کد خبر: ۳۵۶۸۸
تاریخ انتشار:۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
تعمیر و راه‌اندازی یک قطعه مهم در توربین‌های منطقه سیری
با همت، دانش و پشتکار کارشناسان تعمیرات توربین منطقه سیری، سه عدد منبع تغذیه IS مربوط به تغذیه‌ شبکه کنترلی توربین‌های زیمنس SGT-400 تعمیر شد و در سرویس قرار گرفت.
به گزارش مارین نیوز، با توجه به پایان عمر مفید این منابع تغذیه، سوختن پی در پی آنها و نبود قطعه جایگزین، پس از رایزنی با سایر مناطق، موفق به تامین تنها سه عدد از این نوع منبع تغذیه جهت راه‌ اندازی توربین شده که در ادامه به علت نبود قطعه‌ جایگزین و نیاز به صرف زمان و هزینه‌ زیاد جهت تامین این قطعه از خارج از کشور، منابع تغذیه‌ معیوب با استفاده از توانمندی شرکت‌ های داخلی تعمیر شد. در این راستا پس از شناسایی شرکت‌ ها و فرستادن نمونه، متاسفانه به دلیل نبود نمونه سالم و آشنا نبودن دیگر شرکت‌ ها با عملکرد و ویژگی‌ های این نوع تجهیز، موفقیتی در تعمیر به دست نیامد.
بنابراین با انجام مطالعات گسترده، تامین قطعات الکترونیکی مورد نیاز و استفاده از امکانات موجود کارگاه ابزار دقیق توربین، این تجهیزات در منطقه تعمیر و بازسازی شد.
بر این اساس، پس از چند ماه تلاش و بررسی و انجام تست‌های متعدد، سه عدد از این منابع تغذیه‌ معیوب تعمیر شد. هم‌ اکنون دو عدد از آنها روی توربین نصب شده و بیش از سه ماه در خط تولید قرار دارد.
با توجه به تجربه خوب همکاری بین تعمیرات توربین منطقه سیری و کارشناسان شرکت صاایران شیراز وابسته به وزارت دفاع در ساخت نمونه داخل کارت کنترل سوخت توربین‌ های زیمنس SGT200 (کارت پنج طبقه) و عملکرد چند ماهه مناسب کارت ساخته شده بر روی توربوپمپ منطقه، پروژه ساخت و بهینه‌ سازی دستگاه Power Supply نیز در دستور کار قرار داده شده که فاز مطالعاتی آن تکمیل و مراحل تامین قطعات مورد نیاز و ساخت سخت‌ افزاری خود را طی می‌ کند و  به زودی به مرحله تست و بهره‌ برداری می‌ رسد.
گفتنی است، این نوع منابع تغذیه معروف به Intrinsically Safe Power Supply ساخت شرکت PEPPERL FUCHS کشور آلمان هستند که در هر توربین SGT-400 سه عدد از آنها نصب شده و وظیفه آنها تغذیه شبکه‌ کنترلی توربین است. این منابع تغذیه برای استفاده در سیستم کنترل توربین، دارای ویژگی‌ های خاصی هستند که آنها را از سایر منابع تغذیه متمایز می‌ نماید. از جمله اینکه ضد انفجار بوده و به‌دلیل طراحی خاص، دارای ایمنی ذاتی و دقت بسیار بالای ولتاژ خروجی هستند. اما طراحی آنها مناسب شرایط آب و هوایی مناطق جنوب ایران نیست. در نتیجه عمر مفید کاری این تجهیز در مناطق عملیاتی شرکت نفت پایین بوده و میزان خرابی آن زیاد است.