تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۰۹۸۱
تعداد بازدید: ۱۲۸۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در دومین جلسه شورای ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی گفت: ما در عرصه صنایع فراساحل پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم و نمونه بارز این ادعا رسیدن به خود کفایی در زمینه سازه‌های دریایی است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در دومین جلسه شورای ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی گفت: ما در عرصه صنایع فراساحل پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم و نمونه بارز این ادعا رسیدن به خود کفایی در زمینه سازه‌های دریایی است.
به گزارش مارین نیوز، محمد سعید سیف در جلسه ای که با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد گفت: هدف برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی که ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی برگزار می‌کند ایجاد فضایی دور از تبلیغات سازمانی است تا مشکلات هر حوزه خاص دریایی در آن مطرح و منجر به حل مشکلات مطرح شده شود.
سیف با بیان این موضوع که تا کنون شش جلسه از این سلسله نشست‌ها برگزار شده است، ادامه داد: امیدواریم در این نشست‌ها مشکلات نقصان‌های موجود در عرصه‌های مرتبط با دریا را شناسایی کرده و در نهایت برای رفع این مشکلات مزایا و پتانسیل‌های مرتبط را هم معرفی کنیم.

جایگاه علوم و فناوری‌های دریایی در کشور
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با ارائه اطلاعاتی آماری به بررسی وضعیت موجود فناوری‌هایی دریایی پرداخت و گفت: زنجیره تامین می‌تواند اشتغال جدی و استفاده بهینه از توان صنعتی کشور را به دنبال داشته باشد.
وی با تاکید بر نقش و حضور بخش خصوصی در صنعت اظهار کرد: توجه به زنجیره تولید مسبب توسعه بازار و فناوری در بخش خصوصی است. از این رو توجه به زنجیره تولید الزامی است و نقش و حضور بخش خصوصی در صنعت دریایی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
سیف با اشاره به کمبودها و مشکلات موجود در حوزه دریا عنوان کرد: عدم وجود اهداف راهبردی کمی و مشخص برای توسعه صنایع دریایی و کلی گویی ،  عدم ارائه برنامه‌های اجرایی اعم از ملی و نیروی انسانی و همچنین توجه نکردن به زنجیره و بازارهای مرتبط از فقدان‌های موجود در حوزه دریا است که باید به آن توجه کرد.
وی در ادامه با اشاره به بخشی نگری و عدم‌جامعیت برنامه‌ها در حوزه دریا گفت: استفاده نکردن از خبرگان و تشکل‌ها در حوزه دریا از دیگر مشکلات اساسی است که باید به آن پرداخته شود تا بتوان مشکلات را در حوزه دریا شناسایی کرد و از پیش رو برداشت.

ارزیابی و حمایت طرح‌های فناورانه دریایی
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با اشاره به 44 طرح فناورانه دریایی گفت: تا کنون 44 طرح فناورانه دریایی به منظور ارزیابی و  بررسی و حمایت به ستاد ارسال شده است که از میان طرح‌های واصله 10 طرح مورد تایید، 25 طرح در حال بررسی و هشت طرح نیز رد شده است. از برخی طرح‌های مورد تأیید و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌توان به تولید پیستون موتورهای فوجی دریایی، سامانه مدیریت جامع شناورها و طراحی و ساخت هاورکرافت و در نهایت ساخت و تولید جت اسکی 3 نفره اشاره کرد.
سیف با تاکید بر حمایت از اخذ گواهینامه‌های دریایی برای تجهیزات ساخت داخل بیان کرد: در راستای توسعه تولید داخلی و حمایت از تولید کنندگان به منظور ورود به عرصه ساخت تجهیزات دریایی، ستاد طی تفاهم نامه ای با موسسه رده بندی ایرانیان، با تأمین بخشی از هزینه ارزیابی و صدور گواهینامه‌های دریایی از تولید کنندگان داخلی حمایت خواهد کرد.
 
لازم به ذکر است ستاد در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و توسعه فناوری های دریایی و رفع نیاز های صنایع، اقدام به برگزاری جلسات مشترک با شرکتهای بزرگ مانند شرکت خیبر( یکی از بزرگترین تأمین کننده های قطعات و ماشین آلات و ملزومات مصرفی کشتی های اقیانوس پیما و ساحلی در ایران)،شرکت ملی نفت کش و نیروی دریایی ارتش کرده است.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
0
0
فقط شعار فقط شعار دیگه خسته شدیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
0
0
آقایون اگر از این شعارها ندهند که بازارشان تعطیل میشود بنابراین باید نشان دهند که فعالن.
دلسوز نظام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
0
0
شناسایی و ارزیابی مشکلات اصلی و اولویت‌دار صنعت کشتی سازی کشور
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۰۱
کد مطلب: 63425
۳نظر ، ۰در صف انتشار ، ۰تکراری يا غ ق انتشار
وبلاگ تین نیوز، رضا محمد علی بیگی | شناسایی صحیح و ارزیابی منطقی نواقص و مشکلات صنعت کشتی سازی (کشتی های غیر نظامی) به متولیان و صاحب نظران کشور کمک می نماید تا به راه حل های اصولی و علمی به منظور رفع مشکلات در مدت زمانی معقول دست یابند، چرا که در طول چندین سال گذشته به دلیل عدم شناخت علت واقعی این نواقص و کمبودها، راه حل های ارائه شده در قالب تدوین قوانین و مقررات توسعه ای و حمایتی نه تنها وضعیت این صنعت را بهتر ننموده بلکه شرایط و موقعیت این صنعت را وخیم تر از گذشته نموده است. لذا به اعتقاد نگارنده مشکلات اساسی صنعت کشتی سازی بیش از آنکه به موارد تأمین مالی و تحریم ها مرتبط باشد به موضوعاتی از قبیل فناوری مدیریت، فناوری طراحی و مهندسی و فناوری ساخت و تولید مرتبط است.

گواه این مهم، تاخیر در تحویل شناورهای تجاری ساخته شده توسط سازندگان داخلی تا قبل از تشدید تحریم های بین المللی در بازه زمانی 15 ساله می باشد. تاخیرات غیر معمولی که باعث گردید شرکت های کشتیرانی و تامین کنندگان مالی اعتماد خود را نسبت به توانمندی و انجام تعهدات کشتی سازان داخلی از دست داده و از طرفی برنامه های توسعه ای شرکت های کشتیرانی را با مشکلات اساسی مواجه نمود.
در حوزه فناوری طراحی و مهندسی یاردهای داخلی، ارزیابی لیستی از تغییرات متعدد و غیر معمول نقشه ها و طرح ها در فرایند ساخت، ارزیابی میزان شناخت کارشناسان شاغل در بخش طراحی و مهندسی (سازه، محاسبات و آرشیتکت دریایی، تجهیزات و ماشین آلات، برق و الکترونیک، لوله کشی، پوشش های محافظتی، خرید و تامین مواد و تجهیزات) کارخانه های ساخت کشتی از الزامات، کدها و کنوانسیون های بین المللی، قوانین و مقررات موسسات رده بندی و الزامات پرچم، ارزیابی وجود و به کارگیری کارشناسانی توانمند با تجربه حداقل ده سال دریانوردی بین المللی در رسته های موتورخانه، عرشه، تجهیزات رادیویی و ارتباطی و برق و الکترونیک در بخش طراحی و مهندسی و راه اندازی یاردهای داخلی، ارزیابی وجود و اجرای مهندسی ارزش و نیز سیستم مدیریت دانش در پروژ های تکمیل شده و در دست اجراء، ارزیابی وجود طرح یا برنامه روش اجرای پروژه در قبل از شروع به ساخت، شاخص هایی است که در صورت استفاده از آنها در ارزیابی توانمندی یاردهای داخلی به نتایج تاسف باری دست خواهیم یافت!

در حوزه فناوری مدیریت در یاردهای داخلی، بررسی تعداد و کیفیت موارد ذکر شده در صورتجلسات و توافق های فیمابین ذینفعان در فرایند طراحی و ساخت و نحوه پیگیری آن موارد تا حصول نتیجه برد – برد در کوتاهترین زمان ممکن، ارزیابی کمی و کیفی برنامه های آموزشی حین خدمت کارکنان، ارزیابی وجود، نحوه اجراء و کنترل و پایش صحیح روند طرح های پژوهشی و تحقیقاتی در یاردها، ارزیابی سیاست های یارد در حوزه میزان تعامل و همکاری با مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشور، ارزیابی اعتقاد مدیران به داشتن سیستم صحیح و به روز جهت مستندسازی مدارک و درس آموخته های پروژه ها، پایبندی و تعهد مدیران کلیدی و پیمانکاران یارد به رعایت دستورالعمل های تضمین کیفی، فرایند سیستم کنترل کیفی و مقررات ایمنی و حریق یارد، البته در صورت وجود!، ارزیابی ساختار سازمانی یارد، شایستگی، توانمندی و رضایت شغلی نیروی انسانی و سلامت امکانات و تجهیزات سخت افزاری یارد، ارزیابی نرخ ترک کارشناسان و پیمانکاران متبحر از پروژه در فرایند ساخت از جمله شاخص هایی است که در صورت استفاده از آنها در ارزیابی توانمندی یاردهای داخلی به نتایج قابل قبولی دست نخواهیم یافت!

در حوزه فناوری تولید در یاردهای داخلی، شاخص هایی از قبیل مدت زمان در سرویس نبودن ماشین آلات و تجهیزات مرتبط با فرایند ساخت و به آب اندازی (دستگاه های سندبلاست، شستشو و پوشش محافظتی اولیه ورق ها و لوله ها، برش، خمکاری، پرس، لبه زنی، جوشکاری، جرثقیل ها، سیستم جابجایی مواد از انبار نگهداشت آنها به سالن تولید و امکانات شناور نمودن کشتی) به دلیل عدم دانش و تجربه پرسنل از قابلیت های تجهیزات و نگهداری و تعمیرات آنها، شرایط محیطی و فیزیکی کارگاه های رو بسته و روباز مرتبط با فرایند نگهداری، حمل، جابجای و اتصال ورقه ها و لوله ها و نصب تجهیزات، تعداد حوادث منجر به خسارات جانی و مالی، تعدد و کیفیت عدم انطباق های بوجود آمده بین طرح ها و نقشه های تحویلی به پیمانکاران با نقشه های تائید شده توسط موسسات رده بندی، مدت زمان اجراء، کیفیت ویژگی اجراء و نفر ساعت در نظر گرفته شده برای بسته سفارش کارهای تحویلی به پیمانکاران، از جمله مواردی است که به ما در شناخت صحیح و منطقی از نواقص و کمبودهای این حوزه کمک زیادی می نماید.
ضمنأ باید به این مهم توجه نمود که موارد ذکر شده ذیل نیز از جمله شاخص های تاثیرگذاری هستند که می بایست توسط ذینفعان این صنعت مورد واکاوی دقیق علمی قرار گیرند، چراکه عدم توجه به این موضوعات کلیدی، باعث می گردد تا در گزارش ها و مصاحبه های مرتبط با توانمندی ساخت کشتی در کشور، اطلاعات خلاف واقع و اشتباه منعکس گردد که حداقل پیامد آن از دست دادن فرصت ها و تضعیف بیش از پیش صنعت نوپای کشتی سازی کشور می باشد.

- مدیریت حفاظت و دسترسی به اطلاعات و مدارک پروژه بر اساس شرح وظایف تعریف شده برای هر کارشناس یا مدیر جهت جلوگیری از نشت اطلاعات فنی، اقتصادی و مالی پروژه به خارج از یارد

- نظارت، کنترل و ارزیابی عملکرد پرسنل از منظر شایستگی های رفتاری، مهارتی و علمی در راستای رعایت و احترام به ارزش های سازمانی یارد در بازه های زمانی 3 ماهه، 6 ماهه و یکساله

در پایان، توصیه می نمایم تا خبرگان و دلسوزان واقعی حوزه صنعت کشتی سازی کشور با استفاده از شاخص های ذکر شده، وضعیت موجود یاردهای داخلی را ارزیابی و نتایج حاصل از آن را به اطلاع فعالان دریایی کشور برسانند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0
0
ماشاله تا دلتان بخواهد دبیرو رئیس و انجمن و ستاد دریایی و....داریم ولی در انتها و در عمل هیچ بطوریکه توانایی حتی تعمیر یک کشتی را هم نداریم. از قدیم گفتن:
آفتابه لگن هزار دست شام وناهار هیچی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: