تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۷۰۴
تعداد بازدید: ۲۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
رییس انجمن مهندسی دریایی ایران به هم افزایی و همکاری ارگان ها و نهادهای خصوصی دولتی در توسعه ظرفیت های دریایی استانها تاکید کرد.
به گزارش مارین نیوز، سمینار فرصت های توسعه فناوری و صنایع دریایی با حضور رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران و رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری، رئیس صندوق توسعه دریایی، رئیس گروه دریایی مرکز همکاری های ریاست جمهوری، جانشین و دبیر شورای عالی دریایی، مشاور عالی استاندار، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان و مسئولین و مدیران اجرایی شهرستان بندرعباس در سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان برگزار گردید. 


لزوم بررسی وضعیت و مشکلات توسعه صنایع دریایی کشور
محمدسعید سیف رییس انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه تا کنون با وجود پیشرفت علم به متوسط عمق دریا نرسیده ایم افزود: کارهای علمی بسیاری وجود دارد که می تواند در اقتصاد کشور ایفای نقش کند. با توجه به اینکه ایران از نظر رشد علمی در بخش مهندسی دریا رتبه یازدهم را در بین کشورها داراست اما از نظر تولیدات و حجم درآمد در رتبه بالایی نیست. 
وی در ادامه توسعه تولید انرژی های همچون انرژی های بادی در دریا و گردشگری دریایی که درآمدی معادل سه برابر درآمد کشتی سازی را دارد، از جمله عوامل ایجادکننده توسعه توسط دریا قلمداد نمود و گفت : عمده مشکل توسعه فناوری های دریایی پیدا نکردن علوم در حوزه دریا توجه نداشتن مدیران و مسئولان با تخصص های غیرمرتبط به دریا، آب و مغفول واقع شدن این ظرفیت است. 
محمدسعید سیف تربیت تعداد بسیار مهندس بدون تامین زمینه اشتغال، فرهنگ بخشی نگری رایج در جامعه فعلی و مشکلاتی همچون عدم تامین تسهیلات و قوانین کار عاملی در عقب ماندن کشور در زمینه دریاها دانست. 
رییس انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به لزوم بررسی وضعیت و مشکلات توسعه صنایع دریایی کشور و ضرورت توسعه دریایی به خصوص در استان هرمزگان، تاکید کرد : هم افزایی و همکاری ارگان ها و نهادهای خصوصی دولتی در توسعه ظرفیت های دریایی استانها باید در اولویت قرار گیرد.


استفاده مناسب از ظرفیتهای داخلی  
خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان وضعیت مجوزهای صنعتی موجود در حوزه صنایع دریایی را 28 مجوز با سرمایه گذاری 1361419 میلیون ریال و اشتغالزایی 1651 نفر و با اشاره به پروانه های بهره برداری در این حوزه پرداخت و افزود: 63 پروانه بهره برداری در حوزه های ساخت و تعمیر شناور فلزی، ساخت و تعمیر شناور فایبرگلاس، ساخت و تعمیر شناور چوبی، ساخت قطعات شناور، با سرمایه گذاری 1222 میلیارد ریال و اشتغال 4967 نفر صادر شده است. 
وی در ادامه اظهار داشت: 8373 فروند شناور در استان هرمزگان به ثبت رسیده است که در سال 93 تعداد شناورهای ساخته شده 177 فروند و در سال 94 بالغ بر 59 فروند ساخته شد. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اهم مشکلات حوزه صنایع دریایی را رکود در صنعت حمل و نقل دریایی، نبودن تسهیلات با نرخ قابل توجیه و دوره مناسب بازپرداخت در بخش ساخت و تعمیر شناور، هزینه بالای سرمایه گذاری در بخش ساخت و تعمیر شناورهای فلزی، عدم برخورداری متقاضیان از تسهیلات صندوق توسعه صنایع دریایی، هزینه بالای ساخت و تعمیرات شناورها در مقایسه با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس بیان نمود. 
قاسمی در راستای تحقق شعار " اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"  مهمترین اهداف را توسعه سواحل مکران تا چند سال آینده، دانست و اظهار داشت: احیای واحدهای موجودِ منطقه و هدایت سرمایه گذاران به صنایع دریایی از جمله ساخت و تعمیر شناورها، تلاش در جهت فعالسازی و تخصصی نمودن هر چه بیشتر صندوق توسعه صنایع دریایی، اعطای نقدینگی به مالکان شناور با نرخ قابل توجیه برای ساخت و تعمیر شناورهای دریایی از اهم موارد می تواند باشد. 
وی در پایان پایش و رفع مشکلات واحدهای راکد و طرح های نیمه تمام و راه اندازی مجدد آنها، تخصیص یارانه به صنایع دریایی و بخشهای مرتبط، حمایت ویژه از طرحهای نو و ساخت شناورهای پیشرفته و استفاده از مزایای طرحهای دانش بنیان، علمی نمودن روش ساخت شناورهای سنتی، ایجاد جذابیت برای مالکان شناور جهت انجام تعمیرات در حوضچه های موجود در داخل کشور و استفاده مناسب از ظرفیتهای موجود جهت تعمیرات شناورهارا مهمترین موارد عنوان کرد. 

اعطا تسهیلات با سود تک رقمی برای طرح های دانش بنیان صنایع دریایی 
مهرداد مظفری رئیس صندوق توسعه دریایی پس از توضیح قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی، چشم انداز این صندوق را در افق 1404 ، صندوق توسعه صنایع دریایی مرجعی است برای تبدیل ظرفیت‏های دریایی کشور به منافع ملی پایدار عنوان کرد و گفت: ماموریت ما ، تامین و حمایت مالی در حوزه صنایع دریایی کشور در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. 
رئیس صندوق توسعه دریایی سیاستها و اهداف کلان را حمایت از بازار ساخت انواع شناور، حمایت از بازار تعمیرات شناور، حمایت از توسعه زیرساخت صنایع دریایی، حمایت از صادرات و افزایش تعاملات بین‌المللی، حمایت از توسعه نرم‌افزاری صنعت، حمایت از زنجیره تامین صنعت کشتی سازی و تولیدات داخلی، نظارت بر صنعت و ساماندهی بازار، جلب رضایت مشتریان و ذینفعان صندوق و سرمایه‌گذاری در طرحهای توسعه، مشارکت با بخش خصوصی و درآمدزایی دانست. 
وی در ادامه به سبد محصولات و خدمات قابل ارایه این صندوق اشاره کرد و گفت : ارایه انواع تسهیلات، صدور انواع ضمانتنامه، جذب منابع مالی و تامین مالی پروژه‌ها، پوشش ریسک، کمک‌های بلاعوض و یارانه و انواع سرمایه‏گذاری در صنایع دریایی از اهم خدمات قابل ارائه این صندوق به شمار می آید. 
رئیس صندوق توسعه دریایی در ادامه افزود: این صندوق به طرح های صنایع دریایی که دانش بنیان هستند، تسهیلاتی با سود تک رقمی اعطا خواهد کرد. 
دکتر مظفری در پایان برنامه‌های سال 1395 این صندوق را تشریح کرد.

در پایان دکتر محمدسعید سیف رئیس انجمن دریایی ایران و رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ داد. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: