تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۶۴۹
تعداد بازدید: ۱۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
ما با دنیا تعامل داریم اما در عرصه‌هایی که تولید داخلی داریم، وارد کردن و فروش و مصرف کالاهای خارجی باید به عنوان یک ضد ارزش تبلیغ و شناخته شود. هرکسی در کشور مسئولیتی پذیرفته است، باید همه وقت و توان خود را به ادای صحیح آن مسئولیت اختصاص دهد.
تأمین امنیت شغلی کارگران بر عهده مسئولان و همچنین کارفرمایان است. باید بر سلامت و کیفیت کالاهای صادراتی نظارت شود چرا که صادر شدن اجناس و کالاهای ناسالم و بی کیفیت، موجب بدنام شدن ایران و ضربه به صادرات کشور خواهد شد. تولید داخلی باید به عنوان امری مقدس شناخته و حمایت از آن، یک «وظیفه» تلقی شود.
رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای نیز در بیانات خود در دیدار هزاران نفر از کارگران (در سال 95) به این موضوع اشاره و فرمودند : وارد کردن اجناسی را که مشابه داخلی دارند، «مطلقاً ممنوع» . 
به گزارش مارین نیوز، در این راستا یادداشتی از یکی از کارشناسان این صنعت برای ما ارسال شده است که بسیار قابل تامل بوده، که در ادامه می خوانیم : 

خروج موسسات رده بندی خارجی از ایران در زمان تحریم با هدف ضربه زدن به منافع اقتصادی ایران 
اندک زمانی قبل از اعمال تحریم ها، موسسات رده بندی خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران شامل DNV، GL، BV و LR زمزمه هایی را جهت تعطیل نمودن دفاتر خود و رها نمودن کشتی های تحت رده بندی خود را آغاز نموده و به محض اعلام اعمال تحریم ها توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و علی الخصوص وزارت خزانه داری موسسه رده بندی بین المللی DNV حسب تأکیددولت آمریکا در حداقل زمان با ارسال یک نامه به سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به تعطیلی دفتر خود در تهران اقدام نموده و کشتی های تحت رده بندی خود را در ایران که اکثراً نفتکش های متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران بودند را به حال خود رها نمودند که به تبع این حرکت خائنانه DNV سایر موسسات رده بندی اروپایی نیز به تدریج دفاتر خود را در ایران تعطیل نمودند که نظر اصلی آنان از این اقدام، دریاگیر نمودن ناوگان ملی ایران و همچنین ضربه زدن به منافع اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران بود. پس از این اقدام تعداد زیادی از کشتی های متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مقطعی در لنگرگاه های بنادر جنوبی کشور دریاگیر شوند که به کمک موسسات رده بندی ایرانی توانستند پس از اخذ گواهینامه های لازم به فعالیت خود ادامه دهند.

عدم تمایل به ارتقاء صنعت داخلی با تغییر ندادن پرچم و ... 
پس از رفع تحریم ها و شروع پساتحریم، موسسات رده بندی اروپایی موقعیت کشور را جهت فعالیت مجدد خود مساعد دیده و با مالکین عمده مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش شروع به رایزنی نموده و به تثبیت بازار خود پرداختند.
با توجه به اینکه مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی کاملاً در جریان خیانت های آشکار این گونه موسسات رده بندی اروپایی بودند لذا فعالیت مجدد آنها را منوط به همکاری با موسسات رده بندی ایرانی نمودند لیکن به نظر می رسد که برخی تمایل چندانی با این رویه نداشته و واگذاری رده بندی کشتی های خود را به موسسات رده بندی خارجی به طور منفرد انجام دادند ضمن اینکه شرکت ملی نفتکش ایران به لحاظ پاره ای معذوریت ها در مدت زمان اعمال تحریم ها به تدریج پرچم تانکرهای خود را از پرچم جمهوری اسلامی ایران به پرچم های خارجی بی اهمیت در بازار جهانی تغییر داده و تاکنون نیز حاضر به تغییر پرچم های خارجی بی اهمیت نگردیده است و رده بندی تانکرهای خود را که تحت پرچم خارجی بودند به صورت رده بندی منفرد به موسسات رده بندی اروپایی واگذار نمودند که به نوعی عدم علاقه آنان به رشد و اعتلای صنایع و امنیت داخلی ایرانی را به ظهور می رساند.

اعتماد و باور به داشته های خود و عدم اعتماد به بیگانگان معلوم الحال 
حدود هفته قبل بنابر تمدید دولت آمریکا، موسسه رده بندی بین المللی GL-DNV که تعدادی از تانکرهای شرکت ملی نفتکش ایران را که دارای پرچم خارجی بوده تحت رده بندی خود درآورده، و در شرف رده بندی کردن تعدادی از شناورهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود، مجدداً اعلام نموده که قادر به فعالیت در ایران نمی باشد و از رده بندی شناورهای کشتیرانی سر باز زده و بیم آن می رود همانند دفعه قبل علی رغم صدور گواهینامه های مورد نیاز تانکرها که با اعتبار 5 سال می باشد، این گونه تانکرها را به حال خود رها نماید. همچنین بیم آن می رود سایر موسسات رده بندی بین المللی همانند LR که تعدادی از تانکرهای متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران را تحت رده بندی خود درآورده اند عیناً همانند GL-DNV مجدداً ایران را ترک نمایند. نکته مهم اینجاست که علی رغم ضربات شدیدی که تعطیلی دفاتر موسسات رده بندی بین المللی اروپایی می تواسنت به منافع ملی دولت جمهوری اسلامی ایران بند چرا مالکین عمده مانند شرکت ملی نفتکش ایران فرش قرمز برای این گونه موسسات رده بندی گسترده و مجدداً از همان سوراخ گزیده می شوند. تا کی می بایست برخی از مسئولین ذیربط بدون تغییر خط مشی و استراتژی و کلان نگری منافع ملی را به خطر انداخته و ناوگان ملی ایران را به ورطه نابودی بکشانند. بالاخره چه زمانی باید خودمان را باور کنیم؟ قابلیت ها، توانایی ها و داشته های خود را در جهت انجام امور توسط ایرانی ها به کار گرفته و خود را آلت دست اروپایی ها و کلاً کشورهای غربی ننماییم؟
آیا در مدت زمان تحریم بسیاری از سازمان و ارگان های دولتی و خصوصی نتوانستند مشکلات و معضلات خود را به تنهایی حل نموده و منافع ملی کشور را به دست تعدادی موسسات رده بندی بین المللی به خطر بیندازند؟ 
انشاء الله روزی برسد که خودمان را باور نموده و حیثییت و آبروی خود را در گرو این گونه موسسات معلوم الحال نگذاریم.
به امید آن روز

نگاهی به تاریخ با ذکر منبع :
نحوه خروج موسسه رده بندی انگلیسی LR از کشور

Lloyd's Register
Industry: Financial Services, Shipping 
Value of USG Contracts: 
States: TX 
Country: UK 
website: Lloyd's Register 
Contact Information: lori.malone@lr.org
                                  americas-marine@lr.org
Sources: 
"After coming under pressure from the United States, the ship classification society Lloyd’s Register said in late April that it would close its office in Iran and stop certifying the safety of Iran’s ships." (The Washington Post, "Iran, unable to sell oil, stores it on tankers," 5/14/2012)
--
"Lloyd's Register, a leading maritime risk management firm, has shut its operations in Iran and can no longer vouch for the safety of the OPEC member's fleet due to Western sanctions, the head of the company told Reuters. Lloyd's Register, a classification society that verifies the safety and environmental standards of vessels, has stopped assessing around 60 tankers and container ships owned by Iran's NITC and Islamic Republic of Iran Shipping Lines following pressure from the United States... 'The Americans came to us and said that if we continued to work for the Iranians we would be blacklisted in America,' Richard Sadler, the London-based chief executive of Lloyd's Register, said on the sidelines of a conference in Singapore. 'There was a lot of confusion about the sanctions and actually the recommendations was that it was better for British classification societies within Europe not to be dealing directly with NITC,' he said." (Reuters, "Lloyd's Register withdraws from Iran due to sanctions," 4/26/12)
--
"However, other firms — notably Lloyd’s Register, Bureau Veritas and Germanischer Lloyd — continue to provide services to Iranian and other vessels working in Iranian ports or waters." (Washington Post, "Congress sees shipping-certification firms as tool to tighten Iran noose," 12/5/2011)
--
Lloyd's Register has offices in the Iranian cities of Bandar Abbas, Mahshahr and Tehran. (Lloyd's Register website "List of Offices by Country," February 2010)
--
In 2008, Lloyd's Register America, Inc. acquired Martec, which has performed business in Iran's energy sector. (Martec Press Release)
نگاهی به تاریخ با ذکر منبع :
نحوه خروج موسسه رده بندی انگلیسی DNV از کشور
Det Norske Veritas
Industry: Shipping 
Symbol: NO:DNVR 
Country: Norway 
website: DNV 
Contact Information: ucuno140@dnv.com
Sources:
 "Late last year, another leading classification society, Norway’s Det Norske Veritas, ended its relationship with Iran under U.S. pressure." (Washington Post, "Iran, unable to sell oil, stores it on tankers," 5/14/2012)
--
"Det Norske Veritas (DNV), a leading ship-certification firm with 18 to 20 employees in Iran, is closing its office there, ending its inspections of Iranian vessels and sending 'termination notices' to 15 to 20 international oil rigs that are drilling in Iranian waters with DNV certification. 'Just looking at the political landscape and the political risk, we certainly don’t see it as a growth area, and we don’t want to be doing business with countries that don’t match with our own value statements,' DNV spokesman Blaine Collins said. 'So it was time to do this.' He said DNV thinks it has complied with international sanctions. U.S. lawmakers have seized upon DNV and a handful of similar firms as a new tool for tightening economic screws on Iran because of concern that the Middle East country might be building a nuclear weapon." (Washington Post, "Congress sees shipping-certification firms as tool to tighten Iran noose," 12/5/2011)

کارشناس صنایع دریایی : نام محفوظ
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: