تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۵۱۹
تعداد بازدید: ۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
صنعت شیلات و آبزیان از قدیمی‌ترین راه‌های کسب درآمد مردم ساحل نشین جنوب بوده و دولت تدبیر و امید نیز به آن توجه ویژه‌ای دارد بنابراین صنعت شیلات می‌تواند محور توسعه هرمزگان باشد.

این استان علاوه بر صید و صیادی سابقه طولانی در زمینه فعالیت واحدهای صنعتی در زمینه تولید تن ماهی و همچنین فرآوری محصولات دریایی مثل میگو و ماهی دارد. 
با توجه به ظرفیت‌های استان در صنعت شیلات و آبزیان و همچنین اقداماتی که در زمینه احداث صنایع وابسته انجام‌شده بنابراین هرمزگان می‌تواند همچنان به صادرات ماهی و میگو و محصولات فرآوری شده آن ادامه دهد.  با توجه به اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی بخش عمده‌ای از مسئولیت‌های شیلات به مردم واگذار شده، بنابراین زمینه جذب سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی در این صنعت مهیا شده است. گفتنی است؛ با داشتن یک‌هزار کیلومتر مرز آبی و ۱۴جزیره، می‌توان استان هرمزگان را برای تولید و صادرات با اهمیت و اساسی دانست.  از سوی دیگر هنوز مردم ساحل‌نشین هرمزگان از اعطای مجوز صید به برخی افرادی که هیچ حرفه و دانشی در امر صید ندارند گلایه‌مندند و معتقدند این رویه هنوز اصلاح نشده و صیاد در کنار دریا مجوز صید ندارد ولی افرادی در جای دیگر دارای مجوز صید هستند که این ناعدالتی و تبعیض باید رفع شود و مجوز صید باید در اختیار صیاد باشد.

هرمزگان، قطب شیلاتی کشور

استاندار هرمزگان می‌گوید: هرمزگان با توجه به دارا بودن یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در خلیج‌فارس، دریای عمان و جزایر ۱۴گانه و فعالیت‌های توسعه‌ای؛‌ در حال تبدیل شدن به قطب فعالیت‌های شیلاتی کشور است. جاسم جادری با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های شیلاتی به‌ویژه تولید میگو و ماهی در قفس اظهارکرد: خوشبختانه فعالیت‌های خوبی از سوی بخش خصوصی و با همکاری دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته آغاز شده است. 

استاندار هرمزگان، با اشاره به آمارهای ارائه شده درباره شناسایی ۵۰هزار هکتار زمین ویژه استخرهای پرورش میگو تصریح می‌کند: با توجه به قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی می‌توان زیربنای استخرهای میگوی پرورشی این استان را در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان به چند برابر فعلی افزایش داد. جادری می‌افزاید: به‌طور قطع با اجرایی شدن برجام، شاهد رشد چشمگیری در استان در زمینه‌های غیرنفتی از جمله شیلات خواهیم بود. وی خاطرنشان می‌کند: هرمزگان به‌ویژه شهرستان بندرلنگه از ظرفیت‌های بالایی در زمینه فعالیت‌های شیلاتی ازجمله صید و صیادی و همچنین آبزی پروری برخوردار است و شیلات می‌تواند مهم‌ترین محور برای توسعه و رشد بیش از پیش این استان باشد. 
استاندار هرمزگان با اشاره به ظرفیت‌های خوب پرورش ماهی در قفس در شهرستان بندرلنگه تاکید می‌کند: امید است با حرکت‌های خوب انجام شده، به‌زودی شاهد تبدیل استان هرمزگان به قطب پرورش ماهی در قفس در کشور باشیم. جادری یادآور می‌شود: استان هرمزگان به‌دلیل داشتن ظرفیت‌های بزرگ به‌واسطه سواحل طولانی و جزایر بزرگ و کوچک و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد بهترین گزینه برای پرورش ماهیان تجاری در قفس بوده و می‌تواند ظرفیت تولید اینگونه ماهیان پر طرفدار را بالاببرد.
 
بازسازی ذخایر آبزیان خلیج‌فارس
همچنین مدیرکل شیلات هرمزگان می‌گوید: برخورداری هرمزگان از صنعت پرورش میگو، صنعت پرورش ماهی، صید و صیادی، صنایع شیلاتی و دیگر فعالیت‌های شیلاتی در این استان باعث شده تا ماهیت اقتصاد هرمزگان شکل شیلاتی به خود بگیرد. پرویز محبی، با بیان اینکه طرح پرورش ماهی در قفس در استان به صورت آزمایشی از سال ۸۶ در جزیره هنگام و بندرآفتاب به اجرا در آمد، تصریح می‌کند: هم‌اکنون در بیشتر نقاط استان که ظرفیت‌های فعالیت پروش ماهی در قفس وجود دارد شاهد حرکت‌های خوبی در این زمینه هستیم. مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به افزایش فشار به ذخایر آبزیان خلیج‌فارس در سال‌های اخیر تاکید می‌کند: راهبرد جدی سازمان شیلات ایران برای مرتفع‌سازی این مشکل، توسعه سریع طرح‌های پرورش ماهی در قفس، دستیابی به تولید انبوه ماهیان با ارزش دریایی و جلوگیری از صید غیرمجاز است. وی سلامت غذایی، طبیعی بودن محصول و تولید ماهی در شرایط طبیعی، احتیاج نداشتن به زمین در خشکی، مقرون به صرفه بودن، هزینه‌های پایین و زود بازده بودن را از مزیت‌های اجرای این طرح دانست. 
مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه این استان توان افزایش تولید را دارد، اظهار می‌کند: پرورش ماهی در قفس راهی برای بازسازی ذخایر آبزیان خلیج‌فارس است. 
گفتنی است؛ استان هرمزگان از ظرفیت بسیار بالایی در صنعت شیلات برخوردار است تا جایی که از مهم‌ترین زیرساخت‌های شیلات هرمزگان در زمینه تولید میگو می‌توان به وجود ده‌ها هکتار جایگاه پرورشی، ۱۳مرکز تکثیر میگو با ظرفیت سالانه ۴۳۰میلیون قطعه، پژوهشکده تحقیقاتی اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان و همچنین راه‌اندازی ستاد توسعه شیلات این استان اشاره کرد.
هرمزگان با داشتن ۳۰هزار صیاد دارای ۲۲ بندر صیادی است که در چند سال گذشته تاکنون ۱۰ بندر آن به تعاونی‌های صیادی و بخش خصوصی واگذار شده و وسعت مزارع فعال پرورش میگو در این استان ۴هزار هکتار با تولید سالانه نزدیک به ۴هزار تن اعلام شده است. همچنین وجود۵۰هزار هکتار از زمین‌های مناسب شناسایی شده برای ایجاد استخر پرورش میگو در نوار ساحلی این استان با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰هزار تن میگو که حدود ۱۹هزار هکتار آن در دست مطالعه قرار دارد، از دیگر مزیت‌های این استان است. 

براساس این گزارش؛‌ میزان تولید میگوی پرورشی در هر هکتار از استخرهای این استان بین ۳ تا ۵ تن عنوان شده درحالی که بعضی از پرورش‌دهندگان نمونه بین ۶ تا ۱۰ تن نیز برداشت کرده‌اند به‌طوری که رکورد تولید ۱۰تن در هکتار نیز به این استان اختصاص دارد. این گزارش می‌افزاید؛‌ سایت‌های احداث شده پرورش میگوی استان هرمزگان در بندرهای مقام، حسینه، سایه خوش، کولقان، هنگام، تیاب شمالی و جنوبی، سیریک و یکدار قرار دارند که درحال‌حاضر ۵ سایت آن به وسعت حدود ۴هزار و ۲۰۰ هکتار در حال بهره‌برداری است. این درحالی است که ۳۶/۵درصد صید کشور با ۲۴۰هزار تن مربوط به استان هرمزگان است که از نظر تعداد صیادان نیز رتبه نخست کشور را دارد. 
منبع : صمت 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: