تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۴۷۵
تعداد بازدید: ۱۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی که به اختصار (GECF) نامیده می‌شود، یک سازمان بین دولتی متشکل از 11 تولید کننده پیشرو گاز طبیعی در جهان است.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی که به اختصار (GECF) نامیده می‌شود، یک سازمان بین دولتی متشکل از 11 تولید کننده پیشرو گاز طبیعی در جهان است.

این 11 کشور عبارتند از الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، و ونزوئلا . اعضای مجمع با هم کنترل بیش از 70 درصد از ذخایر گاز طبیعی در جهان ، 38 درصد تجارت نفت و 85 درصد از تولید گاز طبیعی مایع (LNG) را دارا می باشند. سه کشور روسیه، ایران و قطر با هم حدود 57 درصد از ذخایر گاز جهان را در خود نگه می‌دارند .

تاریخچه
مجمع گازی در سال 2001 در تهران تاسیس شد(دولت اصلاحات). تا هفتمین نشست وزیران در مسکو، این مجمع بدون منشور و ساختار عضویت ثابت اداره می شد. در نشست هفتم که در 23 دسامبر 2008 در مسکو برگزار شد ، منشور سازمان تدوین یافت.
در همان زمان، تصمیم گرفته شد تا یک دفتر اجرایی و دبیرخانه در دوحه، قطر بر پا شود. در هشتمین نشست وزرا که در ژوئن سال 2009 برگزار شد عبدالله بن حمد آل العطیه وزیر انرژی قطر به عنوان رییس‌ مجمع و شکیب خلیل وزیر انرژی الجزایر به عنوان نایب رییس‌ انتخاب شدند. در نهمین نشست در دسامبر 2009، لئونید بوخانوفسکی نایب رئيس مهندسی انرژی و ساخت و ساز شرکت روسی استروی ترانس گاز به عنوان دبیر کل انتخاب شد. او دوباره در سیزدهمین نشست در دسامبر 2011 به همین سمت انتخاب شد. در سال 2013، کنفرانس وزرا کاندیدای ایران محمد حسین عادلی رییس‌ سابق بانک مرکزی و دیپلمات، را به عنوان دبیر کل جدید مجمع. برای دو سال بعد انتخاب کردند
اهداف
اهداف مجمع عبارتند از:
1- ترویج مفهوم دوجانبه بودن منافع با حمایت از گفت و گو بین خود تولیدکنندگان، بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان و بین دولت ها و صنایع مرتبط با انرژی؛ 
2- ارایه‌ یک پلت فرم برای پیشبرد مطالعه و تبادل نظر؛
3- ترویج بازار انرژی پایدار و شفاف .
ساختار سازمانی
بالاترین بدنه مجمع، تشکیلات مربوط به نشست وزرا است. در بین جلسات وزرا، این کار از طریق دبیرخانه، که مقر آن در دوحه، قطر می باشد، سازماندهی می گردد. در سال 2009 رییس‌ مجمع عبدالله بن حمد آل العطیه، نایب رییس‌ شکیب خلیل ودبیر کل لئونید بوخانوفسکی بود.
جلسات سران
اولین اجلاس سران 15 نوامبر 2011 در دوحه، فطر
دومین اجلاس سران 2013 در مسکو، روسیه
و سومین اجلاس سران 23 نوامبر 2015 در تهران، ایران برگزار گردید.
برگزاری اجلاس سران تصمیمی بود که در دهمین نشست مجمع در اوران الجزایر در سال 2010 بدست آمد. اولین اجلاس سران مجمع در 15 نوامبر سال 2011 در دوحه متعاقب نشست وزیران برگزار گردید. دو موضوع اصلی در این اجلاس مورد بحث قرار گرفت، 1- قیمت های گاز طبیعی و 2- رویکرد مشترک نسبت به بازار گاز.
در این نشست توافق شد که قیمت گاز برای تولید برق بسیار پایین بوده و لازم است شکاف بین قیمت گاز و نفت خام کمتر گردد. مرتبط نمودن قیمت گاز با قیمت نفت مورد توجه قرار گرفت. با این حال، مجمع گازی اوپک محدودیتی برای صدور گاز توسط اعضای خود در نظر نگرفت.
اطلاعیه نهایی بر «اهمیت قرارداد های گاز در دراز مدت برای رسیدن به یک ساز و کار ریسک متوازن مشترک بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و رسیدن به یک قیمت عادلانه» اذعان دارد. دیمیتری مدودف رئيس جمهور روسیه در بیانیه ای ازاجلاس سران به عنوان «یک رویداد مهم، که مرحله جدیدی را در توسعه بخش انرژی جهانی بویژه بخش گاز رقم زده است» یاد کرد. از زمان استقرار این مجمع گازی در سال 2001 این حدس و گمان وجود دارد که برخی از بزرگترین تولید کننده های گاز طبیعی جهان، به ویژه روسیه و ایران، قصد ایجاد یک کارتل گازی معادل سازمان اوپک با تعیین سهمیه و قیمت گذاری دارند. ایده اوپک گازی برای اولین بار توسط ولادیمیر پوتین
( بعدا )رییس‌ جمهور روسیه و نورسلطان نظربایف رییس‌ جمهور قزاقستان در سال2002 مطرح شد.
در ماه مه 2006 معاون رییس‌ گازپروم الکساندر مدودف تهدید کرد که اگر روسیه برای مذاکرات انرژی با اروپا به راه حلی دست نیابد. «یک اتحاد از عرضه کنندگان گازی که بیش از اوپک نفوذ خواهد داشت، ایجاد خواهد کرد»
مقامات ایرانی به صراحت از کارتل گازی قاطعانه حمایت کرده با روسیه وارد مذاکرات رسمی شده اند. حدس و گمان ها در باره ایجاد کارتل گازی مجددا زمانی که وزیران عضو در 9 آوریل 2007 با یکدیگر ملاقات داشتند مطرح شد. ششمین نشست وزرای مجمع گازی به یک گروه از متخصصین، به ریاست روسیه ماموریت داد تا پیرامون تقویت اوپک گازی به مطالعه بپردازد.
شکیب خلیل، وزیر انرژی و معادن الجزایر، بر این اعتقاد است که مجمع در دراز مدت به سمت تبدیل شدن به یک اوپک گازی حرکت می کند. در 11 دسامبر 2009، سرگئی شماتکو وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: "امروز ما می توانیم در مورد اوپک گازی به عنوان یک سازمان بطور کامل تکامل یافته بین المللی صحبت کنیم. در همین جلسه به اتفاق آرا تصمیم گرفته شد تا یک نفر روس به سمت دبیر کلی آن انتخاب شود. این نشان می دهد که کشورهای عضو از روسیه انتظار دارند تا با استفاده از وزن سیاسی خود به پیشبرد اهداف آن کمک نماید.:
ایجاد «اوپک گازی» یکی از موضوعات مطروحه در اولین نشست اجلاس سران بود. با این حال، برخی از اعضای مجمع از این نگران بودند که مبادا صادرات گاز نیز مانند نفت رنگ و بوی سیاسی بگیرد.

منبع:ویکیپدیا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: