تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۲۰۵
تعداد بازدید: ۱۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
جلسه اعضای کمیته مهندسی ساحلی و فراساحلی انجمن مهندسی دریایی ایران با حضور کارشناسان این صنعتهفته گذشته در محل انجمن برگزار شد.



به گزارش مارین نیوز، در این جلسه ابتدا دکتر مظاهری رئیس کمیته مهندسی ساحلی و فرا ساحلی انجمن، ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین در جلسه مطالبی در خصوص "بازرسی سازه های فراساحلی و خطوط لوله دریایی" ارائه نمودند. ایشان پس از بررسی اهمیت بازرسی در حوزه فراساحل، به انواع تجهیزات قابل استفاده در این حوزه پرداختند. سپس الزامات و استانداردهای فنی مرتبط در حوزه فراساحل را معرفی نمودند.

در ادامه این جلسه مدیران و کارشناسان حاضر در جلسه به بیان دیدگاه های خود پرداختند که در ادامه به اهم موارد اشاره شده است:

آقای مهندس رزاقی- شرکت نفت و گاز پارس جانشین مدیر عامل در عملیات و پشتیبانی:

در حال حاضر شرکت نفت و گاز پارس تعداد 17 سکو و حدود 1900 کیلومتر خط لوله در حال عملیات دارد که وجود این تاسیسات در حوزه فراساحل چالش های فراوانی را در نگهداری از آنها به وجود آورده است. به عنوان مثال تردد و لنگراندازی شناورهای صیادی منطقه که صدمات پرهزینه ای را به این تأسیسات وارد می کند را می توان نام برد. جلساتی نیز در این خصوص با مسئولین و ارگانهای ذیربط در خصوص کنترل این شناورها به عمل آمده که هنوز به نتیجه مطلوبی دست نیافته ایم.

چالش بعدی موجود در این حوزه که از اهمیت بالایی برخوردار است بحث خوردگی است. که عموما به کیفیت پایین ساخت این سازه ها و تجهیزات باز می گردد. به عنوان مثال سه سکو که طی سال های اخیر ساخته و در محل مربوطه نصب شده‌اند و کیفیت بسیار پایینی در زمینه محافظت خوردگی دارند را می توان نام برد. طی چند ماه اخیر مطالعات لازم در خصوص تعمیرات و رنگ آمیزی این سکوها انجام شده که سعی بر این است فرایند رنگ آمیزی این سکوها در حین عملیات و بدون متوقف کردن استخراج انجام گیرد. در نهایت لازم به ذکر است که فعالیت های صورت گرفته توسط بخش خصوصی مطلوب کارفرما نبوده و فعالان این حوزه می بایست تلاش های بیشتری را در راستای بهبود عملکرد خود انجام دهند.

شایان ذکر است عمده مشکل فعلی در زمینه فنی و تکنولوژی مربوط به حوزه مدیریت کلان بوده و در بخش کارشناسی مشکلی نداریم. در واقع ارتباط بین این کارشناسان که توسط یک مدیر لایق انجام می گیرد به نحو احسنت صورت نگرفته است.

آقای دکتر مظاهری-رئیس کمیته مهندسی ساحلی و فرا ساحلی انجمن مهندسی دریایی:

اول از همه به نظر می رسد با توجه به گستردگی سازه ها و تأسیسات نصب شده در حوزه فرا ساحلی کشور و اهمیت خوردگی لازم است آماری دقیق از میزان خوردگی سالیانه این تأسیسات ارائه شود. تا زمانی که رقم صدمات وارده به این بخش مشخص نباشد امکان صرف بودجه تحقیقاتی در مراکز علمی وجود نخواهد داشت. علاوه بر این اقدامی جدی نیز در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

در مورد کیفیت بهتر شرکت های خارجی در ارائه خدمات فنی و مهندسی شکی نیست اما اگر مقایسه ای دقیق تر با در نظر گرفتن سابقه این شرکت ها انجام پذیرد بدون شک علت این تفاوت محرز خواهد شد. به نظر می رسد سیستم کارفرمایی و دولتی در طرح های حمایتی مورد نیاز فعالان بخش خصوصی کم توجهی به خرج داده اند. در جامعه ای که دلالی و اقتصاد بانکی بیشترین سود را در بازار تجارت کسب کرده است بدون شک عدم توجه و حمایت از شرکت های فعال در حوزه ارئه خدمات فنی و مهندسی صدماتی جدی را به بدنه مهندسی کشور وارد خواهد نمود. هرچند در طی دهه ی اخیر شرکت هایی با ارائه خدمات دلالی مهندسی به جای انتقال دانش و تکنولوژی به کشور صدماتی را به اعتماد شکل گرفته بین بخش خصوصی و دولتی وارد نموده‌اند، اما نباید خدمات دلسوزانه ی سایر فعالان این حوزه را نادیده گرفت.

آقای مهندس محلاتی- رئیس بازرسی و حفاظت فنی شرکت نفت و گاز پارس:

با توجه به اینکه گاز استخراجی از محدوده خلیج فارس از نوع ترش و بسیار خورنده بوده و علاوه بر آن دارای کلراید می باشد که بر میزان خورندگی آن می افزاید، کنترل خوردگی سازه ها و تجهیزات فراساحلی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است طی سالهای اخیر شرکت نفت و گاز پارس سعی بر این داشته با مطالعات و بررسی های گسترده از روش های نوین و کارآمد در این حوزه بهره ببرد. به خصوص در مورد استفاده از روش های الکتروشیمیایی بازرسی که در حال حاضر با همکاری پژوهشکده نفت در حال انجام است. کارگروهی نیز با هدف تهیه فهرست بلند شرکت های حائز صلاحیت حوزه بازرسی داخلی و خارجی خطوط لوله تشکیل شده که به زودی آگهی فراخوان آن به چاپ خواهد رسید.

در ادامه نیز نمایندگان شرکت های خصوصی و مراکز پژوهشی حاضر در جلسه با ارائه قابلیت های خود آمادگی خود را در برآورده ساختن نیازهای بخش دولتی در حوزه بازرسی فراساحل اعلام نمودند.

در انتهای جلسه مدیر مسئول و سردبیر نشریه فراساحل انرژی (حامی رسانه ای کمیته مهندسی ساحلی و فرا ساحلی انجمن مهندسی دریایی ایران) ضمن ارائه گزارشی از ساختار و برنامه های این نشریه برای اعضای کمیته اعلام آمادگی نشریه را برای درج مطالب مرتبط با حوزه فراساحل را اظهار داشتند.

با توجه به مباحث بیان شده در جلسه، نکات زیر توسط اعضاء مطرح شدند :

  • نیاز بالای تاسیسات نفت و گاز کشور به بازرسی های مداوم
  • نیاز به تمرکز بیشتر متخصصان و مدیران بخش خصوصی و دولتی در حوزه بازرسی فراساحل
  • اهمیت توجه صنایع داخلی به تجهیزات بازرسی خطوط لوله به خصوص پیگ رانی
  • اهمیت حمایت بخش دولتی از شرکت های خصوصی فعال در حوزه فنی و مهندسی
  • مشکلات گسترده به وجود آمده در خصوص صدمات ناشی از لنگراندازی شناورهای خدماتی و صیادی در محدوده عبور خطوط لوله زیر دریا
  • کیفیت پایین رنگ و سیستم حفاظت خوردگی سکوهای نصب شده در خلیج فارس در سالهای اخیر که نیاز به بازرس های اساسی در سالهای آینده دارد
  • اعلام آمادگی نمایندگان بخش خصوصی جهت مشارکت در پروژه های بازرسی خطوط لوله و سازه های فراساحلی

مصوبات این جلسه :

1- پیگیری های لازم جهت حضور گسترده تر نمایندگان سایر شرکت های دولتی و خصوصی فعال در حوزه فراساحل در جلسات کمیته

2- ارائه یک چهارچوب مشخص از طرف کمیته مهندسی ساحلی و فراساحلی در برگزاری جلسات به اعضای کمیته

3- مشارکت نشریه فراساحل انرژی در پوشش رسانه ای جلسات کمیته مهندسی ساحلی و فراساحلی

4- جلسه بعدی کمیته ساحلی و فرا ساحلی هفته اول آذر ماه در شرکت نفت و گاز پاس با عنوان "مدیریت بازرسی در خطوط لوله و سازه های فرا ساحلی" انجام شود

گفتنی است در این جلسه نمایندگانی ازدبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی، شرکت بهین طرح آپادانا، پژوهشکده علوم و تکنولوژی زیر دریا، نشریه فراساحل انرژی، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی، مرکز همکاری های فناری ریاست جمهوری، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی حضور داشتند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: