کد خبر: ۳۵۴۲۸
تاریخ انتشار:۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
صنعت دریایی نیازمند مدیران توانمند و متخصص
یک کارشناس حوزه دریا با تأکید بر اهمیت صنعت کشتی‌سازی در خصوص مشکلات اساسی و بنیادی این صنعت گفت: نگاه صنعتی یک نگاه خاص است بنابراین ما باید از افراد متخصص که سابقه و تجربه بالا دارند استفاده کنیم؛ چرخ صنعت را باید صنعت‌گر بچرخاند، متخصصینی که در عمل و نه در حرف خود را نشان داده ‌اند.
به گزارش مارین نیوز، مدتی است در میان کارشناسان و مسئولان حوزه دریا مقوله تأسیس وزارت‌خانه "دریا و دریانوردی" با توجه به مزیت‌ها و پتانسیل‌های کشور در این حوزه مطرح شده‌ است. یک کارشناس حوزه دریا با تأکید بر این‌که ما نباید خودمان را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم و این اشتباه است، اظهار داشت: اگر کشورهایی هم مثل اندونزی این وزارت‌خانه را دارند، وزارت‌خانه هماهنگ‌کننده‌ی ارگان‌های دریایی است که ما در کشور شورایعالی صنایع دریایی را داریم که آن هم دقیقاً مثل وزارتخانه عمل می‌کند و حتی بهتر.
فرید شعبانی با اشاره به حضور توأمان نیروهای نظامی در این شورا به‌عنوان یک مزیت گفت: رئیس این شورا شخص رئیس جمهور است که کارهای اجرایی آن را معاون اول رئیس‌جمهور انجام می دهد که معاون اول کنونی هم از ابتدای انقلاب در صنایع بوده و صنعت را به خوبی می‌شناسد.
وی با انتقاد از طرح تشکیل وزارتخانه دریا افزود: این که ما بیائیم و در این جا بگوئیم که صرفاً وزارت دریا داشته باشیم، برای من جای پرسش است که به چه‌علت ما باید یک دستگاه عریض و طویل مثل وزارتخانه داشته باشیم؟
این کارشناس حوزه دریا افزود: با توجه به این که دستور این است که دولت کوچک بشود ما تازه داریم یک عضو اضافه می‌کنیم؟! با چه کسانی می‌خواهیم پرش کنیم؟ به هر حال هر وزیری یک قائم مقام نمی‌خواهد؟ این وزارت‌خانه معاونت نمی‌خواهد؟ هر معاونت یک مدیر کل نمی‌خواهد؟ تازه این افراد همه ستادند و کار اجرایی نمی‌کنند و فقط دستور می‌دهند.
شعبانی خاطرنشان کرد: اگر ما همت و دقت بیشتری کنیم و در مسائل کارشناسی، از کارشناسان دقیق دریایی استفاده کنیم، کسانی که دریا را آزموده‌اند نه فقط شنیده‌اند، از تجربیات این افراد استفاده کنیم قطعاً صنعت دریایی ما در مسیر پیشرفت قرار خواهد گرفت.
این کارشناس دریا با تأکید بر اهمیت صنعت کشتی‌سازی در خصوص مشکلات اساسی و بنیادی این صنعت گفت: چرخ صنعت را باید صنعت‌گر بچرخاند. صنعتگر یک فرد نیست، مجموعه‌ای از دانش‌ها، علم‌ها و توانمندی‌هاست. صنعت یک سری ساختمان همراه با یک سری ابزار است که با آدم‌ها شکل می‌گیرد.
وی تصریح کرد: یک مدیری می‌آید و این صنعت را یکباره متحول می‌کند، چون ایده‌ی خوب، فکر خوب و توانمندی خوب دارد.  اما شما به یکباره یک صنعت خیلی بزرگ را به یک شخص ناتوان بدهی (حالا به هر دلیلی) صنعت خوب، جایگاه خوب و فکر خوب را به زمین می‌کوبد.
شعبانی با اشاره به سخنی از دکتر چمران در اوایل انقلاب «این که ما بگوئیم مدیر تقوا داشته باشد، این تنها کافی نیست، مدیر باید تخصص هم داشته باشد.» گفت: تقوا کمک می‌کند که اگر مدیری توانمندی و تخصص نداشت خودش بگوید:((من نمی توانم)).
وی افزود: مدیران ما باید متقی باشند، یعنی همه‌مان، کاری را که نمی‌توانیم انجام دهیم بگوئیم نمی‌توانیم. اگر نمی‌توانیم یک کشتی را تعمیر کنیم، بگوئیم نمی‌توانیم. چرا کشتی را خراب کنیم، زمان را بیهوده هدر دهیم و هزینه گزاف برای سازمان ایجاد کنیم. نتیجه این می‌شود که کارفرما ناراضی می‌شود و می‌گوید دیگر این جا تعمیرات انجام نمی‌دهم و کشتی را برای تعمیر به چین می‌برد! نتیجه چه می‌شود کارگر چینی تقویت می‌شود، شرکت چینی رزومه‌اش بالاتر می‌رود و این طرف دقیقاً برعکس اتفاق می‌افتد مهندس و کارگر ایرانی بیکار شده و داک‌ها پروژه‌ای نخواهند داشت.
شعبانی با بیان این‌که در مقوله انتخاب مدیران در مناصب مختلف، باید رودربایستی را کنار بگذاریم، یادآور شد: نگاه صنعتی یک نگاه خاص است بنابراین ما باید از افراد متخصص که سابقه و تجربه بالا دارند استفاده کنیم. متخصصینی که در عمل و نه در حرف خود را نشان داده‌اند.