کد خبر: ۳۸۳۸۰
تاریخ انتشار:۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
ساخت هاورکرافت بومی پیروزان / الحاق دماوند ۲ به ناوگان شمال / ناوشکن دنا نماد توان علمی و فنی کشور
مشاور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: دنا رکورددار ساخت ناوشکن در داخل کشور است به این دلیل که از یک بدنه فولادی برخوردار بوده و تمامی بدنه، تجهیزات و تسلیحات این ناوشکن در داخل کشور تولید شده است.
به گزارش مارین نیوز، منوچهر علیپور مشاور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در صنایع دریایی صبح امروز (سه‌شنبه ۲ خردادماه) در نشست خبری که با محوریت دستاوردهای دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد، گفت: سازمان صنایع دریایی با بیش از ۳۵ سال فعالیت در حوزه دریایی در حوزه نظامی و غیرنظامی در کشور حضور دارد و از ایده تا طراحی، تست و تحویل نهایی را در حوزه‌های بن سازه در حوزه شناور‌های سطحی، زیرسطحی، تندرو و اثرسطحی محصولات متنوع را طراحی و تولید می‌کند.


وی افزود: سازمان صنایع دریایی یک سازمان پروژه محور است و ساختار آن به نحوی طراحی شده که این پروژه‌ها با بهترین کیفیت در زمان معقول به مشتریان تحویل شود.
علی‌پور با اشاره به تولید شناورهای سطحی توسط صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: شناورهای سطحی تولید سازمان صنایع دریایی طبق آنچه تعریف شده از شناورهای بالای ۴۰ تن و طول ۲۵ متر به بالا را شناورهای سطحی را شامل می‌شوند.
وی ادامه داد: ناوشکن دنا به عنوان یکی از شناورهای سطحی توسط یکی از گروه‌های صنعتی سازمان صنایع دریایی طراحی، ساخت و تحویل نیروی دریایی راهبردی ارتش شده است.
مشاور وزیر دفاع در صنایع دریایی بیان کرد: نیروی دریایی ارتش این شناور را به بهترین شکل راهبری کرده و طی یک مأموریت بسیار مهم و حساس و همچنین اقتدار آفرین در تاریخ کشورمان دور دنیا را با این ناوشکن و یک کشتی پشتیبانی دریانوردی کرده‌اند که توانستند یک ماموریت بسیار سخت و دشوار را به انجام برساند.
علی‌پور با بیان اینکه ناوشکن دنا بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در بخش های مختلف کار برده است، تصریح کرد: کار طراحی و ساخت ناوشکن دنا در طول ۶ سال توسط سازمان صنایع دریایی طراحی و ساخته شده است. اولین شناوری که در کشور ساخته شد، ۱۲ سال زمان برد و فروند دوم نیز طی ۸ سال ساخته شد. اما، ناوشکن دنا در یک رکورد طی ۶ سال طراحی و ساخته شده است.
علی‌پور گفت: ما براساس نیاز نیروهای مسلح همواره در حال به‌روزرسانی تجهیزات و فناوری‌ها هستیم و دنا با پیشرفته‌ترین تجهیزات و تسلیحات مجهز شده است و در حوزه زیر سیستم‌ها از نرم افزارهای بروز استفاده کرده ایم.
معاون رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: ناوشکن دنا نسبت به دو پلت فرم قبلی از ویژگی‌های بسیاری پیشرفته‌تری برخوردار است.
وی با بیان اینکه ایران در ساخت شناورهای تندرو جزو پنج کشور برتر جهان است، افزود: امروز در ساخت انواع شناورها تندرو به پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی رسیده ایم و انواع شناورهای کامپوزیت و آلومینیوم و سبک را تولید و بکار می‌گیریم.
مشاور وزیر دفاع در صنایع دریایی در بخش دیگری از سخنانش خود به فناوری ساخت بدنه شناورها در داخل کشور اشاره کرد و گفت: با دستیابی به فناوری پیشرفت می‌توانیم بدنه‌های یک دست تولید کنیم.
وی با اشاره به ساخت دماوند ۲ در کارخانجات صنایع دریایی در شمال کشور گفت: دماوند در آینده بسیار نزدیک به ناوگان شمال ارتش الحاق خواهد شد. در حوزه ساخت زیر دریایی فاتح ۲ و ۳ نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم که با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی با به روزترین فناوری‌ها در حال تجهیز است.
علی‌پور گفت: هاورکرافت پیروزان در حال طی کردن مراحل نهایی ساخت است، البته زمانی را برای الحاق نمی‌توانم اعلام کنم اما پیشرفت بسیاری خوبی داشته و از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. این هاورکرافت کاملاً بومی بوده و از قدرت تسلیحاتی بسیار بالایی برخوردار است. این هاورکرافت متناسب با نیاز روز نیروی دریایی ارتش طراحی شده و در حال ساخت است و می‌توان تا پایان سال تحویل نیروی دریایی داده شود.
مشاور وزیر دفاع با اشاره پتانسیل کشور در عرصه‌های مختلف دریایی گفت: در مأموریت ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا به دور دنیا صنعت سربلند بیرون آمد. البته مدیریت و راهبری کارکنان نیروی دریایی ارتش موجب موفقیت ناوگروه ۳۶۰ شد. این درحالی بود که ما به دلیل تحریم امکان پشتیبانی از سایر کشورها و تأمین سوخت و نیازهای ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش را نداشتیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در عرف بین المللی شناورهایی مانند ناو دنا را می‌توان ناوشکن نامگذاری کرد، گفت: وجه تمایز دنا با سایر شناورهای این است که انواع تجهیزات را در خود جای داده است و این ابتکار جمهوری اسلامی ایران است. به لحاظ سامانه‌های تاکتیکی و عملیاتی مستقل است و نوع تجهیزاتی که روی دنا نصب شده است آن را در زمره ناوشکن‌ها قرار می‌دهد اما از لحاظ ابعادی می‌توان آن را کلاس ناوهای محافظ قرار داد.
علی‌پور با بیان اینکه تمام مراحل تجهیز ناوشکن دنا در حوزه طراحی انجام شده است، عنوان کرد: اما به لحاظ ضرورت زمانی که برای تحویل ناوشکن دنا وجود داشت و این ناوشکن می‌بایست برای مأموریت اعزام می‌شد این تجهیز انجام نشد اما ما برای تجهیز این ناوشکن آماده هستیم و اگر دوباره به مأموریت اعزام نشود آماده تجهیز این ناوشکن هستیم.
وی افزود: برای تجهیز دنا این ناوشکن باید سه تا شش ماه دنا در اختیار ما قرار بگیرد. البته برخی همکاران ما در سازمان صنایع دریایی هم در این مأموریت حضور داشتند و به نیروی دریایی ارتش در این مأموریت کمک کردند.
جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع عنوان کرد: نیروی دریایی ارتش برای ساخت شناورهای بزرگ‌تر از دنا پروژه‌ای از ما تقاضا کرده و آن را دست اقدام داریم که فرآیند طراحی آن به پایان رسیده است و در آینده نزدیک کار ساخت این ناوشکن سنگین آغاز می‌شود که در اصل برای حضور در اقیانوس‌ها طراحی شده است و به نیروی دریایی ارتش در اجرای مأموریت‌های اقیانوسی که قرار است پایگاه‌هایی را در اقصی نقاط عالم ایجاد کند کمک خواهد کرد./





برای ورود به کانال تلگرام و مشاهده اخبار کلیک کنید.