تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۴۰۲
تعداد بازدید: ۲۳۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
مدیرعامل شرکت شناورسازان صنعت و دریا : ایراد عمده وجوه اداره شده این است که اگر شما واقعا نمی خواهید وجوه را به نفع خودتان اداره بکنید، چرا درون سازمانی کارشناس استخدام کرده اید؟
مدیر عامل شرکت شناورسازان صنعت و دریا : ایراد عمده وجوه اداره شده این است که اگر شما واقعا نمی خواهید وجوه را به نفع خودتان اداره بکنید، چرا درون سازمانی کارشناس استخدام کرده اید؟
به گزارش مارین نیوز مدتی پیش خبرهایی مبنی بر سفارش ساخت بارج هزارتنی از سوی شرکتی دولتی به خارج از کشور در فضای مجازی دست به دست شد. موضوع را از اسدالله رحمانی مدیرعامل شرکت شناورسازان صنعت و دریا از بخش خصوصی جویا شدیم که در ادامه می خوانید:


در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر سفارش ساخت شناور به خارج از کشور در فضای مجازی وجود داشته که بنابر صحبت های شما امکان ساخت آنها در داخل وجود داشته است ؟
من این موضوع را تایید می کنم، خریدهایی انجام شده ولی رسمی نشده و عدم شفافیت در این خصوص باید دلایل خاصی داشته باشد. مثلا رئیس هیئت مدیره آن شرکت دولتی الزامی ایجاد کرده مبنی بر اینکه باید با خارجی ها قرارداد طراحی بست. مسئله همین است، چرا با شرکت های خارجی؟ ما در داخل طراح های زبده ای داریم، من به شخصه شرکت های زیادی سراغ دارم که به خوبی از عهده این کار برمی آیند. 

به نظر شما چرا بخش دولتی باید به سراغ سازننده خارجی برود در حالی که کشتی سازهای داخلی از عهده ساخت آن کالا برمی آیند؟
دلیلش واضح است، چون مهم ترین امتیاز خرید از خارجی ها، غیرقابل پیگیری بودن جزئیات قرارداد است. همکاری با سازندگان داخلی به معنای شفاف بودن همه جزئیات است. دلیل دیگر اینکه مبالغی نزدیک به یک میلیون دلار و بیشتر در این قراردادها به اشخاص می رسد که به راحتی امکان جابجایی آن در داخل کشور وجود ندارد. ببینید ما هیچ مشکلی در ساخت هیچ شناوری در داخل نداریم و نخواهیم داشت و اهل فن هم این صحبت مرا تایید می کنند. طراح های ایرانی هیچ مشکلی ندارند و تمام و کمال از پس کار برمی آیند. فقط تنها مسئله این است که اینها می خواهند جایی قرارداد ببندند که غیرقابل پیگیری باشد و باعث می شوند ارز این مملکت به خاطر منافع شخصی خارج شود. من می توانم این موضوع را اثبات کنم و اینکه مثلا بابت طراحی یک کشتی در ایران نهایتا گرانترین کشتی 150 تا 160 میلیون تومان هزینه طراحی می شود. همین سفارش را از طراحان ایرانی دریغ می کنند و با مبالغ بالاتری به شرکت هایی در خارج از کشور می سپارند. جالب تر اینکه  نهادی برای رسیدگی به این تخلفات وجود ندارد. همه ی مدیران دولتی از ایجاد اشتغال و تولید ملی حرف می زنند ولی در عمل زمانی که سازندگان و تولیدکنندگان داخلی فعالیت می کنند ، همان ها در کارشان سنگ اندازی می کنند. کسانی که در اداراتی نشسته اند و تخصص کافی ندارند و مدیران رده پایین تر عامل این اتفاق هستند. وقتی توان ساخت تمام شناورها در داخل وجود دارد و کارشناسان ما قادرند سیستم ها و امکانات مربوط به هر شناور را نصب و راه اندازی کنند، چرا این سفارشات باید به شرکت های خارجی سپرده شود؟

سازمان بنادر ادعا می کند، از طریق کمیته وجوه اداره شده به سازندگان داخلی کمک می کند، نظر شما در این خصوص چیست؟
ببینید سازمان بنادر نظر مساعدی دارد که به کشتی سازان کمک کند ولی سوالی مطرح می شود، ما دو موسسه رده بندی در داخل داریم که در حد موسسه های بین المللی هستند چون من با موسسه های رده بندی خارجی هم کار کرده ام. چه دلیلی وجود دارد، برای فعالیت های کارشناسی مختلف سراغ موسسه های رده بندی خارجی برویم؟ من می گویم سازمان بنادر دستش درد نکند، وجوه در اختیار کشتی سازی ها قرار داده است. من همیشه گفته ام که اگر این تامین مالی از سوی سازمان بنادر صورت نمی گرفت، سازندگان داخلی از بین می رفتند. ایراد عمده وجوه اداره شده این است که اگر شما واقعا نمی خواهید وجوه را به نفع خودتان اداره بکنید، چرا درون سازمانی کارشناس استخدام کرده اید؟ چرا از سازمان های بی طرف مثل موسسه های رده بندی داخلی که بسیار معتبر و ماهر هستند استفاده نمی شود. پس برای اینکه بتوانند کشتی ساز را در کنترل خود بگیرند، یک واحد کارشناسی تعریف می کنند و داستان های بعدی درست می شود که منافع شخصی برای افراد خواهد داشت. 

 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محرم فکری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
0
1
نگرانی ایشان در رابطه با وجوه اداره شده تا حدوی قابل درک است شاید نیاز به شفافیت بیشتر و تغییراتی در فرایند کار وجود داشته باشد ولی انصاف را هم رعایت کنیم و قبل از دیدن ایراد دیگران کمی هم در خودمان تامل کنیم صنعت کشتی سازی ما چقدر توانست از این منابع در جهت ارتقای خود استفاده کند؟شرکتهایی که داعیه کشتی سازی دارند تا چه حد باعلم روز دنیا اشنا هستند؟ چند فروند از این شناورها واقعا توسط کارگاهها ساخته شده اند؟ بحث اجاره زمین کارگاههای مجری کار چیه؟ بعضی از کارگاههای ما فقط ادعای شناورسازی دارند ولی وقت عمل بسیار از علم روز دنیا دورند متاسفانه در عمل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی نتوانسته تخولی مثبت در این عرصه ایجاد نماید که بخشی از ان نتیجه ایرادات موجود در فرایند موجود سازملن بنادر و دریانوردی در تخصیص بهینه منابع و بیشتر ان مربوط به نوع نگاه و عملکرد کارگاههای شناورسازی است
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: