تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۰۹۰
تعداد بازدید: ۱۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
راهکارهای تبدیل بندر شهید رجایی به هاب کالاهای ترانشیپ، تفاهم خواهرخواندگی بین بندر شهید رجایی و بندر «تریست» ایتالیا و از جمله مهمترین اخبار دریایی در هفته گذشته محسوب می شوند.
راهکارهای تبدیل بندر شهید رجایی به هاب کالاهای ترانشیپ، تفاهم خواهرخواندگی بین بندر شهید رجایی و بندر «تریست» ایتالیا، جزییات طرح ساماندهی سفرهای دریایی ویژه نوروز در بندر انزلی، آمادگی بنادر ایران برای میزبانی مستقیم از کشتیرانی بزرگ دنیا، و پیشنهاد توسعه دریایی کشور در برنامه ششم از جمله مهمترین اخبار دریایی در هفته گذشته محسوب می شوند.
به گزارش مارین نیوز، یک کارشناس حمل و نقل دریایی با بیان اینکه پشتوانه داخلی برای تبدیل بندر شهید رجایی به هاب کالاهای ترانشیپ وجود دارد، گفت: برای هاب شدن بندر شهید رجایی باید موضوعاتی از جمله توسعه حمل و نقل ترکیبی، گسترش سرویس فیدرینگ، رقابتی شدن تعرفه ها، همکاری نزدیک سازمان بنادر و گمرک و ... مورد توجه قرار گیرد.
روزبه مختاری با اشاره به بازگشت خطوط بزرگ بین المللی کشتیرانی به بندرشهید رجایی، اظهار داشت: در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها بسیاری از محموله‌های تجاری ایران مجبور به پهلوگیری در یکی از بنادر کشورهای منطقه بودند، اما در حال حاضر با لغو تحریم ها ایران قصد دارد این فرایند را متوقف کند.
وی با اشاره به سخنان مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر لزوم طراحی برجام دریایی، افزود: بر اساس این طرح همه کشتی های بزرگ، به جای تخلیه بار در دیگر بنادر خلیج فارس، به طور مستقیم به ایران وارد می شوند.

تفاهم خواهرخواندگی بین بندر شهید رجایی و بندر «تریست» ایتالیا
با توجه به اهمیت بندر شهید رجایی و آمادگی این بندر برای نقش آفرینی در پساتحریم، شاهد استقبال کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا نسبت به همکاری های بندری با ایران هستیم. بر این اساس در سفر رئیس جمهوری ایران به ایتالیا، تفاهم نامه هایی در بخش دریایی به امضا رسید که یکی از آنها یادداشت تفاهم خواهرخواندگی بین بندر شهید رجایی و بندر تریست ایتالیا است.
در سفر رئیس جمهوری ایران به ایتالیا و فرانسه ده ها سند و تفاهم نامه بین ایران و دو کشور اروپایی امضا شد. یکی از این تفاهم نامه هایی که در حوزه دریایی به امضا رسید، یادداشت تفاهم خواهرخواندگی بین بندر شهید رجایی و بندر تریست ایتالیاست. در همین رابطه، محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که در سفر رئیس جمهوری کشور، به فرانسه و ایتالیا حضور داشت، درباره این تفاهم نامه می گوید در این یادداشت تفاهم، دو بندر اهداف مشترکی را دنبال می کنند که توسعه ترانزیت و تبادل کالاهای ترانزیتی از مهم ترین اهداف دو طرف قلمداد می شود.

جزییات طرح ساماندهی سفرهای دریایی ویژه نوروز در بندر انزلی
معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه همه ایستگاه های قایقرانی مجاز، 10 روز قبل از آغاز طرح ساماندهی سفرهایی دریایی ویژه نوروز بازرسی می شوند، گفت: در این طرح، مسیرها و زمان های ایمن برای سفرهای دریایی اطلاع رسانی می شود.
حسین چراغی با بیان اینکه هر سال همزمان با نزدیک شدن به ایام نوروز طرح ساماندهی سفرهای دریایی ویژه نوروز در بندر انزلی اجرا می شود، گفت: این طرح برای کاهش سوانح دریایی و ایمن سازی ترددهای دریایی با همکاری ارگان های ذیربط اجرا می شود.
وی افزود: این طرح با همکاری نیروی دریایی منطقه چهارم، دریابانی گیلان، یگان حفاظت منابع آبزیان، هیات نجات غریق گیلان، مدیریت بحران گیلان و فرمانداری انزلی اجرا می شود.

مناقصه بین المللی سرمایه گذاری در بندرشهیدرجایی برگزار می‌شود
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از برگزاری مناقصه بین المللی برای سرمایه گذاری در فازهای دوم و سوم بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: کارهای مقدماتی برگزاری این مناقصه در دست انجام است.
محمد سعیدن‍ژاد افزود: پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) برخی از شرکت های خارجی به دنبال سرمایه گذاری در بنادر ایران به خصوص بندر شهید رجایی هستند و تاکنون پیشنهادهای خوبی برای سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی ارائه شده است.
وی به نهایی شدن سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهار اشاره کرد و افزود: هم اکنون در حال تنظیم قرارداد با هندی ها برای سرمایه گذاری در بندر چابهار هستیم.

آمادگی بنادر ایران برای میزبانی مستقیم از کشتیرانی بزرگ دنیا
رئیس سازمان بنادر گفت: از نظر تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری در منطقه رکورد را شکستیم و سرعت خوبی داریم.
محمد سعیدنژاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پس از انقلاب اسلامی 3 و نیم تا 4 برابر طول اسکله ها و ظرفیت بنادر و امکانات دیگر افزایش یافته است.
وی گفت: در مجموع میزان عملیات با توجه به افزایش توانایی تجهیزات به 10 برابر رسیده یعنی طول اسکله ها 3 و نیم برابر شده و میزان عملیات از 19 هزار تن در سال 57 به 200 هزار تن در سال 94 رسیده است.

تحریم دریانوردان ایرانی در بنادر خارجی رفع شد
مدیر عامل موسسه علوم دریایی نفتکش پارس از رفع محدودیت‎های اعمال شده برای دریانوردان ایرانی در برخی کشورهای خارجی پس از لغو تحریم‎ها خبر داد.
اسحاق علی میر اظهار کرد: طبق کنوانسیون 108 ژنو که بر اساس آن مدارک شناسایی دریانوردان (SEAMAN BOOK)  صادر می‌شود، دریانوردان به هر بندری که وارد می‌شوند، از یک سری حقوق برخوردار خواهند شد که استفاده از مرخصی ساحلی و خدمات رفاهی و پزشکی از جمله آن است.
وی تصریح کرد: هر یک از کشورهای عضو، علاوه بر اینکه ملزم به اعمال این حقوق برای دریانوردان تبعه خود هستند، باید آنها را در مورد دریانوردان تبعه دیگر کشورها نیز که عضو کنوانسیون ژنو بوده و دارای همان مدارک شناسایی (SEAMAN BOOK) هستند، اجرا کنند.

پیشنهاد توسعه دریایی کشور در برنامه ششم توسعه
انجمن مهندسی دریایی ایران برای توسعه صنایع دریایی در برنامه ششم در قالب تبصره ویژه، پیشنهادهایی را به مجلس ارائه داده است.
در این پیشنهادات موضوعاتی از جمله اجرای ساز و کارهای لازم برای استفاده حداکثری از توان داخلی در بخش صنایع دریایی، توسعه فناورانه بنادر کشور، حمایت های لازم از زنجیره تولید تجهیزات داخلی و تامین تسهیلات ویژه برای بومی سازی بخشی از تجهیزات دریایی، تشکیل یک موسسه رده بندی بین المللی در ایران و ... مورد تاکید قرار گرفته است.
 
تین نیوز


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: