تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۳۷۱
تعداد بازدید: ۲۱۶۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
سالی که گذشت در تاریخ ایران از نظر سیاسی و اقتصادی شاید جز سال هایی باشد که در ذهن هر ایرانی ماندگار بماند.

مارین نیوز - سالی که گذشت در تاریخ ایران از نظر سیاسی و اقتصادی شاید جز سال هایی باشد که در ذهن هر ایرانی ماندگار بماند. در این سال با درایت مقام معظم رهبری و تلاش بی وقفه دولتمردان مسیر تحریم های ظالمانه به انتهای راه رسید و سایه شوم آن از سر اقتصاد کشور برداشته شد.


تحریم ها اگرچه بازار کار و تولید را در بخش هایی از اقتصاد و صنعت به ویژه در حوزه دریا با رکود مواجه ساخت اما موجب شد تا متخصصان و شرکت های توانمند داخلی در صنایع دریایی با اتکا به نیرو‌های جوان و با انگیزه خود بر دانش و تخصص خود بیافزایند و دوره ای بدون تکیه به بیگانگان را تجربه کنند. دوره‌ای که اگر چه با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود اما حاصل آن اثبات توانمندی ها و شکوفایی استعداد ها بود.
امروز نهال خودباوری در حوزه دریا به درخت باروری تبدیل شده است. در بسیاری از حوزه های مرتبط به دریا از جمله کشتی‌سازی، کشتیرانی، موسسات بازرسی و رده بندی، سواحل، بنادر، سازه های دریایی و ... به توانمندی ها و فناوری های خوبی دست یافتیم اما همچنان تا رسیدن به قله های رفیع خودکفایی نیازمند تلاش و ارتباط دوسویه صنعتگران و دانشگاهیان و نیزحمایت همه جانبه دولت دولتمردان هستیم.
ظرفیت هایی که بواسطه دریا در اختیار ایران قرار گرفته است؛ شامل ژئوپلتیک، منابع غنی انرژی، نقش‌آفرینی به عنوان کریدور شمال جنوب در منطقه جنوب غرب آسیا و دسترسی به آبهای آزاد تنها بخشی از مزایا و فرصت‌ها در این حوزه است که می طلبد با عزم نگاه ملی از سوی همگان به این بخش مهم از صنعت، با برنامه ریزی ها و سیاستگزاری های درست در دوران پسا تحریم این فرصت ها را به حالت بالفعل درآورد و گامی در جهت توسعه کشور با محوریت دریا برداشته شود.
از دیگر فرصتهای ایران وجود رهبری با بصیرت است که با دقت تمام تحولات منطقه را زیر نظر دارند و با عنایت به ظرفیت های داخلی و تهدیدهای خارجی رهنمود های لازم را در راستای تبدیل تهدیدها به فرصت و گرفتن بالاترین بهره از ظرفیت های کشور به دولتمردان ابلاغ میدارند.
خوشبختانه سیاست‌های کلی برنامه توسعه کشور را رهبر فرزانه انقلاب به دولت ابلاغ می کنند و همین امر، ضریب خطای احتمالی ناشی از جهت گیری دولتها را به حداقل می‎رساند. ایشان در تیرماه سال 94 در نامه‌اي به رئيس‌جمهور، سياست‌هاي كلي برنامه‌ ششم توسعه را ابلاغ كردند و در متن آن در جاهای مختلفی با تاکید و تیز بینی فراوان بر حوزه دریا پرتو افکندند. در بند 21، «توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور چابهار – خرمشهر با تأکید بر سواحل مکران»، در بند 23، «توسعه بازارهای دریایی و ایجاد مناطق مهم اقتصادی در زمینه‌های دارای مزیت» و در بند 28، «اولویت دادن به حوزه‌های راهبردی صنعتی (از قبیل صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، حمل و نقل، مواد پیشرفته، ساختمان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوافضا، دریا، آب و کشاورزی) و افزایش ضریب نفوذ فناوری‌های پیشرفته در آنها» اشاره داشتند.
تحت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، در سال 94 دولت محترم در جبهه دیپلماتیک، در فرایند مذاکراتی طاقت فرسا، پیروز و روسفید بیرون آمد و بار ظلم را به زیر کشید. پس از این پیروزی، امید می‌رفت که با رفع موانع خارجی، «دریا» محور توسعه اقتصادی باشد و امور آن بر روی غلطک قرار گیرد؛ لیکن در پیش نویس برنامه ششم که دولت به مجلس نهم ارائه کرد، با وجود گستردگی و اهمیت بالای فعالیت‌های دریایی، تنها موضوع توجه به دریا، در دو بند ذیل یک ماده آمده بود، که آن هم تنها به ایجاد اختیارات بیشتر سازمان بنادر و دریانوردی تاکید می کرد.
با این حال امید فعالین دریا به عملی شدن فرامین رهبری در خصوص توسعه دریایی در سال 95 است. فرامینی که فعالان صنایع دریایی در پرتو آن انتظار دارند گره مشکلات صنایع دریایی باز شود. تاریخ به امروز صنایع دریایی نگاه می کند. چنانچه در این نقطه حساس از زمان تصمیمات صحیح اتخاذ نشود و مسئولین جامعه دریایی گام در لگام توسعه این صنعت نگذارند، فرصتی تاریخی از کف صنعت میهنمان خواهد رفت.

قدیر الله مرادی

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
0
1
پیشاپیش سال نو مبارک
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
0
0
نه تنها دریا بلکه ایران ظرفیتهای مختلف دارد که دولتها نه با دید ملی بلکه با نگاه محدود جناحی و منافع ملی بدانها می نگرند. لذا مقام معظم رهبری طبیعی است که با نگاه ملی و منافع ملت و کشور بدان می نگرند. اگر محور برنامه ریزیهای دولتها تلاش برای تحقق فرامین رهبری باشد نه تنها در دریا بلکه در بخشهای مختلف کشور متحول خواهد شد. به امید سرافرازی ایران و رفاه ملت و توسعه صنایع دریایی.
فرشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
0
1
من چند روزیست که با سایت خبری مارین نیوز آشنا شدم.باوجوداینکه مبتدی است ولی حاوی اطلاعات خوبی از فعالیتهای حوزه دریاست. امید که به خبرگزاری درخور تبدیل گردد . توجه مسئولان به صنایع دریایی در گرو تلاش و پیگیری و راهکارها و تحلیلهای به موقع و پیگیریهای شماست. موفق باشید.
کارشناس صنایع دریایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
0
1
آقایان ژورنالیست حوزه دریایی ،خدا وکیلی بازار پر برکت دریای مازندران را هم به دولت مردانمان و سرمایه گذارانمان درست و حسابی معرفی کنید،
آیا سکوی البرز در دریا احتیاج به برنامه ریزی ندارد،؟ سکوی "پرودکشن" نمی خواهد؟کشتی حمل گاز مایع نمیخواهد؟ متعاقب آن ، ایجاد پالایشگاه لازم نیست؟ کشتی یخچال دار حمل بار لازم نداریم؟ در حوزه گردشگری این همه هتل های کنار دریا احتیاج به کشتی های گردشگری ندارند؟ ساحل به این بزرگی دیگر احتیاج به اسکله ندارد؟ دریای به این بزرگی هیچ صنعت اشتغال زا و سود آوری در خود ندارد؟ دارد؟
پس چرا در فکر و عمل در حال تعطیل کردن آنند؟ ببینید چه مدیر غیر متخصصی در زمینه صنعت دریایی را در کشتی سازی مازندران به کار گماشته اند. و امثال مهندس عبدل مجید،بریمانی،یحیی زاده،آقای صیف و... مدیران با تجربه این صنعت باید در کنار گود نظاره گر مرگ این صنعت در این خطه باشند.. و شما ژورنالیست های محترم این حوزه،باید برای سرمایه گذاران ،پتانسیلهای این منطقه را هم معرفی کنید،و مدیران غیر مرتبط را نقد و متخصصین این حوزه را پشتیبانی و معرفی کنید، و سپس ثمره رکن چهارم دموکراسی را در کشور عزیزمان نوش جان کنید!
سمیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
0
3
حوزه دریا برای ایران نعمتی لایتناهی است اما حیف قدرش را نمی دانیم. دست ژورنالیستهای مارین نیوز درد نکنه از طرف مردم بوشهر بر دستانتان بوسه می زنم. انشالله تحریمها بر طرف و سواحل ما رونق گذشته را بازیابند.
نصیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
0
3
من دریارو نمیشناختم و ظرفیتهاشو نمیدانستم اما پس از ننماشگاه کیش روزی نیست که به سایت شما سر نزنم و واقعا از مطالب آموزندتون استفاده نکنم. نباید شما دچار کار روزمرگی قرار بگیرید باید مث موج دریا دایم در خروش باشید. پیروز و سربلند باشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
0
1
در دریای خزر اگر فقط این دریا تمیز نگه داری شود و سواحل آن که بدلیل بی مبالاتی بعضی مسافران و کوتاهی مسئولین تبدیل به زباله دانی نگردد خود این مسئله کمک بسیار زیادی به رونق اقتصادی منطقه خواهد کرد و دیگر فعالیتها پیشکش.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: