کد خبر: ۳۵۵۸۱
تاریخ انتشار:۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
تلاش برای رفع مشکلات جامعه بزرگ و زحمت کش صیادی و شیلاتی کنارک
سرپرست فرمانداری کنارک با اشاره به مشکلات پیش روی جامعه بزرگ و زحمت کش صیادی و شیلاتی گفت: طرح های مهم عمرانی و شیلاتی در سطح این شهرستان در حال اجراست که می تواند به افزایش اشتغال کمک کند.
به گزارش مارین نیوز، سرپرست فرمانداری کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ساخت موج شکن و حفاظت شیب حوضچه طرح ساماندهی قایق های صیادی بندر کنارک آغاز شده است و در مدت 18 ماه آینده به اتمام و بهره برداری خواهد رسید، اظهار داشت: این طرح شامل هزار و 582 متر موج شکن اصلی و 957 متر حفاظت شیب حوضچه است. 
ابابکر بلوچ بیان کرد: طرح های مهم عمرانی و شیلاتی در سطح این شهرستان در حال اجراست که می تواند به افزایش اشتغال و تولید انواع آبزیان (ماهی و میگو) کمک کند. 
وی افزود: این طرح ها شامل ساخت موج شکن های اسکله جدید بندر صیادی تنگ، ساماندهی قایق های صیادی شهر کنارک و بهسازی اسکله صیادی پُزم است. 
بلوچ اظهار داشت: برای عملیات ساخت موج شکن اصلی، فرعی و راه دسترسی به اسکله در مجموع 790 هزار مترمکعب سنگ چینی و 65 هزار مترمکعب بتن ریزی آکروپاد اجرا می شود. 
وی با بیان اینکه ساخت بندر جدید تنگ با 540 میلیارد ریال اعتبار در حال اجراست، خاطرنشان کرد: این بندر در مدت زمان 30 ماه تکمیل و به بهره برداری می رسد. 
سرپرست فرمانداری کنارک گفت: بهسازی اسکله صیادی پزم از دیگر طرح های مهم شیلاتی است که با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال در حال اجراست. 
وی تصریح کرد: برای توسعه صید و صیادی در شهرستان کنارک موج شکن های مردمی جُد و بیردف هم به فعالیت صید و صیادی اختصاص پیدا کرده اند و پیگیری های لازم برای ساخت اسکله انجام شده است. 
بلوچ افزود: از مجموع 24 هزار صیاد، هزار و 400 قایق و 930 لنج فعال در آبهای ساحلی منطقه بلوچستان بیش از 80 درصد آنان در حوزه شهرستان کنارک مشغول به فعالیت هستند. 
وی به 200 کیلومتر مرز آبی در کنارک اشاره کرد و گفت: این شهرستان با وجود همجواری با آبهای آزاد اقیانوس هند و ظرفیت بالای صید و صیادی همچنان فاقد بازارچه مرزی دریایی برای توسعه روابط و جابجایی کالا با کشورهای همسایه است. 
بلوچ تصریح کرد: شهرستان کنارک با محرومیت های فراوان در بخش های برق، اینترنت و تلفن، آب، فضای آموزشی، حاشیه نشینی، کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، ورزشی، کمبود زیرساخت ها و روستاهای فاقد طرح هادی مواجه است. 
وی بر تکمیل طرح فاضلاب شهر کنارک، ساخت بیمارستان 220 تختخوابی، بهبود وضعیت درمانی، جذب و بکارگیری پزشکان متخصص با امکانات اولیه، تعیین تکلیف اراضی ارتش توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر به منظور واگذاری به مردم و تامین آب آشامیدنی نقاط روستایی و شهری تاکید کرد. 
بلوچ رفع مشکلات پیش روی جامعه بزرگ و زحمت کش صیادی و شیلاتی را مورد تاکید قرار داد. 


گفتنی است، شهرستان کنارک حدود با بیش از 11 هزار کیلومتر وسعت، طبق سرشماری نفوس و مسکن 1395 تعداد 98 هزار و212 نفر با 23 هزار و600 خانوار دارد و در 635 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان وبلوچستان واقع شده است. 
بنادر صیادی شهر کنارک، پزم، تنک، جُد، بیردف وشهید رضایی زرآباد در حوزه شهرستان کنارک فعال هستند.