تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۱۰۳
تعداد بازدید: ۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
تامین مالی صنایع بالادستی برای نخستین بار از طریق بازار سرمایه صورت می گیرد و اوراق سلف نفتی برای میدان آذر منتشر می شود.
تامین مالی صنایع بالادستی برای نخستین بار از طریق بازار سرمایه صورت می گیرد و اوراق سلف نفتی برای میدان آذر منتشر می شود.
به گزارش مارین نیوز، بهروز زارع، مدیرعامل تأمین سرمایه سپهر با اعلام این خبر افزود: پس از بررسیهای لازم شرکت تأمین سرمایه سپهر به توسعه پروژه میدان نفتی آذر در استان ایلام که میدان نفتی مشترک میان ایران و عراق است، ورود یافت و قرارداد بیع متقابل با صندوقهای بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت و یکی از شرکتهای تابعه آن امضا شد.
وی با اشاره به این که برای تامین مالی این پروژه از محل وامهای صندوق توسعه ملی، منابع داخلی صندوقهای بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت و بخشی نیز از طریق بازار سرمایه در نظر گرفته شد، افزود: انتشار و عرضه اوراق مشارکت را در ابتدای بهمن و با رقم ٢٠٠ میلیارد تومان داشتیم و بزودی بخش دوم آن با انتشار اوراق سلف نفتی برای تامین مالی همان پروژه با رقم ٢٠٠ میلیارد تومان را خواهیم داشت، به نحوی که منابع حاصل از آن برای توسعه میدان نفتی استفاده می شود.
مدیرعامل تأمین سرمایه سپهر گفت: نفت تولیدی حاصل از این میدان نفتی مبنای انتشار اوراق سلف نفت خام قرار خواهد گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، وی درباره چرایی طراحی ابزار سلف موازی استاندارد نفت گفت: این اوراق به منظور کمک به تولیدکنندگان برای پیش فروش محصولات و استفاده از منابع در کنار پوشش ریسک در مقابل نوسان قیمت آتی طراحی شده است.
زارع افزود: خریداران با کمک این ابزار می توانند محصول خود را در زمان خاص در اختیار داشته باشند و در کنار آن پوشش مناسب ریسک بر اساس قیمت را برای خود فراهم کنند.
وی با بیان این که این ابزار پیشتر در محصولاتی همچون سنگ آهن، برخی از محصولات پتروشیمی و نفت کوره در بورس انرژی عرضه شده بود، یادآور شد: با این پیش درآمد یکی از بحثهای مطرح، استفاده از این ابزار برای توسعه صنایع بالادستی نفت بود، برهمین اساس نفت خام گزینه مناسبی برای تحقق این مهم بود به نحوی که نفت آن را امروز پیش فروش کرده و با توجه به مزیتهای موجود منابع حاصل از انتشار اوراق، صرف توسعه همان میدانهای نفتی می شود.
مدیرعامل تأمین سرمایه سپهر استفاده از این روش را راه حلی برای توسعه صنایع بالادستی عنوان کرد و آن را مسیر سبزی برای تامین مالی صنایع گوناگون از طریق بازار سرمایه عنوان کرد.


منبع : شانا 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: