کد خبر: ۳۶۰۱۴
تاریخ انتشار:۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
نمایش آخرین توانمندی ها و دستاوردهای نداجا / با تصاویر
آخرین توانمندی ها و دستاوردهای فنی و تخصصی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمد.
به گزارش مارین نیوز، نمایشگاه آخرین توانمندی ها و دستاوردهای فنی و تخصصی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح روز گذشته با حضور دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از فرماندهان و مسئولین این نیرو در ستاد نداجا افتتاح شد.


در این نمایشگاه ماکت جدیدترین ناو موشک انداز از کلاس سینا (سینای۷) که هم اکنون در کارخانجات نیروی دریایی ارتش در بندرعباس آخرین مراحل ساخت خود را می ‌گذراند و به نام "زره" نامگذاری شده است به نمایش در آمد. این سومین شناور از این کلاس است که در آب‌های جنوب عملیاتی خواهد شد. شناور اطلاعاتی و تجسسی نیروی دریایی نیز با عنوان "طلائیه" نامگذاری و بیش از نیمی از مراحل ساخت آن طی شده است. این شناور وظیفه جمع‌ آوری اطلاعات نظامی از شناورهای هدف با استفاده از پیشرفته ‌ترین تجهیزات شنودی، راداری، مخابراتی و اطلاعاتی را برعهده دارد. این ناو با ۹۴ متر طول و ۱۴۰۰ تن وزن از کلاس موج است.
همچنین در این نمایشگاه طرح جدیدترین شناور ایرانی با نام "پروژه سفینه" رونمایی شد. این شناور که تریماران (سه بدنه) است، مقاومت هیدرودینامیکی پایینی در سرعت‌های بالا داشته و دارای سیستم رانش متناسب با ابعاد و سرعت متناظر است. تعادل هیدرواستاتیکی و دریامانی بسیار بالا و عرشه وسیع تا دو برابر یک شناور تک بدنه هم‌تناژ، از جمله مهمترین مشخصات این شناور است‌. این شناور، یک نوع شناور چند بدنه است که از یک بدنه مرکزی لاغر و بلند و دو بدنه کناری تشکیل شده است. بدنه های کناری توسط عرشه عرضی به بدنه اصلی متصل می‌شوند. بدنه‌های جانبی نیز تاثیر قابل توجهی بر روی تعادل، رفتار دینامیکی، ماندگاری در دریا و بارهای موج وارد بر سازه شناور دارند. شناور تریماران، قابلیت عملیات در شرایط مختلف دریا جهت مقابله با جنگ‌های نامنظم ساحلی و عکس العمل سریع را داراست. مدل اولیه این شناور جهت ارزیابی استحکام و عملکرد هیدرودینامیکی سازه عرضی، ساخته شده و سرعت این شناور بالای ۴۰ نات است.
ماکت جدیدترین ناو موشک انداز کلاس سینا (سینای 7) نیز در نمایشگاه آخرین توانمندی‌های و دستاوردهای فنی و تخصصی نیروی دریایی ارتش رونمایی شد. این ناو موشک انداز هم اکنون در کارخانجات نیروی دریایی ارتش در بندرعباس آخرین مراحل ساخت خود را می گذراند و به نام زره نامگذاری شده و به نمایش درمی آید. این سومین شناور از این کلاس است که در آب های جنوبی عملیاتی می شود.

لازم به ذکر است، در نمایشگاه آخرین دستاوردهای نیروی دریایی ارتش، دستاوردهای مختلف و بسیاری در حوزه ‌های مخابراتی و ارتباطی، ساخت شناور، تجهیزات امدادی و ... به نمایش درآمده و این نمایشگاه به صورت دائمی در محل ستاد فرماندهی این نیرو برقرار است.