تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۶۴۳
تعداد بازدید: ۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه پارس جنوبی 50 درصد گاز ایران را تولید می‌کند، گفت: در صورت وارد مدار شدن 5 فاز پارس جنوبی در تولید سالانه گاز با قطر برابر خواهیم شد.
به گزارش مارین نیوز، علی‌اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در برنامه تلویزیونی شب گذشته افزود: وارد مدار شدن ۵ فاز پارس جنوبی تا پایان امسال از اولویت‌های وزارت نفت است که این امر نیازمند زنجیره‌ای از فعالیت‌های حفاری، نصب عرشه‌ها، خطوط لوله دریا و پالایشگاه‌ها را شامل می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی به افزایش صادرات برق یا پتروشیمی تاکید می‌شود اما تحقق این سیاست‌ها با تامین خوراک گازی محقق خواهد شد.
شعبانپور ادامه داد: قطر برداشت گاز از میدان پارس جنوبی را از سال 68 و ایران از سال 80 آغاز کرد که مجموع تولید قطر از میدان گازی پارس جنوبی هزار و ۶١۶ میلیون مترمکعب است. ایران نیز تاکنون ٩٠۴ میلیون مترمکعب از این میدان برداشت کرده است.
وی برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی را نسبت به قطری‌ها ۵۵ درصد اعلام و اظهار کرد: اکنون در برداشت از میدان گازی پارس جنوبی به نصف قطر رسیده‌ایم.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه ایران در سال ٨۴ نیز در تولید سالانه با کشور قطر برابر بود، بیان کرد: تولید سالانه قطر در سه سال گذشته به ١٧٧ میلیارد مترمکعب رسید و اکنون بیشتر بر روی بخش نگهداشت فعالیت می‌کنند.
شعبانپور گفت: تولید سال گذشته ایران در میدان گازی پارس جنوبی حدود ١٣٢ میلیارد مترمکعب بود که اکنون تولید سالانه ایران به نسبت تولید سالانه قطر به ٧۵ درصد رسیده است که این امر حاکی از این است که در این بخش ٢۵ درصد از قطری‌ها عقب هستیم.
وی درباره میزان سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی ابراز کرد: برای توسعه ١٠ فاز نخست پارس جنوبی حدود ١٣، ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده بود. برای توسعه فازهای ١٢ تا ٢۴ نیز حدود ۵٠ میلیارد و ۵٠٠ میلیون دلار سرمایه گذاری صورت گرفته است.
وی خاطر نشان کرد: جز فاز ١۴ که از پیشرفت حدود ۶٢ درصدی برخوردار است، باقی فازهای پارس جنوبی از پیشرفتهای بالای ٧٧ درصد برخوردارند.
 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: