تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۳۶۹
تعداد بازدید: ۲۷۳۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
به نظرمیرسد که میخواهیم تا بار دیگر با اقدامی جسورانه و با استفاده از ابزار ترس از تحریم ،کارخانجات کشتی سازی کشورهای چین و کره را از بحران موجود نجات داده تا حرکت موثری جهت توسعه اقتصاد مقاومتی این کشورها برداشته شود

به نظرمیرسد که میخواهیم تا بار دیگر با اقدامی جسورانه و با استفاده از ابزار ترس از تحریم ،کارخانجات کشتی سازی کشورهای چین و کره را از بحران موجود نجات داده تا حرکت موثری جهت توسعه اقتصاد مقاومتی این کشورها برداشته شود. دور نیست زمانی که به دنبال ساخت کشتی از کارخانه ای به کارخانه دیگر میرفتیم و هر بار به دلیل شرایط تحریم با پاسخ های منفی مواجه میشدیم. در آنزمان صنایع کشتیرانی و کشتی سازی همزمان مورد تحریم قرار گرفتند.

بر اساس اظهار نظر مسئولین، 70 درصد درآمد شرکت کشتیرانی از محل حمل کانتینر تامین میگردد، این شرکت در نظر دارد تا سهم 60 درصدی خود از بازار حمل کانتینری کشور را افزایش داده و با ورود به بازارهای جدید، شرایط توسعه ناوگان دریایی کشور را فراهم نماید. تصمیم افزایش 56 درصدی حجم ناوگان تجاری دریایی کشور در زمانی انجام میگیرد که بازار حمل دریایی از رکود بی سابقه ای برخوردار بوده و بازار عرضه بر بازار تقاضا سبقت گرفته است. شاخص نرخ حمل کانتینر چین تا 850 دلار برای هر کانتینر کاهش یافته، در صورتیکه نقطه سر به سر در شرایط موجود برابر 800 دلار برای هر کانتینر در نظر گرفته میشود . شاخص چین در سال 1998 میلادی برابر با 1000 دلار برای هر کانتینر بوده است. در حال حاضر ، شاخص نرخ حمل کانتینر شانگهای با 581 دلار برای هر کانتینر در بازار نقدی در شرایط بدتری قرار دارد.

48 درصد بازار حمل کانتینر دنیا در دست 5 شرکت کشتیرانی و در راس آنها شرکت کشتیرانی مرسک است. این شرکتها در نظر دارند تا با سفارش کشتی های غول پیکر انحصار بازار حمل کانتینر و در نتیجه کنترل قیمت این بازار را در دست گیرند. مدیرعامل اجرایی شرکت کشتیرانی مولر مرسک در مصاحبه خود با نشریه وال استریت ژورنال در پنجم ژوئن سال 2015 میلادی، عملکرد شرکتهای کوچکتر کشتیرانی در حوزه حمل کانتینری را غیر اقتصادی دانست و با اعلام سیاست انحصار بازار، علنا" شرکت های کوچکتر را دعوت به خروج از بازار نمود. .قابل توجه است که شرکت فوق در نظر دارد تا سال 2017 میلادی ظرفیت ناوگان خود را به میزان 400 هزار کانتینر 20 فوتی و یا 13 درصد افزایش دهد و این در شرایطیست که ظرفیت ناوگان شرکت کشتیرانی حدود 88 هزار کانتینر و یا 3 درصد ظرفیت شرکت کشتیرانی مرسک است.

آیا در چنین شرایطی شرکت کشتیرانی توانایی مدیریت 90 کشتی جدید جهت ورود به بازار سخت رقابت بین المللی را دارا بوده و یا در آینده ای نه چندان دور باز دولت مجبور به انحصار حمل دریایی کشور خواهد گردید. آیا بهتر نیست به جای تصمیمات جزیره ای و انفجاری که عمدتا از ترس تکرار شرایط تحریم ناشی میگردد در اقدامی آگاهانه، زمانبندی شده و فراگیر، با لحاظ کردن شرایط رشد صنایع کشتی سازی و با استفاده از تمایل همکاری شرکتهای خارجی در فضای باز فراهم شده، در راستای توسعه اقتصاد مقاومتی کشور حرکت گردد. محور اصلی اقتصاد مقاومتی بر تولید قرار گرفته است ولی متاسفانه در حال حاضر صنایع کشتی سازی رها گردیده و هر از گاهی سخنی شعارگونه از زبان مسئولین شنیده میشود.

دکتر شهرداد کوجبی جهرمی

دبیر سابق انجمن مهندسی دریایی ایران


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
1
1
جناب دکتر با شما موافقم ولی چه فایده کو گوش شنوا
علی
|
Ukraine
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
0
1
ای کاش از اعتمادی که تا امروز به ما شده بود بهتر استفاده میکردیم... ای کاش ایرادات خودمان را میدیدیم ... ای کاش میلیاردها دلار سرمایه گذاری بدون خروجی در صنعت کشتی سازی را میدیم... دیگر زمان آن رسیده شعارها را کمتر کنیم و مروری بر عملکرد 20 ساله کشتی سازیهای خودمان بیندازیم
صنعت کشتی سازی تنها راه ایجاد حیات در شهرهای ساحلی و اشتغال مردم فقیر این مناطق است ولی افسوس که راه به جایی نبرده با این مدیرهای ....
ناشناس
|
Ukraine
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
0
1
دکتر جان خب یکبار با جوینت خارجی کار کنید تا فنون کشتی سازی رو خوب یاد بگیریم بعد بگیم چنین وچنان.
مثل صنعت خودرو. باید یه همکار خارجی برای ما قطعات فراهم کند تا ما اندک اندک کشتی ساز شویم. صرفا با ساخت کاسه فولادی بدنه کشتی ساز نمی شویم. تصوری که 25 سال است که صنعت کشتی سازی را زمینگیر کرده. بالاخره باید یک روزی اشتباهاتمان را بپذیریم
علی
|
Germany
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
2
سلام علیکم
آقای دکتر کوکبی شعار دادن تا کی؟ شما که خودتان مشاور و تقریبا همه کاره شرکت عظیم گسترش بودید برای صنایع دریایی و اعتلای آن چه کردید؟ آیا نه اینکه بخاطر ندانم کاری باعث بوجود آمدن سانحه در کشتی سیراف و تحمیل خسارت هنگفت به شرکت تازه پای عظیم گسترش شدید!!!
تا کی و کجا شعار می دهید ، اگر کشورهایی مثل کره و چین و ژاپن در صنعت کشتی سازی حرفی برای گفتن دارند به پشتوانه کارشناسان و مسئولان و مدیران سخت کوش و بی ادعایی هست که زندگی خود را فدای عقیده و تخصصشان کرده اند و نه با شعار که با عمل به جایگاه فعلی رسیده اند..
باشد تا بفهمیم
یاعلی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
1
آقای دکتر کشوری که هنوز از پس تعمیرات کشتی بر نمیاد و برای تعمیرات دست به دامن کشورهای همسایه میشه و تن به هر ذلتی میده (اخیرا" دولت امارات برای کشتیهای ایرانی که در درای داک میباشند ورود پرسنل ایرانی را به داخل شهر قدغن کرده و نفرات حق خروج از کشتی را ندارند و بایستی مانند زندانی تمام مدت تعمیرات بر روی کشتی باشند!!) چطور شما از ساخت کشتی صحبت میکنید در حالی که ما در انجام تعمیرات هم عاجزیم اگر راست میگویید صنعت تعمیرات را اول احیا کنید سپس بروید برای ساخت. اگر هم خودتان توانایی این کار را ندارید بصورت مشارکت کار را به خار جیها واگذار کنید تا انشاله شیب یاردهای ایران هم برای تعمیرات راه اندازی شود.
شهراد کوکبی جهرمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
0
0
با سلام
بنده هم با شما موافقم ، باید نظامی برای ارزیابی عملکرد مدیران تدوین شود ، .البته این تنها یکی از حلقه هایی است که برای توسعه صنایع دریایی کشور باید تدوین شود. در حال حاضر کارهای خوبی در وزارت اقتصاد و دارایی کشور در حال انجام است و میشود ایده گرفت. توجه علاقه مندان را به سایت زیر جلب میکنم:
http://maktabkhooneh.org/video?v=lashkarbolooki371-4
پاسخ ها
ناشناس
| Ukraine |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
خداییش آقای دکتر؛ چند نفر از مدیران کارخانجات ما با صنعت کشتی سازی آشنایی دارند؟ در کجا دوره دیده اند؟ هر کدام چند روز در صنعت کشتی سازی دوام آوردند؟ اول باید تخصص فنی داشت بعد سراغ مباحث اقتصادی رفت. تخصص تخصص تخصص.
سعید بهبد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
0
0
در راستای مفید بودن اخبار و استفاده از نظرات خواهشمند است موضوع کامنتهای ارسالی در حوزه خبر مربوطه باشد تا با کمک شما عزیزان بتوان به بررسی بهتر موضوع برای اطلاع رسانی دقیق پرداخت.
لذا مزید امتنان خواهد بود از ارسال کامنتهای غیر مرتبط خودداری گردد.
با تشکر سایت مارین نیوز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: