به یک مرکز بزرگ توزیع کالاهای بین المللی تبدیل شود. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که تردد ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی با پرچم ایران در آبهای بین المللی افتخار بزرگی را نصیب کشور کرده است، گفت: این شرکت هم اکنون سهم بسیار بزرگی در حمل و نقل دریایی کشور برعهده دارد اما هنوز هم به جایگاه واقعی خود نرسیده است. 
شریعتمداری افزود: خوشبختانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در خدمت اقتصاد ملی است و همکاری ما با این شرکت ایرانی از 30 سال پیش آغاز شده است. 
وی اظهارداشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی پنج دهه سابقه خدمات ارزنده ای به اقتصاد ایران، منطقه و اقتصاد بین الملل داشته و امیدواریم این شرکت همچنان به رشد و توسعه خود ادامه دهد. 
وی با اشاره به تاریخ دریانوردی ایران گفت: قدیمی ترین سند دریانوردی ایران به 6 هزار سال قبل برمی گردد که نشانه توانایی تاریخی ایرانیان در صنعت دریانوردی و کشتی سازی بوده است. 
شریعتمداری با بیان این که حضور ایرانیان در آب های بین المللی سابقه تاریخی دارد، گفت: زیربنای فرهنگ دریانوردی در تمدن اسلامی را نیز ایرانیان پایه گذاری کردند اما در چند دهه اخیر در این بخش عقب ماندیم و باید تلاش کنیم این مساله مهم جبران شود. 
در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت از تمبر پنجاهمین سالگرد تاسیس کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رونمایی کرد و بر روی تمبر یادبود این مراسم نوشت: پرافتخارترین را برایت آرزو می کنم شرکت بزرگ و ارزشمند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. 
در پایان این مراسم از خدمات مدیران عامل سابق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قدردانی شد.