تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۶۸۹
تعداد بازدید: ۱۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
فرمانده نیروی دریایی ارتش، درباره دزدان دریایی گفت: تاکنون سه سری از این افراد را گرفتیم که الان در زندان اوین هستند و هر روز هم با ما تماس می‌گیرند که بیایید و اینها را ببرید.
به گزارش مارین نیوز، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش طی سخنانی در همایش دانشگاه تربیت مدرس تهران، با اشاره به اهمیت دریا و استفاده از ظرفیت‌های دریایی، با بیان اینکه ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت های دریا در کشور بخوبی استفاده کنیم، به طرح این سال پرداخت که «چرا به قدری دچار عقب ماندگی شده‌ایم که کالاهای ما ابتدا به دبی رفته و از آنجا به ایران می‌آید؟»
سیاری اظهار کرد: در مورد استفاده از دریا و منابع آن با فرهنگ سازی غلطی روبرو هستیم تا منابعی مثل آبزیان از جمله میگو و دیگر غذاهای دریایی را بد نشان دهند تا بیگانگان آنها را تصاحب کنند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش، سواحل مکران را مهمترین منطقه و در عین حال توسعه نیافته‌ترین نقطه کشور دانست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ارتقا توان نداجا برای حضور در آب‌های دوردست و بین‌المللی نیز گفت: توان و قدرت ما باید به قدری باشد که اگر درگیری پیش آمد، بتوانیم در اقیانوس‌ها حاضر شویم چون استراتژی دشمن دور ایستاست و در دریای عمان نمی‌ماند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: جمهوری اسلامی از میان 15 همسایه با 12 کشور مرز دریایی دارد که این اهمیت دریا را برای کشور ما نشان می‌دهد.
سیاری جایگاه ایران در غرب آسیا را یکی از مناطق مهم دنیاست و با بیان اینکه ایران در همه نظریه‌های ژئوپولیتیک بازیگر اصلی منطقه است، گفت: ما از طریق دریای عمان می‌توانیم در همه جای جهان حضور پیدا کنیم و هیچکس نمی‌تواند مانع ما شود.
وی یادآور شد: در دوران دفاع مقدس ١٢٠٠ موشک به سمت شناورهای ایرانی اعم از نظامی و تجاری شلیک شد اما فقط ٢٥٩ موشک اصابت کرد چون ما در آن مقطع بوسیله اکوی راداری، هدف کاذب ایجاد می کردیم و این تعداد موشک هم 20 شناور ما را تخریب کردند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: ما همواره استکبار جهانی را تهدید می‌دانیم و آماده مقایله با آن هستیم.
دریادار سیاری با اشاره به حضور هشت ساله ناوگان دریایی ارتش در آب‌های آزاد و اسکورت بیش از 3200 فروند کشتی، گفت: ما ماموریتی برای دستگیری دزدان دریایی سومالی نداریم چراکه با خلاء قانونی روبرو هستیم.
وی ادامه داد: تاکنون سه سری از این افراد را گرفتیم که الان در زندان اوین هستند و هر روز هم با ما تماس می‌گیرند که بیایید و اینها را ببرید.
فرمانده نداجا تاکید کرد: ناگروه‌های ما تا امروز، ٢٥ مورد نیز به کشتی‌های خارجی کمک‌رسانی داشته‌اند.
دریادار سیاری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به برنامه‌ریزی برای حضور در اقیانوس اطلس، اظهار کرد: در آینده نزدیک، ناوگروه ما افریقا را دور زده و به اقیانوس اطلس می‌رود.
وی در ادامه، سفر اخیر اوباما به عربستان را ناشی از ایران هراسی و با هدف فروش سلاح به سعودی ها دانست و گفت: امروز شاهدیم که انگلیس و فرانسه نیز در کشورهای جنوبی ما پایگاه می‌زنند و بدنبال مهار قدرت ایران در منطقه هستند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش، محیط امنیتی غرب آسیا بویژه در مرزهای غربی ایران را بسیار پیچیده و پرتنش ارزیابی کرد و اظهار کرد: توسعه دیپلماسی دفاعی کشور می‌تواند به توسعه سیاسی منجر شود که وزارت خارجه هم باید در این مسیر کمک کند.
سیاری در پاسخ به اینکه نداجا چه اقداماتی برای کسب درامد می‌کند، گفت: اینکه نیروهای نظامی دنبال منافع اقتصادی بروند در هیچ جای دنیا قابل قبول نبوده و درگیر شدن نیروهای مسلح در کارهای اقتصادی نیز به‌هیچ‌وجه به‌صلاح نیست مگر اینکه سازمان جدایی داشته باشد.
وی افزود: البته به طور مثال، نیروی دریایی انگلیس برای تامین امنیت در خلیج عدن از برخی کشورها پول می‌گیرد که این کار نیاز به دیپلماسی دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به توان طراح و ساخت تجهیزات دفاعی در ایران اشاره و تاکید کرد: برای مثال نه قبل از انقلاب و نه در زمان جنگ، زیردریایی نداشتیم اما در ٢٤ سال گذشته به جهش بزرگی در این حوزه دست یافتیم.
فرمانده نداجا ادامه داد: ما امروز هم زیردریایی سبک کلاس غدیر می‌سازیم و هم زیردریایی نیمه سنگین و این تدبیر رهبری است که منطقه را با زیر دریایی ها بدست بگیریم
دریادار سیاری افزود: از سال ٨٧ تا کنون ٤٤ ناوگروه به آب‌های آزاد اعزام شده‌اند که این حضور در کشورهای مختلف، توسعه دیپلماسی دریایی را در پی دارد.
وی با بیان اینکه در آینده حضور در سواحل کشورهای جنوب آفریقا و (قاره) امریکایی را در دستور کار داریم، گفت: عبور از آبراه‌های کشورها قوانین خاص خود را دارد و اولین بار که می‌خواستیم از کانال سوئز عبور کنیم، نامبارک (حسنی مبارک رئیس جمهوری وقت مصر) اجازه نمی‌داد و ١٥ روز معطل ماندیم تا مبارک سقوط کرد و ظرف ٤٨ ساعت از آنجا عبور کردیم.

منبع : فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: