تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۱۳۶
تعداد بازدید: ۱۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
عضو ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری، توجه به فناوری در حوزه دریا را اقدامی در جهت رشد اقتصاد دانش بنیان از این طریق دانست.
عضو ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری، توجه به فناوری در حوزه دریا را اقدامی در جهت رشد اقتصاد دانش بنیان از این طریق دانست.
به گزارش مارین نیوز، سعید مظاهری نقش دریا را در اقتصاد کشور به این صورت توضیح داد: با توجه به این که ما دریای خزر در شمال، خلیج‌فارس در جنوب و دریای عمان را در جنوب شرقی کشور متصل به آب‌های اقیانوس آرام و آب‌های آزاد داریم، باید بررسی کرد دریا چقدر می‌تواند در این زمینه مفید باشد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر بیشتر صادرات نفتی ما از طریق دریا صورت می‌گیرد. وجود میادین نفت و گاز از جمله میادین پارس جنوبی پارس شمالی و میادین مشترکی که در دریای خزر هست. این نکات موجب اهمیت دریا در کشور شده‌اند.
مظاهری صیادی، ماهی گیری، شیلات و نقش آن در اقتصاد دانش‌بنیان به خصوص جوامع محلی ساکن در جنوب کشور نمونه‌هایی از پررنگ بود نقش دریا دانست و گفت: برای این که نقش دریا در توسعه کشور بتواند به صورت واقعی و اصلی خود نمود پیدا کند نیاز به فناوری داریم.
وی افزود: فناوری نیاز به فعالیت‌های علمی و دانش‌بنیان دارد. در نتیجه این زنجیره به راحتی به هم وصل می‌شود.
عضو ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی اظهار کرد: اقتصاد دانش‌بنیان دریایی به توسعه فناوری دریایی کمک می‌کند. توسعه فناوری دریایی به توسعه اقتصاد دریایی کشور و توسعه اقتصاد دریایی کشور به توسعه کشور کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: در بحث اقتصاد دانش‌بنیان دریایی باید اولویت‌های فناوری دریای را مشخص کرد. چه چیزی این فناوری را مشخص می‌کند. از نظر من مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عامل آن اقتصاد و بهینه‌سازی درآمد و هزینه است.
این فعال حوزه فناوری دریا همچنین گفت: ما چرا به سراغ فناوری‌های دریایی می‌رویم؟ مگر همین حالا از فناوری‌های موجود استفاده نمی‌کنیم؟ بحث این است که ما برای یک توسعه دریایی، مانند استخراج نفت و گاز، از فناوری‌های موجود استفاده می‌کنیم.
وی توضیح داد: در این صورت هزینه تولید هر بشکه نفت قیمتی به دست می‌آید که اگر به فناوری‌های نوین مراجعه کنیم این رقم نصف خواهد شد. پس فناوری نوین ارزشمند است. چرا که مابه تفاوت تولید و فروش برای ما ارزشمند شمرده می‌شود.
مظاهری این نکته را رشد اقتصادی و رشد درآمد کشور دانست و بیان کرد: هر نوع صنایع، حتی موضوعات امنیتی و سیاسی کشور را نیز می‌توان در قالب اقتصاد معنی کرد. به طوری که اگر ما با فناوری جدید موجب شویم در حوزه دفاعی، امنیت کشور در حوزه دریایی ارتقا پیدا کند، قدرت چانه‌زنی کشور در ارتباطات بین‌المللی و مشتریان خارجی نیز افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: این اتفاق نیز ارتقا فناوری کشور محسوب می‌شود. پس باید هر زمینه‌ای را بهینه‌سازی کرد. چرا که هدف اصلی اقتصاد دانش‌بنیان نیز بهینه‌سازی توسعه فناوری در کشور به خصوص در حوزه دریا است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: