کد خبر: ۳۸۲۳۹
تاریخ انتشار:۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
توسعه مکران با منابع داخلی نه ممکن است نه مطلوب
معاون پیشین دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: بدون نگاه برون‌نگر منطقه‌ای و بین‌المللی با داشتن یک طرح جامع و تفضیلی روشن از سوی نظام که در دسترس عموم باشد نمی ‌توان پروژه مکران را انجام داد. توسعه مکران با منابع داخلی نه ممکن است نه مطلوب و از هیچ دولتی این کار برنمی‌آید، زیرا بعد بین ‌المللی و بازار خود را از دست می ‌دهد.
به گزارش مارین نیوز، غلامرضا انصاری معاون پیشین دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در چهارمین پیش نشست چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران با موضوع «مکران، مشارکت‌ها و رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی» که به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، اظهار داشت: توسعه پروژه مکران برای تجارت ایران با جهان و منطقه برای تامین و جبران عقب ‌ماندگی ‌های ایران در سال‌های اخیر می‌تواند بسیار مفید باشد.
وی گفت: سواحل مکران به طول چند صد کیلومتر ورودی اقیانوس هند است و آنچه در امارات متحده عربی، قطر و بحرین از توسعه شاهد هستید بخشی از ظرفیت‌ های مکران است که در طرف دیگر این آبراه ایجاد شده است.
مشاور وزیر امور خارجه گفت: مکران می‌تواند اقتصاد ایران را در جهت توسعه صنعتی و تجاری با نگاه دریامحور سوق دهد و آینده ایران را نجات دهد به ویژه در حوزه آب. امروز غرب آسیا با سرعت در مسیر رقابت اقتصادی در حرکت است و ایران به خاطر قوانین دست و پاگیر از این حرکت بازمانده است.
انصاری تاکید کرد که بدون نگاه برون‌نگر منطقه‌ای و بین‌المللی با داشتن یک طرح جامع و تفضیلی روشن از سوی نظام که در دسترس عموم باشد نمی‌توان این پروژه را انجام داد یا ارزش واقعی مکران را بتوانیم بروز و ظهور دهیم. از طرفی معتقدم توسعه مکران با منابع داخلی نه ممکن است نه مطلوب. از هیچ دولتی این کار برنمی‌آید، زیرا بعد بین‌المللی و بازار خود را از دست می‌دهد. حضور ده‌ها شرکت بین‌المللی برای حضور در این منطقه ارزش واقعی مکران را نشان می دهد.
معاون پیشین دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مکران در منطقه را صرفا می توان با نئوم ۲۰۳۰ عربستان مقایسه کرد که برای آن ۵۰۰ میلیارد دلار پیش‌بینی هزینه شده است و مکران می تواند چهره‌ جدیدی از ایران را به دنیا و منطقه نشان دهد. هم‌چنین سواحل مکران به خاطر  ارتباط با جنوبگان بسیار قابل توجه است و حقوق ایران در قطب جنوب را تامین می کند و به ظرفیت های بزرگ ایران اضافه می کند. به علاوه که این منطقه به لحاظ ترانزیت انرژی برای منطقه و دنیا مهم و حساس است.
انصاری تصریح کرد: مکران ظرفیت جذب میلیون‌ها نفر جمعیت را برای اهداف اقتصادی دارد که از نگرانی کمبود آب در حال کوچ به شمال کشور هستند. سواحل مکران می تواند آلودگی محیط زیستی را بردارد و به آمایش سرزمین ایران محتوا بخشد. به خاطر آب و هوای متفاوت که دارد می تواند ده ماه از سال اهداف گردشگری ایرانیان باشد. اما برای رسیدن به این اهدف باید طرح جامعی در دسترس عموم باشد و البته تراشکار مجربی که بتواند این الماس را به دست آورد بر سر کار بگذاریم.
وی با تاکید بر به کار گیری همکاری‌های بین‌المللی در این پروژه خاطرنشان کرد: توسعه دولتی پروژه مکران اگر چه ظاهری منطقی دارد اما بار سنگینی بر دوش آن دولت می گذارد.
گفتنی است، چهارمین پیش نشست چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران با حضور دبیر شورای راهبردی روابط خارجی، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، مدیرکل آسیای غربی وزارت امورخارجه و همچنین، معاون سابق دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه، مشارکت‌ها و رقابت‌های منطقه ای و جهانی در توسعه منطقه مکران را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.








برای ورود به کانال تلگرام و مشاهده اخبار کلیک کنید.