تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۲۱۷
تعداد بازدید: ۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
لنج ایرانی ، صنایع‌دستی غول‌پیکری که با ثبت در فهرست میراث معنوی جهانی و اهمیت مبادلات کالاهای دریایی و صید ماهی، جان دوباره‌ای گرفته‌است صنعتی که روزی مردمان بسیاری را در جنوب کشور الخصوص بندرکنگ را تامین می‌کند.



به گزارشمارین نیوز، لنج‌سازی از مهمترین صنایع‌دستی مردم ساحل نشین است. در نوار ساحلی خلیج فارس، بنادر زیادی در استان بوشهر و هرمزگان لنج‌ می‌سازند که بندرکنگ یکی از آن‌هاست.

لنج‌سازی در بندرکنگ را به دوره نادرشاه افشار با قدمت ۱۲۰۰ ساله نسبت می‌دهند؛ آن‌ هنگام که نادر نخستین مرکز کشتی‌سازی را در نوار ساحلی خلیج فارس راه‌اندازی کرد و این سنت تا امروز در این شهر ساحلی ادامه دارد.

این صنعت در سال‌هاى اخیر به واسطه افزایش مبادلات دریایى و صید ماهى از رونق زیادى برخوردار شده‌است؛ نیروى شاغل این صنعت منحصر به همان «گلافان»، یا سازندگان لنج و قایق هستند.

مصالح اولیه مورد نیاز چوب‌هاى جنگلى مقاوم در مقابل رطوبت براى اسکلت و تخته‌هاى مرغوب هندى به نام ساى براى بدنه آن است. هنوز وسیله کار گلافان بسیار ابتدایى است که سبب کندى کار و کمى تولید سالیانه مى‌شود.

لنج‌سازی و سنت دیرینه این صنایع‌دستی جنوب ایران، چندی پیش به نام ایران در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت رسید. در این میان رقبای زیادی برای این صنعت وجود دارد که پاکستان و کویت مهمترین آن‌ها هستند. لنج‌سازی پاکستان تا آن‌جایی در صنعت لنج‌سازی ایران نفوذ کرده که برخی لنج‌ها را پاکستانی می‌نامند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: