مهمترین وظیفه آن مجموعه چیست و حوزه فعالیت شما بیشتر در چه مناطقی است؟
در حال حاضر تنها نیمی از فعالیتهای فراساحلی توسط بخش خصوصی ایرانی انجام میشود و این موضوع به دلیل عدم مدیریت متمرکز، عدم رعایت استاندارد کاری در حد مطلوب و همچنین ناهماهنگی بین بخشهای مختلف ذیربط در این صنعت میباشد.
وضعیت فعالیتهای فراساحلی در حال حاضر به چه صورت است؟
مؤدی صنعت دریایی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی میباشد که حضور بسیار ضعیف و غیرکارشناسانه در صنعت فراساحلی دارد که این خود یکی از دلایل اصلی ضعف صنعت فراساحلی در ایران است.
با توجه به شرایط پیش آمده در وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور در طول یک سال گذشته، پیشبینی و ارزیابی شما از وضعیت امور دریایی در دوران پساتحریم چیست؟ مجموعه شما چه برنامههایی در این زمینه در نظر دارد؟
به دلیل عدم تمرکز و نبود تیم متخصص فراساحلی در مجموعه مدیریتی پیش بینی بنده قبضه کامل این بازار بعد از دوران تحریم توسط شرکت های بزرگ اروپایی و تأمین کنندههای منطقهای خواهد بود، به طوریکه امید حضور حتی 30 درصد از بخش خصوصی ایرانی در فعالیت فراساحلی وجود ندارد.
تلاش این مجموعه در حد توان خود به جهت آمادهسازی تجهیزات و شناورها، برای دوران بعد از تحریم و ایجاد ارتباط با شرکتهای بزرگتر به جهت تقویت بنیه و حضور فعال در اجرای پروژههای فراساحلی در آینده میباشد.
برای بهبود وضعیت امور دریایی در حوزه فعالیت شما چه زیرساختهای اساسی در کشور نیاز است که در دوران پساتحریم میتوان آن را فراهم نمود؟
از نظر بنده، این مسائل باید در اولین زمان ممکن ایجاد شود که البته شخصاً به عنوان یک رؤیا به آن فکر میکنم:
الف) سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی بایستی توسط یک تیم کاملاً دریایی و حرفهای در زمینه تجارت، حمل و نقل دریایی، فعالیتهای فراساحلی و ماهیگیری مدیریت شود. حضور و انتصاب افراد با پشتوانه و تجربه مدیریتی متفاوت بزرگترین ضربه را به این صنعت وارد آورده است.
ب)مدیریت نفتی ایران باید بپذیرد که بخش فراساحل به عنوان یکی از اصلیترین و تخصصیترین شاخههای زیر مجموعه این صنعت ملی، احتیاج به توجه و نگاه حرفهای داشته و لذا با ایجاد و حضور تخصصی معاونت فراساحلی در جایگاه کلان مدیریتی، نسبت به برنامهریزی، نظارت و تقویت این صنعت استراتژیک اقدام نماید.
ج)رابطه صنعت فراساحلی با بخش خصوصی به دور از گرایشات سیاسی و جناحبندیهای اقتصادی باید به همراه پشتیبانی مراکز سرمایهگذاری با حداکثر توان برنامهریزی شود، تا اولاً حجم عظیمی از سرمایه این مملکت که در حال حاضر به خارج از کشور منتقل میشود به داخل بازگردد، ثانیاً در راستای ایجاد تقویت اقتصاد مقاومتی، حداکثر استفاده از توان بومی بهکار گرفته و از خطرات محدودیتها و تحریمها در آینده مصون باشیم و ثالثاً اشتغالزایی بسیار خوبی در کشور توسط این صنعت ایجاد شود.
د) صنعت نفت به بخش خصوصی داخلی اعتماد کرده و از آن پشتیبانی نماید.
چشم انداز آینده امور دریایی در ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟
رییس هیئت مدیره شرکت دریا تدبیرگران کیش با انتقاد از سکانداری و فعالیت افراد ناآگاه و غیرمرتبط در این صنعت گفت: تا وقتی که این افراد غیرمتخصص برسر کارند نمیتوان چشم انداز روشنی را برای امور دریایی تصور کرد.
پیشنهاد شما در خصوص فعالیت های انجمن مهندسی دریایی ایران چیست؟
به منظور ایجاد حرکت و تغییر در وضعیت موجود در صنعت فراساحلی باید زیرمجموعههای انجمن به طور تخصصی در مسائل ورود پیدا کرده و به عنوان مشاورینی امین، راهگشایی و تصمیمسازی را در لایههای مدیریتی صنایع دریایی انجام دهند.
تمامی قوانین دریایی مربوط به حوزه دریایی توسط ارکان رسمی هر کشوری در مرزهای حاکمیتی... مرزهای اقتصادی توسط ارکان رسمی آن کشور که در ایران سازمان بنادر و دریانوردی می باشد مشخص شده و با نظر کارشناسان رسمی این سازمان توسط دولت به مجلس ارسال و تصویب می شود و حتی ملحق شدن کشور ایران به قوانین بین المللی دریایی توسط سازمان بنادر و دریانوردی بررسی و در کمسیون های تخصصی مجلس که متخصصین این سازمان می باشد صورت می گیرد.
مطالب ایشان در سطح کلان و راهبردی می باشد
http://www.tinn.ir/fa/doc/interview/75310/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B9%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D9%85%D9%88-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF
مطالب بسیار ارزنده ای بود که لازم است در مورد هر کدام از جملات بیان شده تعقلی صورت پذیرد که واقعیت های صنعت فراساحل ایران است و نیاز به تجزیه تحلیل در سطح کلان مدیریتی کشور و برنامه ریزی استراتژیک دارد
امیدوارم افراد توانمندی مثل آقای براتی که دانش دریایی و صنایع فراساحل و تجربیات ارزنده مربوطه را دارند بتوانند با پیش بینی و درایتی که دارند گام های مناسبی در توسعه این صنعت بردارند چونکه ایران به این صنعت نیاز همیشگی دارد و پیشرو بودن در این صنعت می تواند یک مزیت نسبی از لحاظ اقتصادی -امنیتی برای کشور ایران باشد.
در ضمن از کاپیتان براتی بخاطر تمامی زحماتی که در صنعت فراساحل ایران کشیده اند و به نحوی میتوان ایشان را از پیشگامان این صنعت نام برد تشکر کنم.
انجام پروژه های بزرگ از قبیل راه اندازی و بهره برداری از شناورهای کاسپین 1 و 2 و ریگ حفاری در شمال تا نصب انواع سکوهای در جنوب.
سرافراز باشید
من بعنوان يك كارشناس خدمت ان دوست عزيز كه خود را بعنوان ميزايي معرفي كرده بگوييم كه كاپيتان براتي از مديران توانمند بخش فراساحلي ايران بوده است و در دوران تحريم خدمات شاياني را به صنايع نفتي و فراساحلي انجام داده است ضمنا ايشان در تمام شركتهاي تحت مديرتشان توانستندبه سود آور دست پيدا كنند و يكي از مديران بسيار موفقي بوده اند كه در اين ضمينه با حس وطن پرستي و بدون هيچگونه رانتي در عرصه پيشرفت ايران گام برداشته اند
لطفا بدون آگاهي اظهار نظر نكنيد
خداوند ايشان و كليه مديران را كه در جهت خدمت به ميهن گام بر ميدارند موفق و موييد قرار دهد .
با توجه به شناختی که اینجانب از آقای براتی دارم ایشان تا کنون از هیچ رانتی برای انجام پروژه ها استفاده نکرده و تنها رانت ایشان، توانایی در انجام پروژه هایی است که از شماره خارج است. علی ایحال امیدوارم این گونه نظرات نسنجیده از روی دلسوزی به حال صنعت مملکت باشد و نه برای خودنمایی و تشویش اذهان.