کد خبر: ۳۵۱۳۴
تاریخ انتشار:۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
وزارت راه و شهرسازی در خدمت مردم برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که ۴۹ بندر چند منظور با اعتبار ۵۱۰ میلیارد تومان در حال ساخت است، گفت: توریسم و گردشگری به محور توسعه در جزایر کیش، قشم،‌ هنگام و هرمز تبدیل شده است و وزارت راه و شهرسازی در خدمت مردم برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری است.
به گزارش مارین نیوز، وزیر راه و شهرسازی ۲۵ اسفندماه در حاشیه بهره برداری از چند طرح توسعه‌ای و محرومیت‌زدایی در جنوب کشور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: برای فعال شدن بنادر کوچک در کنار بنادر بزرگ همچون بندر شهید رجایی، ‌۴۹ بندر چندمنظوره با اعتبار ۵۱۰ میلیارد تومان در حال احداث است.
عباس آخوندی افزود: از این تعداد ۲۹ بندر چندمنظوره در استان هرمزگان قرار دارد.


وی با اشاره به اين نکته كه بنادر فوق کمک موثری در جهت افزایش درامدهای محلی و ایمنی و ارتقا خدمات دارند،‌ گفت: برای ایام نوروز، ۹ اسکله نصب‌سریع را در حال ساخت داریم که تا پایان سال ۷ اسکله آن به بهره‌برداری می‌رسد.
عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: امدواریم بتوانیم علاوه بر بحث بار در خلیج فارس و بنادر جنوبی به حمل‌ونقل مسافری توجه ویژه‌تری شود.
آخوندی خاطرنشان کرد: توریسم و گردشگری به محور توسعه در جزایر کیش، قشم،‌ هنگام و هرمز تبدیل شده است و وزارت راه و شهرسازی در خدمت مردم برای توسعه زیراخت‌های گردشگری است.


بر اساس این گزارش، در سفر استانی وزیر راه و شهرسازی به استان هرمزگان رمپ مسافری –گردشگری بندر شیب‌دراز که زیستگاه لاکپشت ها و دلفین ها است مورد بهره برداری قرار گرفت.
هفتمین اسکله شناور با هدف خدمت رسانی به گردشگران جزیره عجایب هفتگانه خلیج فارس اوایل سال ۹۷ در جنگل حرا روستای ساحلی طبل نصب خواهد شد. همچنین در این سفر افتتاح موج شکن سوزا از دیگر مواردی بود که انجام شد. تاریخ شروع پروژه ۱۸شهریور ۹۴ و تاریخ پایان ۳۰ دی ماه ۹۶ اعلام شده است.
گفتنی است، طول بازوی اصلی ۶۴۰ متر و طول بازوی فرعی ۴۸۴ متر، مساحت حوزچه ۱۱.۳ هکتار و حجم کل مصالح سنگی۲۹۱ هزار و ۷۰۷ متر مکعب بوده است.
کارفرمای پروژه موج شکن سوزا سازمان بنادر و دریانوردی، ‌دستگاه نظارت مهندسین مشاور سازه پردازین و پیمانکار شرکت راهسازی و عمران ایران است.
بدنه این اسکله های شناور با تکیه بر دانش متخصصان بومی و توانمندی مهندسان ایرانی از جنس فولاد دریایی درجه A تحت کلاس یک موسسه رده بندی معتبر ایرانی ساخته شده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه برنامه حضور خود در بندر شهید حقانی با حضور بر روی یکی از شناورهای مسافری، ضمن خوش آمدگویی به مسافران و تقدیم شاخه گل به آنان، سفری خوش و ایمن را برای همه میهمانان نوروزی آرزو کرد.این مسافرین در نخستین روز از طرح نوروزی قصد عزیمت از بندر شهید حقانی بندرعباس به بندر شهید ذاکری قشم را داشتند.

 
این گزارش می افزاید، وزیر راه و شهرسازی سپس در مراسم الحاق سه فروند شناور جدید به اسامی کیهان پیشرو، اطلس پیشرو و قشم پیشرو  هر کدام با ظرفیت حمل ۱۱۲ نفر مسافر به صورت درجا در هر سفر دریایی نیز شرکت کرد. این سه فروند شناور با ظرفیت مجموع ۳۳۶ صندلی از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر تامین مالی شده و با بهره برداری از آنها توسط بخش خصوصی برای ترابری ایمن مسافران دریایی در مسیرهای بندرعباس – قشم – هرمز- لارک فعالیت خود را آغاز کرد.
 
با الحاق این سه فروند شناور جدید مسافری، تعداد شناورهای فعال مرکز استان هرمزگان که در طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۹۷ مشارکت دارند، از ۳۸ فروند در گذشته به ۴۱ فروند و ظرفیت مجموع ۴ هزار و ۳۷۲ صندلی در وضعیت فعلی افزایش یافته است.
یادآور می شود، ساختمان پایانه مسافری بندر شهید حقانی با زیربنای۳۵۰۰متر مربع، دارا بودن سه سالن با ظرفیت ۶۶۰ صندلی و صرف هزینه ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی، اسفندماه دو سال پیش(۹۴) با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.
بزرگترین پایانه مسافری دریایی ایران دارای دوسالن جداگانه برای مسافران قشم و هرمز و یک سالن ترانزیت است که امکان تهیه بلیت الکترونیکی و اینترنتی، غرفه معرفی هتل ها و اماکن گردشگری، دفاتر خدمات توریستی و ... فعال شده است.
گفتنی است، در روزهای معمولی از بندر شهید حقانی به مقصد جزایر هرمز و قشم و بالعکس حدود ۱۲هزار نفر و در تعطیلات نوروزی نزدیک به ۳۵هزار نفر مسافر دریایی در روز توسط پیشرفته ترین شناورهای مسافری کشور جابجا می شوند.