کد خبر: ۳۵۵۸۶
تاریخ انتشار:۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
حوزه‌ های مهم رشد یافته صنایع دریایی
با تلاش محققان در صنعت دریایی؛ در 6 حوزه صادرات، گردشگری، تعمیرات، خدمات و زنجیره تأمین، همچنین بازیافت شناورها و سازه‌های دریایی در چند سال اخیر موفق عمل شده است.
به گزارش مارین نیوز، به دلیل وجود ذخایر گسترده هیدروکربوری در بستر دریاها، پیشرفت فناوری اکتشاف و استخراج نفت از آب‌های عمیق و همچنین وجود منابع مشترک در بستر دریاها پرداختن به حوزه‌های مختلف دریایی از ملزومات است، که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته توانسته‌ایم در 6 حوزه مختلف پیشرفت‌های چشمگیری را شاهد باشیم. 

صادرات فراورده‌های پتروشیمی 
طی سالهای اخیر صنعت پتروشیمی کشور شاهد پیشرفت‌های خوبی بوده و محصولات مختلف پتروشیمی تولیدشده در کشور ظرفیت بالایی برای صادرات فراهم کرده است. بر اساس ایجاد پایانه‌های صادراتی ناوگان دریایی مرتبط حائز اهمیت فراوان بوده و می‌توان از ظرفیت‌های صنعتی دریایی موجود کشور برای امر استفاده حداکثری کرد. 

گردشگری دریایی 
گردشگری دریایی طی سالهای اخیر موردتوجه واقعه شده و ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است. سواحل طولانی شمال و جنوب کشور و همچنین جزایر متعدد بر اهمیت این موضوع می‌افزاید. 
در حال حاضر بندرها کشور سالیانه حدود 5/17 میلیون نفر ظرفیت جابجایی مسافر دارند که ظرفیت خوبی جهت رونق گردشگری دریایی ایجاد می‌کند. 
تدوین مناسب قوانین مرتبط با این حوزه می‌تواند عامل مؤثر در تسریع رشد این بخش بوده و در آینده نزدیک می‌توان شاهد بهره‌برداری بهتر از این بخش بود. 

بازرسی و تعمیرات زیرآبی 
با توجه به وجود انواع سکوها، لوله‌های زیرآبی و انواع سازه‌های موجود در اعماق آب، بازرسی و تعمیرات زیرآب از متداول‌ترین عملیات زیرسطحی هستند که در کشور موردنیازند. این عملیات با توجه به شرایط حاکم بر زیر سطح، نیازمند تجهیزات ویژه‌ای از قبیل انواع ربات‌های هوشمند و کنترل از راه دور هستند. 
با توجه به‌ضرورت توسعه صنایع نفت و گاز در آب‌های  عمیق ( دریای مازندران و عمان) نیاز به تجهیزات و تکنولوژی برای انجام عملیات در زیرآب، نصب تجهیزات، تجهیزات استخراج و بهره‌برداری از آب‌های عمیق و موارد مشابه نمود بیشتری خواهد کرد. این تجهیزات عموماً دارای فناوری‌های جدید بوده و لازم است برنامه‌های مناسبی برای توسعه فناوری‌های مرتبط تدوین شود. 

خدمات دریایی 
با افزایش روزافزون بخش‌های مختلف صنایع دریایی از قبیل حمل‌ونقل دریایی، بندرها و صنایع فراساحل، نیاز به ارائه خدمات دریایی و پشتیبانی به‌طور چشمگیری در حال افزایش است. این خدمات شامل سوخت‌رسانی، آب‌رسانی، راهبری کشتی‌ها، پشتیبانی سکوهای فراساحلی و بارشماری و تأمین تجهیزات بنادر می‌شود. 

زنجیره تأمین 
ساخت و تعمیر سازه‌های دریایی و کشتی‌ها نیازمند انواع خدمات، مواد و تجهیزات است که به‌صورت متوسط 60 درصد از ارزش آن‌ها را تشکیل می‌دهد. مسلماً استفاده بهینه از بازار کشور نیازمند توجه دقیق به این زنجیره و تلاش برای حداکثری از این بازار است. 

بازیافت شناورها و سازه‌های دریایی 
عمر معمول کشتی‌ها و به طراحی و شرایط نگهداری معمولاً 20 سال خواهد بود، پس‌ازاین دوره نگهداری و تعمیرات بسیار هزینه‌بر بوده و لازم است این شناورها از رده خارج شوند. همچنین تعداد زیادی از شناورها و سازه‌های دریایی دچار سانحه و خساراتی می‌شوند که بایستی آن‌ها را نیز از دریا خارج و بازیافت کرد. 
این صنعت می‌تواند در صورت عدم رعایت اصول زیست‌محیطی مشکلاتی را به همراداشته باشد ولی با مدیریت و نظارت صحیح، بازاری مناسب برای اشتغال در سواحل کشور ایجاد خواهد کرد.