تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۷۹۶
تعداد بازدید: ۱۸۵۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
اگرچه صنعت کشتی سازی از قدمت طولانی برخوردار است اما سهم ایران علی رغم داشتن ۳ هزار کیلومتر ساحل آبی به دلایل مختلف، از این صنعت بسیار ناچیز است.
به گزارش مارین نیوز، صنعت کشتی‌سازی همچون صنعت خودروسازی جزو صنایع مادر شناخته می‌شود و هرگونه پیشرفت در این صنعت می‌تواند همزمان صنایع وابسته در کشور از قبیل صنعت فولاد، ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات و سازندگان قطعات را فعال کند و ضمن ایجاد اشتغال، زمینه‌ساز پیشرفت و ورود تکنولوژی‌های نوین در صنایع دریایی می‌شود.
 تاریخ صنعت کشتی‌سازی در داخل ایران به زمانی برمی‌گردد که هنوز کشورهایی مانند امارات، کویت و... در حوزه دریایی و بندری اقدامی نکرده بودند. به طور کلی می توان گفت از دو سال قبل از انقلاب، کارگاه‌های کوچک تعمیرات در کشور ایجاد شد و از همان زمان موضوع سرمایه‌گذاری در خلیج‌فارس همزمان با "دوو" آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد. این سرمایه‌گذاری در بخش هایی به نتیجه رسیده و کشتی‌های سایز متوسط کانتینربر در کشور ساخته می‌شود اما برای ساخت کشتی‌های بزرگ امکانات لازم وجود ندارد و به دلیل کمبود منابع مالی به نتیجه نرسیده است.
به گفته پیمان مسعودزاده، رییس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی، صنعت کشتی‌سازی بی پناه است و متولی خاصی ندارد به همین دلیل باید از صنعت کشتی سازی حمایت شود به طوری که هم تولیدکننده و هم خریدار راضی باشند.
 
نباید از صنعت کشتی‌سازی غافل شد
یکی از چالش‌های صنعت کشتی‌سازی این است که نسبت به سایر فعالیت‌ها سود محدودی دارد. در همین رابطه غلامعباس حافظ‌پور مدیرعامل کشتی سازی ندیم گسترش خلیج فارس درباره صنعت کشتی‌سازی می‌گوید اساسا کشتی‌سازی در جهان توجیه اقتصادی ندارد این در حالی است که کشتی‌سازی صنعت مادر است كه باعث توسعه صنعتی و اقتصادی هر كشور و زمینه ای برای رشد دیگر صنایع به ویژه صنایع بالادستی خود می‌شود، به این ترتیب نباید از آن غافل شد.
 به گفته حافظ‌پور در صورتیکه صنعت کشتی‌سازی به شیوه صیحیح مدیریت شود به سود مطلوب خواهد رسید.  پیشرفت در صنعت کشتی‌سازی ضمن ایجاد اشتغال، زمینه‌ساز پیشرفت و ورود تکنولوژی‌های نوین در صنایع دریایی می‌شود.
 کارشناسان معتقدند با توجه به نقش ژئوپلتیكی ایران و مرزهای آبی مناسب در شمال و جنوب و همچنین بحث شاه‌راه‌های ارتباطی ایران با آسیای جنوب شرقی، كشورهای عربی و اروپایی كه می‌توان با استفاده از مزیت‌های آبی درآمدهای ترانزیتی را افزایش داد، لزوم توجه به ساخت كشتی‌های تجاری و حتی تفریحی بیش از پیش احساس می‌شود.
 
ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما در داخل توجیه اقتصادی ندارد
این موضوع درحالی مطرح می‌شود که برخی از کارشناسان معتقدند ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما در داخل توجیه اقتصادی ندارد. در این راستا ملک‎رضا ملک‎پور عضو انجمن توسعه دریامحور نیز درباره ساخت کشتی‎های اقیانوس پیما و مورد نیاز ناوگان کشتیرانی کشور در داخل می‌گوید باید ابتدا ببینیم از لحاظ فنی، صنایع داخلی توان ساخت شناور تا چه اندازه و با چه تناژی را دارد که با توجه به کارنامه فعلی کشتی‎ سازان داخلی، واضح  و مبرهن است که فقط توان ساخت شناورهای خدماتی و کوچک با ظرفیت‎های زیر 2000 تن را دارند که البته  آن را هم دیرتر از موعد مقرر تحویل می‎دهند.
به گفته وی برای همه روشن است که شرکت‎ های ایران توان ساخت کشتی‎ های تانکر و کانتینربر اقیانوس ‎پیما را ندارد بنابراین کشتی‎ سازی‎ های داخلی نمی‎توانند در این شرایط انتظار داشته باشند که به آنها سفارش ساخت داده شود.
 ایران به عنوان کشوری با مرزهای آبی گسترده باید از توان دریایی تجاری، نظامی بالایی برخوردار باشد اما سوال اینجاست که آیا باید خود سازنده این ناوگان حداقل در بخش تجاری باشد یا خیر؟

منبع : تین نیوز


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
کشتی ساز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
1
2
با این تعابیر یعنی ما از چین کمتر هستیم که در همین دو دهه اخیر تقریبا به تجربه ساخت تمام کشتی ها دست یافته اند؟
به نظر بنده ایران ظرفیت بسیار بالایی در ساخت شناورهای اقیانوس پیما دارد و نباید انرا نادیده گرفت و مشکل تصمیم گیری های نادرست در سطح کلان است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
0
1
باید ابتدا مرکز تعمیراتی قوی برای کشتیها راه اندازی شود سپس برویم برای ساخت کشتیهای اقیانوس پیما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
1
0
دوست عزیز کشتی ساز همه آدمها و همه کشورها ظرفیت ساخت همه چیز را دارند بنابراین صرف اینکه ظرفیت ساخت کشتی اقیانوس پیما داریم برای کشتی ساز شدن کافی نیست و فاکتورهای بسیار دیگری هم هست که ما نداریم بنابراین خواهش میکنم کلی گویی نکرده و سنجیده و بر مبنای اصول علمی صحبت کنیم بنده اعتقاد دارم الان میتوانیم از ظرفیت موجود برای تعمیرات استفاده کنیم نه ساخت کشتیهای اقیانوس پیما و LNG!!!!!!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: