کد خبر: ۳۵۴۵۹
تاریخ انتشار:۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
متعهد شدن نهادهای دریایی به کاهش آلودگی ‌های زیست ‌محیطی دریا
نهاهای دریایی در بیانیه نهایی روز جهانی دریاها و اقیانوس ‌ها با ارائه هشت پیشنهاد، نسبت به کاهش آلودگی ‌های زیست ‌محیطی دریا متعهد شدند.
به گزارش مارین نیوز، با پایان یافتن مراسم روز جهانی دریاها و اقیانوس‌ ها در پژوهشگاه اقیانوس‌ شناسی و علوم جوی بیانیه‌ ای صادر شد که در آن بر لزوم جایگزین کردن مواد زیست‌ تخریب‌ پذیر به جای ظروف پلاستیکی در شهرهای ساحلی و شمالی و جنوبی تأکید شد.
متن این بیانیه به این شرح است:
«روز جهانی اقیانوس‌ ها فرصتی برای توجه دادن آحاد جامعه به اهمیت دریاها و اقیانوس‌ ها است؛ منابع عظیمی که تأمین‌ کننده اکسیژن مورد نیاز برای حیات و موثرترین عامل بر سامانه‌ های جوی هستند، دمای سیاره زمین را تنظیم می‌ کنند و در یک کلام حیات ما به عنوان نوع بشر به آنها وابسته است.
این پهنه‌ های عظیم آبی با داشتن منابع عظیم آبی از یک سو با داشتن منابع عظیم زیستی غذای مورد نیاز بشر را تأمین می‌ کنند و از سوی دیگر بستر اصلی حمل و نقل کالا و تجارت بین کشورها را فراهم می‌ آورند.
منابع عظیم معدنی موجود در بستر آن‌ ها موتور محرک اقتصاد جهانی است و چشم‌ انداز زیبا و تنوع زیستی فوق‌ العاده موجود در آنها زیبایی‌ های چشم موازی را خلق می‌ کند که بستر اصلی تفریح، تفرج و گردشگری برای انسان‌ ها است. خوشبختانه کشور ما با مجاورت با سه دریای مهم خزر، خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس بزرگ هند بهره‌ مند از همه مزایای این نعمت بزرگ است.
«اقیانوس‌ ها و دریاهایمان را پاکیزه کنیم» به عنوان شعار روز جهانی دریاها و اقیانوس‌ ها برای سال ۲۰۱۸ تعیین شده است و بر این اساس، فعالیت اصلی امسال از سوی سازمات ملل «جلوگیری از آلودگی ناشی از پلاستیک و یافتن راه‌ حل‌ هایی برای داشتن دریاهای سالم» عنوان شده است.
این نوع آلودگی‌ ها اثرات مخربی بر زیست‌ بوم‌ های دریایی و اقیانوسی ایجاد کرده‌ اند؛ به نحوی که سالانه سبب تلفات بسیار زیادی در بین جانداران دریایی می‌ شوند و حتی با قرار گرفتن در زنجیره غذایی، سلامت انسان‌ ها را نیز تهدید می‌ کنند.
در این راستا و با هدف کاهش فشار ناشی از این پدیده مخرب، پیشنهاد می‌ شود نهادهای سیاستگذار کشور، دستگاه‌ های اجرایی و شهرداری‌ های شهرهای ساحلی اقدامات عاجلی را برای مدیریت تولید، مصرف و بازیافت ظروف پلاستیکی و به ویژه ظروف پلاستیکی یک‌ بار مصرف به عمل آورند.
از جمله این اقدامات پیشنهادی می‌ توان به موارد ذیل اشاره کرد:
  • وضع مالیات مضاعف بر تولید و مصرف پلاستیک‌ ها به ویژه پلاستیک‌ های یک‌ بار مصرف
  • اعمال محدودیت در فروش ظروف یک بار مصرف پلاستیک در شهرهای ساحلی شمالی و جنوبی کشور
  • جایگزینی مواد زیست‌ تخریب‌ پذیر به جای ظروف پلاستیکی در سطح دستگاه‌ های دولتی
  • توسعه زیرساخت‌  ها به منظور بازیافت زباله‌ های پلاستیکی به ویژه در شهرهای شمالی و جنوبی کشور
  • تلاش برای توسعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست دریایی-اقیانوسی با تأکید ویژه بر اثرات مخرب پلاستیک‌ ها بر سلامت دریاها و اقیانوس‌ ها
  • حمایت از پژوهش‌ های مربوط به تعیین مقدار، نوع و فراوانی میکروپلاستیک‌ ها در محیط دریایی ایرانی
  • حمایت از پژوهش‌ های مربوط به مدل‌ سازی حرکت پلاستیک و میکروپلاستیک‌ ها در دریاهای ایران به منظور تعیین نقاط با حداکثر آلودگی
  • با توجه به شرایط جغرافیایی شبه‌ جزیره بوشهر و حساسیت زیست‌ محیطی این شهر، پیشنهاد می‌ شود بوشهر به عنوان الگو در کاهش مصرف و آلودگی پلاستیک در کشور مطرح و در این جهت از سوی دولت حمایت شود.
همه نمایندگان حاضر در این جمع متعهد می‌ شوند تمام تلاش خود را به منظور تحقق و اجرایی کردن پیشنهادهای مطرح شده در این بیانیه به عمل آورند و کمیته ملی اقیانوس‌ شناسی نیز پیگیری‌ های لازم را از طریق نمایندگان ارگان‌ های عضو به عمل خواهد آورد.»