کد خبر: ۳۵۱۳۷
تاریخ انتشار:۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
پیش‎بینی افزایش 10 درصدی تولید نفت فلات قاره در سال 97
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از سال 97 به عنوان سال شکوفایی این شرکت یاد کرد و گفت: در سال آینده به میزان 10 درصد بر رقم تولید پایه نفت این شرکت افزوده خواهد شد.
به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی شرکت نفت فلات قاره ایران در سال 97 مطرح است و پیش‌بینی می‌شود با پایان پروژه‌های توسعه میادین این شرکت در سال آینده، رقم پایه تولید نفت این شرکت به میزان 10 درصد افزایش یابد.
حمید بورد رقم پایه تولید نفت در شرکت نفت فلات قاره ایران را بالغ بر 448 هزار بشکه در روز دانست و یادآور شد: این میزان تولید بدون در نظر گرفتن تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی است.
بورد در عین حال از میادین سلمان، نوروز و درود به عنوان اولویت‌های توسعه‌ای این شرکت در سال 97 یاد کرد و افزود: طرح‌های توسعه‌ای تعریف شده در این میادین از جمله پروژه‌های بزرگ شرکت نفت فلات قاره ایران است و با اتمام این طرح‌ها، میزان نفت تولیدی شرکت نفت فلات قاره به رقم پیش‌بینی شده نزدیک خواهد شد.
وی افزود: با تکمیل عملیات توسعه‌ای میدان فروزان، میزان تولید نفت این میدان حدود 15 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. بورد همچنین با بیان اینکه تثبیت و افزایش تولید در میدان‌های شرکت نفت فلات قاره ایران در سال جاری محقق شده است، گفت: در حال حاضر حدود 4 جکت در میدان‌های درود و فروزان نصب شده است و حدود 7 سکو نیز در حال ساخت است که پیشرفت فیزیکی آن‌ها بین 40 تا 80 درصد است. وی ابراز امیدواری کرد با تداوم روند فعلی، افزایش 10 درصدی رقم پایه تولید نفت این شرکت در سال 97 محقق شود.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در خصوص مجریان آتی توسعه این میدانها نیز گفت: فهرست شرکت‌های E&P ارائه شده از سوی وزارت نفت به عنوان مرجع نهایی ما تلقی خواهد شد که با تایید نهایی وزیر نفت تا پایان سال، دعوت‌نامه‌های مربوط برای پیمانکاران فرستاده می‌شود.
بر اساس این گزارش،‌ میدان نفتی مشترک سلمان در 144 کیلومتری جنوب جزیره لاوان واقع شده است؛ این میدان دارای یکی از بزرگترین تاسیسات نفتی در خلیج فارس بوده و با میدان ابوالبوخوش (ابوظبی) مشترک است.
میدان سلمان دارای چندین حلقه چاه نفتی و چند حلقه چاه تزریق آب است و نفت تولیدی به وسیله خط لوله دریایی به تاسیسات خشکی جزیره لاوان جهت فرآورش و ذخیره سازی فرستاده می‌شود. این میدان در 144 کیلومتری جنوب جزیره لاوان واقع شده است و یکی از بزرگترین تاسیسات نفتی در خلیج فارس به شمار می‌رود.
میدان نفتی فروزان نیز که در 100 کیلومتری جنوب شرقی جزیره خارگ قرار دارد، با میدان مرجان متعلق به کشور عربستان سعودی مشترک است. نفت این میدان به وسیله خط لوله 20 اینچ زیر دریا به تاسیسات خشکی به منظور فرآورش و ذخیره سازی ارسال می‌شود.
این گزارش می‌افزاید: میدان نفتی درود با وسعتی بیش از جزیره خارگ در زیر این جزیره و آب‌های اطراف آن قرار دارد، میدان یادشده شامل 2 بخش خشکی و دریاست که به آن درود 1 و 2 می‌گویند. بهره برداری از این میدان برای نخستین بار از سال 1343 با حفر 18 حلقه چاه در دریا و 24 حلقه چاه در خشکی آغاز شد.
این میدان نفتی از سال 1389 دارای 53 حلقه چاه بوده و از تولیدی به میزان 170 هزار بشکه در روز برخوردار است که پس از تصفیه‌های اولیه و ثانویه در کارخانه خشکی، به مخزن ذخیره سازی ارسال می‌شود.
 
احتمال تعیین تکلیف اسفندیار در نیمه اول سال 97
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران همچنین از انجام مذاکرات طرح توسعه میدان اسفندیار در سال جاری خبر داد و گفت:‌ با یکی از شرکت‌های پیمانکار ایرانی و یک شرکت کره‌ای مذاکراتی داشته‌ایم که هنوز به سرانجام نرسیده است.
وی در عین حال متذکر شد: از آنجایی که میدان اسفندیار از جمله میادین مستقل است، در اولویت دوم طرح‌های توسعه‌ای قرار می‌گیرد؛ با این وجود پیش‌بینی می‌شود که مذاکرات آن در نیمه اول سال 97 به سرانجام برسد.
بورد تاکید کرد: عملیات توسعه‌ای میدان اسفندیار از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست و امکان توسعه این میدان با توان داخلی وجود دارد.
بورد در ادامه از روند تولید میدان‌های منطقه عملیاتی خارگ ابراز رضایت کرد و گفت:‌ با استمرار برنامه‌های افزایش تولید در شرکت نفت فلات قاره ایران، میزان تولید نفت از میدان‌های منطقه عملیاتی خارگ طی سال جاری حدود 23 هزار بشکه افزایش داشته و به رقم تولید فعلی 203 هزار بشکه در روز رسیده است.
 
افزایش 100 هزار بشکه‌ای تولید نفت در سال 98
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در ادامه از برنامه این شرکت برای افزایش تولید 100 هزار بشکه‌ای رقم پایه تولید نفت خبر داد و گفت: در صورت به ثمر نشستن پروژه‌های EPCF تعریف شده در این شرکت، این میزان تولید تا اواخر سال 98 محقق می‌شود.
وی از قشم به عنوان یکی از ظرفیت‌های مطلوب طرح‌های توسعه اقتصادی یاد کرد و گفت: جزیره قشم پتانسیل بالایی برای توسعه دارد و در شرکت نفت فلات قاره نیز مذاکراتی برای توسعه میادین نفتی مستقر در این منطقه انجام شده است.