تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۸۱۷
تعداد بازدید: ۲۰۷۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲
سه شنبه بیست و هشتم اردیبهشت نودوپنج، دکتر منصور معظمی ریاست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران میزبان کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی ایران بود.
به گزارش مارین نیوز، دکتر منصور معظمی مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به اینکه اولین راهکار ایجاد متولی برای صنعت دریایی کشور است افزود: « من در جلسه ای از مهندس نعمت زاده وزیر صنعت پرسیدم متولی صنعت دریایی ایران چه نهادی است و ایشان پاسخ دادند سازمان گسترش و نوسازی؛ من هم درخواست کردم که این موضوع باید رسما ابلاغ شود. 
وی اضافه کرد : ما باید راهکاری را پیدا کنیم برای ایجاد مجموعه ای که توانایی اجرایی کردن اهداف اصلی صنعت دریایی را داشته باشد. ایجاد تولیت برای این صنعت مهم با اهداف سیاست گذاری، نظارت و تنظیم است، از طرفی با توجه به تبیین برنامه ششم توسعه، زمان لازم را در اختیار داریم که به کمک انجمن مهندسی دریایی ایران تیم کارشناسی تشکیل دهیم و به حکم یک خطی و اجرایی برسیم.»


مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی ادامه داد: « عملکرد نادرست کشتی ساز، شرکت ملی نفتکش را به خرید خارج اجبار می کند، البته در جلساتی که با مهندس صفایی داشته ایم، این مسائل را حل و فصل کردیم. 
معظمی گفت : موضوع دیگر اینکه نباید در وضعیت کنونی به دنبال مقصر باشیم، بلکه باید با رویکرد سازنده از اشتباهات گذشته درس بگیریم و امکان تکرار آنها را از بین ببریم.»
در ادامه دکتر محمد سعید سیف رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران دلیل برگزاری کمیته کشتی سازی انجمن را آشنایی سازمان با مسائل و مشکلات بخش خصوصی دانست و افزود: « اختیارات و امکانات وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند بسیار تعیین کننده باشد و نقش حمایتی از بخش خصوصی داشته باشد. امیدواریم سازمان گسترش و نوسازی با توجه به نقش تعیین کننده ای که دارد در این زمینه راهگشا باشد.»


مهندس دلیری معاون گسترش پروژه های صنعتی سازمان گسترش با اشاره به تعیین برنامه استراتژیک برای صنعت دریایی با همکاری شورایعالی صنایع دریایی و انجمن مهندسی دریایی ایران، افزود: « ما برنامه هایی برای گسترش شرکت ایزوایکو داشته ایم مذاکراتی نیز با شرکت ملی نفتکش انجام داده ایم و در آینده امیدواریم کشتی های بزرگی که معمولا از آسیای میانه خریداری می شدند به سازندگان داخلی سپرده شوند.
مهندس پیمان مسعودزاده رییس کمیته کشتی سازی در ادامه با اشاره به اینکه در مواردی دیده شده شناورهای کوچک و متوسط از خارج خریداری شده، در حالی که همه روی سفارشات ساخت کشتی های بزرگ تمرکز کرده اند، تاکید کرد: « بخش خصوصی رزومه بسیار موفقی در زمینه ساخت شناورهای کوچک و متوسط دارد و باید از ظرفیت های داخلی استفاده کرد.» وی در ادامه توانمندی های بخش خصوصی و انجمن مهندسی دریایی ایران از جمله پایه گذاری موسسه رده بندی ایرانیان به ریاست مهندس حسن رضا صفری را بررسی و به معرفی کتاب ها و اطلس های کشتی سازی تهیه شده توسط انجمن مهندسی دریایی و پیگیری اجرای طرح رتبه بندی شرکتها و موسسات دریایی عضو انجمن پرداخت. 


عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران افزود: « موردی هم بوده که شرکت چینی با تامین 100 درصد فاینانس، 2.5 درصد مالیات و به صورت ده ساله حاضر به ساخت شناور بوده، اما باید به افق های پیشرو و اهداف بلندمدت نگاه کنیم، اشتغال و صنایع جنبی بزرگی که در کنار کشتی سازی داخلی ایران ایجاد می شود، بسیار تعیین کننده است.»
پیمان مسعودزاده در پایان صحبت های خود توضیح داد: « مناقصه های سازمان بنادر و دریانوردی بین المللی است، اما شرایط نابرابر است: مالیات برای شرکت خارجی 3 درصد، اما برای سازندگان داخلی علاوه بر 6 تا 6.5 درصد مالیات باید درصدی هم بابت بیمه و 25 درصد سود نهایی را پرداخت کنند و شرایط کاملا نامتعادل و نابرابر است.»
مهندس احمد رفعت رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی اعلام کرد: « ما در جلسات شورای عالی صنایع دریایی تصویب کردیم ورود شناورهای زیر 100 هزار تن ممنوع است و اگر دوستان مواردی مشاهده کردند، منعکس بفرمایند، برخورد خواهیم کرد و به سمت ساخت داخل سوق می دهیم.»


در ادامه مدیران و متخصصان صنعت کشتی سازی دریایی: سازمان صنایع دریایی، کشتی سازی اروندان، موسسه رده بندی ایرانیان، شناورسازان صنعت و دریا، پارس کشتی پولاد، انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران، کشتی سازی بوت سرویس ایران، شرکت سرمایه گذاری سنتا مارین کیش، شرکت ملی نفتکش ایران، شورای عالی صنایع دریایی ایران و اعضای هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، حول مسائل و مشکلات عمده صنعت کشتی سازی بحث و تبادل نظر کردند. 

به نظر می رسد، دکتر معظمی ریاست جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران عزم جدی برای کمک به صنعت کشتی سازی ایران و سازندگان بخش خصوصی و دولتی دارد. باید دید این صحبت های روشن و دقیق تا چه حد در واقعیت ظهور می کند. 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
کشتی ساز
|
United States
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
0
1
با سلام.
به نظر بنده اگر هزار بار دیگر در خصوص مشکلات مربوط به کشتی سازی ها جلسه بگیرند ولی ضعف های مدیریتی در این حوزه نادیده گرفته شود درد ها درمان نخواهد شد.
در چند مورد با فشار بعضی نهادها شرکت ها را مجبور کردند که تنها در صورتی به شما تسهیلات ساخت شناور می دهیم که انجام کار را به کشتی سازی اروندان و یا غیره بسپارید.
سوال من این است که شما چطور تضمین می کنید که کار ساخت شناور را به شرکتی بسپارند که مدیر عامل آن الفبای کشتی سازی را که نمی داند هیچ و با تحقیقی که انجام دادیم ایشان قبل از آن مسول حراست آنجا بوده است؟؟
با توجه به موارد مذکور شرکت های حمل و نقل اعتمادی به شرکت های کشتی سازی ندارند و نمی توانند آنها را مجبور به خرید داخل نمایند.
با تشکر
ذرهون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
0
1
جناب آقای معظمی از دیدگاه شما به صنعت کشتی سازی مسرور شدیم ولی به نظر می رسد نسبت به بزرگترین و فعالترین کشتی ساز حال حاضر کشتی سازی (ایزوایکو) چندان التفاتی ندارید. طی بیست سال گذشته که در مجموعه ایزوایکو فعالیت دارم تا به این حد فاصله بین ایدرو و ایزوایکو مشاهده نشده بود ولی متاسفانه به هر دلیل ثواب یا ناثواب مدتی است ارتباطات این دو کمرنگ تر از گذشته گردیده.
آیا شایسته نبود در این جمعی که گردآورده اید تا داعیه متولی بودن ایدرو در صنعت کشتی سازی را سر دهید نماینده ای از ایزوایکو هم وجود داشت؟
احترام تمامی فعالین ایین صنعت محفوظ ولی بودن نماینده شرکتهای کوچک همسایه ایزوایکو در این جلسه و نبودن خود ایزوایکو شبه برانگیز است. اگر دلایلی برای این غیبت وجود دارد لطفا شفاف سازی بفرمائید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: