کد خبر: ۳۴۷۲۷
تاریخ انتشار:۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
غفلت تاریخی از بهره مندی ظرفیت های دریا
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بر خلاف تصور که همه فکر می کنند ما یک کشور ساحلی هستیم، در عمل جمهوری اسلامی ایران یک کشور دریایی است و در طول تاریخ ما غفلت کردیم که از ظرفیت های این کشور دریایی بهره مند شویم.
به گزارش مارین نیوز، فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته در آیین افتتاحیه همایش بین المللی صنایع دریایی که در جزیره کیش برگزار شد، اظهار داشت: 70 درصد کره زمین را آب فرا گرفته، 80 درصد مردم کنار دریا قرار دارند و 90 درصد از تجارت جهانی از طریق دریا انجام می شود که این ویژگیها یک اعتبار معناداری با هم دارند.
امیر دریادار حسین خانزادی افزود: به این دلیل است که 90 درصد از تجارت جهان از طریق دریا انجام می شود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه نگاه ویژه و کار را متوجه موضوعی تحت عنوان تمدن دریایی کرده ایم افزود: دریا فرصتی برای توسعه و کسب منزلت منطقه ای و جهانی است.
امیر دریادار خانزادی تاکید کرد: تا زمانی که روی خشکی مستقر هستیم و نگاه به دریاها، تحت حاکمیت کشور است، اتفاق پیچیده ای برای ما نمی افتد بلکه آنچه که تحت عنوان تمدن دریایی می خواهیم از آن صحبت کنیم پا را فراتر از این می گذارد.
وی اضافه کرد: اگر از دریا به عنوان بستر تمدن ساز استفاده کنیم باید رویکرد جدی داشته باشیم و بدانیم کجا قرار داریم.
وی با اشاره به بخشی از صحبت های مقام معظم رهبری افزود: براساس گفته ایشان دریا برای کشور یک فرصت بزرگ برای پیشرفت و حفظ منافع ملی است و فواید دریا برای یک ملت و کشور فواید راهبردی و بزرگ و کلان است.
وی ادامه داد: کشور جمهوری اسلامی ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی کشور جمهوری اسلامی ایران با رویکرد همه نظریه های ژئو پلتیکی در مرکز قرار دارد و کشوری نیست که در حاشیه مناطق جغرافیایی کره زمین قرار گرفته باشد.
فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: اینکه می گوییم اتصال به دریا منابعی را به دنبال دارد در واقع افزایش مرز امکان و تولید یکی از موضوعاتی است که همه 80 درصد جمعیت کره زمین به دنبال آن می گردند.
خانزدای به اهمیت مرزهای دریایی اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود پنج هزار و 800 کیلومتر مرز دریایی، 90 درصد صادرات و واردات کشور از طریق دریا انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: این ظرفیت مرز دریایی، فرصت ترانزیتی و موقعیت گذرگاهی جمهوری اسلامی ایران را به شکل خیره کننده برای کشورهای آسیای میانه و منطقه برقرار می کند و اینجا است که حضور معناداری باید داشته باشیم .
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران در سال 57 اتفاق افتاده از همان روز پنجه در پنجه استبار جهانی هستیم و دریا تنها راهی است که تصور می شود تهدید بزرگ ما از آن راه باشد و همین طور تنگه راهبردی هرمز که به عنوان وضعیت ژئوپلتیک جمهوری اسلامی ایران در معادلات جهانی از بابت برقراری امنیت بسیار اثرگذار است.
خانزادی گفت: خاصیت تنگه ها به باز بودن آنها است نه به بسته بودن آنها و اگر قرار است تنگه هرمز به عنوان وضعیت ژئوپلتیک جمهوری اسلامی ایران باشد با باز بودن آن معنا محقق می شود .
فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: بر خلاف تصور که همه فکر می کنند ما یک کشور ساحلی هستیم، در عمل جمهوری اسلامی ایران یک کشور دریایی است و در طول تاریخ ما غفلت کردیم که از ظرفیت های این کشور دریایی بهره مند شویم.
امیر دریادار خانزادی افزود: اگر می خواهیم از منافع دریا بهره مند شویم، یک راه جدی آن برخورداری از قدرت دریایی است و در واقع داشتن اقتدار است و همان چیزی که همه ما تلاش می کنیم بخش هایی از پازل اقتدار دریایی را به سهم خود شکل دهیم .
وی تاکید کرد: اگر می خواهیم به دنبال اقتدار باشیم و قدرت دریایی را دنبال کنیم و سهم خود را به اشتراک بگذاریم، باید حضور معنا دارمان را تعریف و اثبات کنیم.
وی تصریح کرد: آنچه که قرار است قدرت دریایی را شکل دهد تمدن دریایی است که در طول تاریخ ایران با هر ابعاد و اندازه ای یک تمدن دریایی بوده است
و باید این درگاه ارتباطی در رابطه با جهان بیرون باشد.
خانزادی تاکید کرد: اگر ما در دریا حضور معناداری نداشته بیاشیم، دیگران حضور می یابند و منافع آن را بهره مند می شوند و منافعی را که ما قرار است از آن بهره مند شویم آنها استفاده می کنند.
وی گفت: دیگرانی که وضع ژئوپلتیک خود را به وضع ژئوپلتیک ما گره زده اند و با استفاده از آن در منطقه و جهان قدرتنمایی می کنند.
وی افزود: دریا و ساحل در انحصار برخی قدرت های بزرگ است و برای شکستن این انحصار باید حضور خود را در دریا معنادار کنیم.

گفتنی است، نوزدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی 2017 بعد از دو روز به کار خود پایان داد و پس از آن نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش، مدیرعامل منطقه آزاد کیش و جمعی از نمایندگان و مسئولین کشور گشایش یافت. 
لازم به ذکر است، نمایشگاه IRANIMEX2017 معتبرترین و‌ قدیمی ترین رویداد دریایی کشور است و همه ساله به منظور ارائه آخرین توانمندی‌ها، دستاوردها و معرفی فرصت‌های سرمایه‌ گذاری در‌ حوزه‌های مختلف صنایع‌ دریایی و صنایع وابسته به همت انجمن مهندسی دریایی ایران با حمایت و همکاری ارگانهای دریایی کشور برگزار‌ می‌شود. این نمایشگاه تا 23 آذر در جزیره کیش دایر می باشد.