کد خبر: ۳۵۹۵۶
تاریخ انتشار:۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
اقدامی ناقض معاهدات بین المللی دریانوردی
در پی هشدار آمریکا به شرکت‌ های بیمه برای تحریم نفتکش‌ های ایرانی، تهران از این اقدام آمریکا به سازمان بین ‌المللی دریانوردی IMO شکایت کرد.
به گزارش مارین نیوز، سفیر ایران در بریتانیا اعلام کرده سفارت ایران در این کشور با ارسال نامه‌ ای به دبیرکل سازمان بین ‌المللی دریانوردی IMO علیه آمریکا به این سازمان شکایت کرده است.
حمید بعیدی ‌نژاد تحریم‌ های آمریکا علیه کشتی‌ های ایرانی را "نقض معاهدات بین ‌المللی دریانوردی" و "به خطر انداختن ایمنی دریانوردی" خوانده است. 
بعیدی ‌نژاد نوشته، به همین دلیل ایران در نامه‌ خود به دبیرکل سازمان بین ‌المللی دریانوردی در لندن، خواستار "بررسی ویژه" این موضوع در شورای این سازمان شده است.
سفیر ایران در لندن در متنی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، نوشته: بدون شک ایران بدلیل خواست غیرقانونی آمریکا نمی ‌تواند از فعالیت ناوگان کشتی ‌های خود برای صدور نفت، و همچنین صادرات و واردات کالاهای تجاری و صنعتی ممانعت کند و قطعا آمریکا مسئول ایجاد هر حادثه‌ای در دریا خواهد بود. 

این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفته که مسئول گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود که شرکت‌ های بیمه بین ‌المللی از بیمه کردن نفتکش ‌های جمهوری اسلامی منع شده ‌اند. 
برایان هوک روز چهارشنبه ۱۶ آبان (هفتم نوامبر) عنوان کرده بود نفتکش ‌های ایرانی برای جلوگیری از ردیابی ‌شدن، رادارهای شناسایی خود را خاموش می‌ کنند که این امر می ‌تواند فجایع ‌زیست ‌محیطی را رقم بزند.
برایان هوک همچنین به خبرنگاران گفت: حالا دیگر کشتی‌ های ایرانی از کانال سوئز تا تنگه مالاکا و تمامی نقاط دیگری که در این میان قرار گرفته ‌اند خطری شناور به حساب می‌ آیند.
به گفته هوک منع کردن شرکت‌ های بین ‌المللی از بیمه کردن کشتی ‌های ایرانی موجب خواهد شد تا ایران برای بیمه کردن کشتی ‌های خود به خدمات شرکت‌ های بیمه داخلی متوسل شود و این شرکت‌ ها نیز توان پرداخت غرامت‌ های سنگین را که رقم آن ممکن است به میلیاردها دلار برسد، نخواهند داشت.
وی افزود:کشورها، بنادر،متصدیان کانال‌ ها و شرکت‌ های خصوصی باید بدانند که احتمالا برای هزینه‌ های ناشی از حوادثی که ممکن است برای یک کشتی تحت بیمه خود ایران رخ دهد، مسئول هستند.

در این ارتباط نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه "هشدار آمریکا به بیمه‌ گذاران نفتکش‌ های ایرانی با عرف و قوانین بین‌ المللی سازگاری ندارد" خطاب به دولت و دستگاه دیپلماسی خواست که در این خصوص به دنبال راهکار باشند.
یحیی کمالی‌ پور در خصوص بهانه ‌جویی وزارت خارجه آمریکا درباره بیمه نفتکش‌ های ایرانی، گفت: اصولا در عرف پذیرفته‌ شده ‌ای بین ‌المللی بیمه نفتکش‌ ها یک نوع خدمت ‌رسانی است و خارج از حاکمیت حکومت‌ ها است. اینگونه تحریم با عرف بین ‌المللی و قوانین بین ‌المللی سازگاری ندارد. 
وی افزود: البته باید توجه کنیم آمریکا در تحریم‌ های خود خیلی پایبند مقررات، معاهدات و اعمال‌ های بین‌ المللی نیست. مطمئنا طبیعی است که کشتی‌ های در آب‌ های منطقه‌ ای، فرامنطقه‌ ای و آزاد دچار خسارات احتمالی می‌ شوند و اگر بیمه نباشند دچار مشکل خواهند شد. همچنین مقررات بین‌ المللی هم اجازه نمی‌ دهد آن‌ ها بدون بیمه در آب‌ ها حرکت کنند؛ بنابراین با این وجود باید به دنبال راهکاری حقوقی و بین‌ المللی در این خصوص باشیم. همانگونه که در سایر موارد تحریم‌ ها را دور می‌ زدیم باید کاری کنیم تا بیمه نفتکش‌ ها هم دچار مشکل نشود. البته در گذشته هم این مسائل بوده است. ما از کشتی‌ هایی که تحت حمایت کشورهای دیگر بودند استفاده می‌ کردیم، ولی متاسفانه آمریکا آن‌ ها را شناسایی کرده و این راه هم برای ما بسته شده است. 

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه "عنوان حقوقی هشدار آمریکا به بیمه‌ گذاران نفتکش‌ های ایرانی تهدید است" گفت: این موضوع کاملا غیرقانونی است و شرکت ‌های بیمه به هیچ وجه تعهدی برای رعایت این مساله ندارد.
محمد کاظمی در خصوص بهانه‌ جویی وزارت خارجه آمریکا درباره بیمه نفتکش‌ های ایرانی، اظهار کرد: شرکت‌ های بیمه عموما خصوصی هستند و در حیطه موسسات خصوصی فعالیت می‌ کنند. آن ‌ها دولتی نیستند و در واقع یک وزارتخانه دولتی آمریکا نیستند که براساس تصمیم دولت آمریکا اقدام کنند.
وی افزود: این بحثی که آمریکا مطرح کرده که شرکت‌ های بیمه را با فرض بیمه کشتی‌ های ایرانی مجازات برای آن ‌ها محدودیت ‌هایی را اعمال می ‌کند، قطعا قانونی نیست. البته ممکن است بخواهند با فشار و زور این کار را انجام دهند، اما در هر صورت این یک تهدید کاملا غیرقانونی است. عنوان حقوقی این موضوع تهدید است و شرکت ‌های بیمه به هیچ وجه تعهدی برای رعایت این مساله ندارند.
وی عنوان کرد: البته سابقه نشان می‌ دهد که شرکت ‌ها از تهدید می ‌ترسند و از منافع مسلم خود می‌ گذرند، اما اگر بخواهند مقررات را رعایت کنند نباید به این تهدیدها توجه کنند.
این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران طرف موضوع نیست که بخواهد طرح دعوا کند. طرف قرارداد این نوع بیمه ‌ها ایران نیستند و چون شرکت‌ های خصوصی هستند می ‌توانند بگویند که کشتی‌ های ایرانی را بیمه نمی ‌کنیم. 

گفتنی است، دور دوم تحریم‌ های آمریکا علیه ایران که صنعت نفت، گاز و کشتیرانی را هدف قرار داده‌ اند از روز دوشنبه ۱۴ آبان به اجرا درآمدند.