تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۸۶۲
تعداد بازدید: ۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
کشتی‌ها و نفتکش‌هایی که به علت تحریم در پنج سال گذشته از حضور در ایران خودداری کرده بودند، اینک با رفع تحریم‌ها به بنادر و پایانه‌های ایران بازگشته‌اند.
یک مقام شرکت ملی نفتکش به بازگشت نفتکش‌های ایرانی به اروپا در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: پس از رفع تحریم‎ها نفتکش‎های ایرانی به مقاصد جدید تردد کردند به گونه‎ای که نخستین محموله نفتی توسط نفتکش‎های ایرانی در پساتحریم به قاره آفریقا صادر شد.
به گزارش مارین نیوز به نقل از ایران، رامین رجایی رئیس منطقه عملیاتی بندرعباس شرکت ملی نفتکش ایران به تأثیر رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: انتظار داریم در آینده نزدیک نیز نخستین کشتی نفتکش ایران پس از رفع تحریم‌ها راهی بنادر اروپا شود.
رئیس منطقه عملیاتی بندرعباس شرکت ملی نفتکش ایران همچنین به مشارکت با اروپایی‌ها برای تأمین برخی تجهیزات ناوگان نفتکش اشاره کرد وگفت: تاکنون با شرکت‎ها و مؤسسه‌های معتبر خارجی برای رده‎بندی و کلاس کشتی‌ها، انتقال تکنولوژی و همچنین تجهیزات، مذاکراتی انجام شده است.
وی با بیان اینکه ایران با داشتن ناوگانی با ظرفیتی بیش از 15 میلیون تن، مالک بزرگترین ناوگان نفتکش دنیاست، گفت: وجود ناوگان بزرگ نفتکش‌های ایرانی سبب شد که در دوران تحریم، کشورمان قدرت مانور داشته و در مقابل تحریم‎ها مقاومت کند و از شدت تحریم‎ها علیه صنعت نفت ایران کاسته شود.
رجایی در بخش دیگری از سخنان خود به تأمین خوراک مورد نیاز پالایشگاه بندرعباس از پایانه نفتی خارک اشاره کرد و گفت: نفتکش‎های ایرانی به طور مرتب نفت خام مورد نیاز پالایشگاه بندرعباس را از پایانه خارک بارگیری و در بندرعباس، تخلیه می‎کنند.
رئیس منطقه عملیاتی بندرعباس شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه منطقه عملیاتی بندرعباس، مسئولیت فعالیت ناوگان شرکت ملی نفتکش در جزایر استان هرمزگان، جزیره لارک، تنگه هرمز و بخشی از استان سیستان و بلوچستان را عهده‌دار است، افزود: میزان تردد ماهانه کشتی‎های شرکت ملی نفتکش در این منطقه به طور متوسط ٣٥ فروند در ماه است. رجایی با بیان اینکه عمق (آبخور) اسکله‌های بندرعباس 5/13 متر است، اضافه کرد: نفتکشهای غول پیکر (VLCC) امکان ورود به بنادر این منطقه را ندارند و در نتیجه از نفتکش‎های افرامکس با آبخور متناسب با این بنادر، استفاده می‌شود.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون سه فروند کشتی نفتکش در اجاره پالایشگاه بندرعباس قرار دارد که نفت خام مورد نیاز را به عنوان خوراک این پالایشگاه از پایانه خارک دریافت می‎کند و همچنین فراورده‎های تولیدی مانند گازوئیل و نفت کوره از اسکله‌های بندر شهید رجایی صادر می‌شود.  رئیس منطقه عملیاتی بندرعباس شرکت ملی نفتکش ایران، درباره حملات دزدان دریایی نیز گفت: تاکنون هیچ یک از نفتکش‌های ایران، گرفتار دزدان دریایی نشده است.
وی افزود: البته در دوسال گذشته و با اجرای تمهیدات بین‌المللی و داخلی، از حجم حملات دزدان دریایی کاسته شده است. با توجه به رفع کامل تحریم بیمه‌ای نفتکش‌های ایران و آزاد شدن تردد آنها به همه بنادر جهان، شرکت‌های بین‌المللی از همکاری با ایران استقبال کرده‌اند.
شرکت‌های بین‌المللی بیمه‌ای در دوران تحریم از بیمه نفتکش‌های ایرانی خودداری می‎کردند و در نتیجه این نفتکش‌ها قادر به تردد در همه بنادر جهان نبودند.  با توجه به ریسک بالای حمل محموله‌های نفتی، بنادر بسیاری از کشورها به شرطی اجازه تردد به نفتکش‌ها را می‌دهند که تحت پوشش بیمه‌های معتبر بین‌المللی قرار داشته باشند، بر این اساس به دلیل تحت پوشش قرار نگرفتن بیمه‌های بین‌المللی، حضور نفتکش‌های ایرانی در بسیاری از بنادر جهان از جمله اروپا با مانع مواجه شده بود.
با اجرایی شدن برجام در دی ماه پارسال، تحریم‎های صنعت نفت و نفتکش ایران رفع شد، اما مذاکره با شرکت‌های بین‌المللی بیمه‌ای برای از سرگیری پوشش بیمه‌ای برای ایران، روندی زمانبر بود که پس از مذاکرات طولانی حاصل شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: