تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۴۰۱
تعداد بازدید: ۱۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
با صدور مجوزهای لازم از سوی پژوهشکده باستان شناسی ، کاوش های باستان شناسی بندر گاه اشکانی واقع در محوطه تاریخی نخل ابراهیم شهرستان میناب زمستان امسال انجام خواهد شد.

با صدور مجوزهای لازم از سوی پژوهشکده باستان شناسی ، کاوش های باستان شناسی بندر گاه اشکانی واقع در محوطه تاریخی نخل ابراهیم شهرستان میناب زمستان امسال انجام خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت : در دو سال اخیر به دلیل صادر نشدن مجوز و نبود اعتبارات نتوانسته ایم کاوشهای باستان شناسی در محوطه تاریخی نخل ابراهیمی را ادامه دهیم.
وی گفت: امیدواریم امسال با صدور مجوز لازم و به دنبال آن تخصیص اعتبار ششمین فصل کاوشهای باستان شناسی در محوطه تاریخی نخل ابراهیمی را ادامه دهیم.
این مقام مسئول دراستان هرمزگان خاطرنشان کرد : امیدواریم به این منظور 40 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی تخصیص یابد.
نوروزی تاکید کرد : ادامه کاوش های نخل ابراهیمی، دریچه های بیشتری را در خصوص میراث خلیج فارس به روی باستان شناسان خواهد گشود.
وی به بندرگاه اشکانی واقع در این محوطه تاریخی اشاره کرد و گفت: دو سال پیش، کاوشهای باستان شناسی بسیارخوبی در این منطقه صورت گرفت و نتایج امیدبخشی داشت.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان ادامه داد: با صدور مجوزهای لازم در پژوهشکده باستان شناسی، کاوشهای باستان شناسی بندرگاه اشکانی واقع در محوطه تاریخی نخل ابراهیم شهرستان میناب زمستان امسال انجام خواهد شد.
کاوش های باستان شناسی در این بندرگاه تاریخی در سال های گذشته نشان داد که محوطه نخل ابراهیمی در دوره اشکانی به عنوان مهم ترین و بزرگترین بندر گاه کشور محسوب می شد.
معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان یادآور شد: کاوش های باستان شناسی در محوطه تاریخی نخل ابراهیمی دو ماه به طول خواهد انجامید و نتایج
آن نیمه نخست سال آینده منتشر می شود.
وی تصریح کرد : شواهد حاکی است که در دوره اشکانی از طریق خور، کشتی ها در این بندرگاه پهلوگیری و به این ترتیب کالاهای تجاری بین ایران و کشورهای هند و چین مبادله می شد.
نوروزی تاکید کرد : امیدواریم با همکاری پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ششمین فصل کاوش های باستان شناسی محوطه تاریخی نخل ابراهیمی زمستان امسال از سر گرفته شود.
به گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، کاوش های باستان شناسی نخل ابراهیمی از سال 86 تا 91 به صورت پی در پی انجام شد.
وی اظهار داشت: با شروع دوباره این کاوشهای باستان شناسی در سال جدید، امید می رود نتایج بیشتری درباره میراث فرهنگی خلیج فارس به دست آید.
معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در ادامه از کاوشهای باستان شناسی در محوطه تاریخی تم مارون در سال های گذشته خبر داد و گفت: این منطقه نیزدر نزدیکی محوطه نخل ابراهیمی واقع شده است.
به گفته وی، با انجام کاوشهای باستان شناسی در این محوطه تاریخی، نتایج بسیار خوبی در خصوص میراث فرهنگی خلیج فارس و تاریخ این حوزه به دست آمد.
نوروزی تاکید کرد: کاوش‌های انجام شده و اشیای بدست آمده درتپه تم مارون واقع در شهرستان رودان نشان می‌دهد این تپه با بیش از پنج هزار سال قدمت به دوره‌های ساسانی،اشکانی و هزاره سوم مربوط است.
این مقام مسئول در استان هرمزگان یادآور شد: امسال برنامه خاصی برای انجام کاوشهای باستان شناسی در تپه تاریخی تم مارون تدوین نشده است.

منبع : مانا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: