کد خبر: ۳۵۵۷۷
تاریخ انتشار:۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
28 ماه تعلل در تعیین تکلیف کشتی ساخت ایران / آب خوردن 5 ساله ایران – فهیم
در حالی قرار بود سال ۹۴ توافقنامه تعیین تکلیف پروژه ‌های نیمه‌ تمام کشتی ‌سازی بین ایزوایکو و شرکت ملی نفتکش امضا شود که با گذشت ۲۸ ماه نفتکش ایران ‌ــ ‌فهیم با پیشرفت ۸۵ درصدی در بلاتکلیفی به سر می ‌برد و ۵ سال است که در یارد ایزوایکو آب می ‌خورد.
به گزارش مارین نیوز، اوایل مهر سال 94 مدیرعامل وقت شرکت ملی نفتکش با یادآوری این‌که "در رابطه با سفارش کشتی‌ ها که تاکنون ــ توسط کشتی‌ سازان داخلی ــ ساخته نشده چندین مورد داریم که این موضوع را با شورای‌عالی صنایع دریایی پیش ‌می ‌بریم تا موارد را حل ‌و فصل کنیم"، گفته بود: در این زمینه یک برنامه با صدرا و یک برنامه هم با ایزوایکو (مجتمع کشتی‌ سازی و صنایع فراساحل ایران) داریم که نیمه‌ تمام است.
وی با بیان این‌که "به‌ دنبال تکمیل این پروژه ‌های هستیم" در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است شرکت ملی نفتکش منابع مالی را در اختیار کشتی ‌سازان قرار دهد، گفت: پرداخت ‌ها را قبلاً انجام داده ‌ایم و باید در قالب موافقت ‌نامه آنها به روند ساخت سرعت داده و کشتی ‌ها را تحویل دهند. هنوز توافقنامه فی ‌مابین امضا نشده و پیش ‌نویس این تفاهمنامه در حال تهیه است و گروه ‌های کارشناسی نیز در این رابطه تشکیل شده است.
وی تصریح کرد: توافقنامه با کشتی ‌سازان داخلی برای تعیین تکلیف پروژه ‌های نیمه‌ تمام باید امسال (سال 94) امضا شود.
یک ماه بعد از این اظهارات یعنی آبان‌ 94، رئیس دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی با اعلام "منتظر تصویب صورتجلسه تعیین تکلیف کشتی‌ های نیمه‌ تمام یارد کشتی ‌سازی "ایزوایکو" توسط هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش هستیم"، گفته بود: منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل پروژه توسط ایزوایکو یا بانک تأمین می ‌شود.
احمد رفعت افزود: پیش ‌نویس توافقنامه ایزوایکو و شرکت ملی نفتکش ایران تهیه شده و در اختیار شرکت بهره‌ بردار (شرکت ملی نفتکش) قرار گرفته است. صورت ‌جلسه‌ ای در این زمینه تنظیم شده که حدود یک ماه پیش (مهرماه سال 94) به شرکت ملی نفتکش برای تصویب ارسال شده که منتظر تصویب آن از سوی هیئت مدیره این شرکت هستیم.
وی با یادآوری اینکه بر اساس این تفاهمنامه یکی از کشتی ‌های سفارش ‌داده ‌شده نفتکش در ایزوایکو تعیین تکلیف می‌ شود، افزود: ساخت این کشتی که حدود 12 سال پیش آغاز شد بنا به دلایل مشکلاتی متوقف شده بود.

عملکرد نامناسب بهره ‌برداران در پیش ‌پرداخت ‌ها
حدود یک سال بعد یعنی در  آذر ماه سال 95 مدیرعامل ایزوایکو با بیان اینکه ایزوایکو طی 5 سال اخیر بدهی ‌های خود را تسویه و 14 پروژه البته به ‌جز یک پروژه را با دست خالی تعیین تکلیف کرده و به ‌اتمام رسانده‌، گفته بود: این پروژه‌ تعیین ‌تکلیف ‌نشده نفتکش سفارش ‌شده شرکت ملی نفتکش است که متأسفانه به‌دلایلی همچنان بلاتکلیف مانده است و نفتکش وارد مباحث حقوقی این طرح شده است.
رضاییان با تأکید بر اینکه در برنامه استراتژیک، ایزوایکو می ‌تواند شناورها را در هر سطحی بسازد، تصریح کرد: در موضوع کشتی ‌های اقیانوس‌ پیما و نفتکش کارفرماها در پرداخت پیش ‌پرداخت ‌ها خوب عمل نکرده ‌اند و اگر به ‌موقع این کار را انجام می ‌دادند می ‌توانستیم در مدت زمان کوتاهتری سفارش ‌ها را تحویل دهیم.

شایان ذکر است، حدود 15 سال از آغاز ساخت نفتکش ایران ــ فهیم برای NITC از سوی کشتی ‌ساز داخلی می‌ گذرد. قرار بود سه سال پیش این کشتی تعیین تکلیف شود اما مشخص نیست به‌ چه‌ دلیل شرکت ملی نفتکش در این رابطه تعلل می کند. شناور ایران ــ فهیم سال 92 با پیشرفت فیزیکی 85 درصدی همچنان در یارد ایزوایکو بلاتکلیف مانده و آب می ‌خورد.
رهبر معظم انقلاب، سال 97 را به نام سال "حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری کرده ‌اند، از این رو انتظار می ‌رود شرکت ‌های بهره ‌بردار حمل‌و نقل دریایی نیم‌ نگاهی به ظرفیت‌ های بالقوه یاردهای کشتی‌ سازی و تعمیراتی داخلی داشته باشند. به‌ خصوص اینکه تحریم‌، محدودیت‌ هایی را برای این شرکت‌ ها به‌ وجود آورده و این تهدید می ‌تواند به فرصتی ارزشمند برای اشتغالزایی و توسعه بیش از پیش زیرساخت ‌های صنایع دریایی تبدیل شود.