تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۸۷۴
تعداد بازدید: ۱۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
ایران با بیش از ۱۵۰ فروند کشتی اقیانوس پیما (کالابر و نفتکش) یکی از بزرگترین ناوگان‌های دریایی خاورمیانه است و از این کشورهای بسیاری تمایل دارند در این زمینه با کشورمان همکاری داشته باشند که از آن جمله می توان به قبرس اشاره کرد.
به گزارش مارین نیوز، هنگامی که از حمل و نقل دریایی صحبت می شود اولین چیزی که به ذهن انسان می رسد کشتی‌های باری هستند که برای حمل کالاهای مختلف با ویژگیهای خاصی تجهیز شده اند. کالاهایی که از طریق دریا حمل می‌شوند معمولاً دارای حجم زیادی بوده و به گونه ای هستند که طولانی بودن زمان تاثیری چندانی بر کیفیت و بازار آنها ندارد؛ اگرچه ممکن است که مشخصات جغرافیایی یک کشور نحوه جابه جایی کالا را ایجاب کند. در ترابری دریایی بسته به دوری و نزدیکی مسیر، نوع کالا و ... از وسائل دریایی مختلفی از قبیل نفتکش، لنج و … استفاده می‌شود.
بنابراین گزارش، حدود 90 درصد کالاهای تجاری بین المللی از طریق دریا جا به جا می شود وحمل ونقل دریایی به عنوان نیروی محرکه تجارت بین المللی از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که درسراسر جهان حتی درکشورهایی که دسترسی مستقیم به آبهای بین المللی ندارند، زندگی مردم به آن وابسته است. موقعیت جغرافیایی خاص ایران، داشتن مرزهای طولانی آبی، دسترسی به آب‌های گرم و حساسیت حیاتی حمل و نقل کالا از طریق دریا ؛ کشور ما را در گروه کشورهای دریایی قرار داده است و می توانیم به طور مستقیم از این شیوه حمل و نقل استفاده کنیم. رونق اقتصادی کشور نیز به میزان قابل توجهی به حمل ونقل دریایی وابستگی دارد.
این گزارش می افزاید: 11 بندر اصلی بازرگانی درکنار بنادر متعدد شیلاتی و مسافری باظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از 186 میلیون تن کالا و 14 میلیون نفر جا به جایی مسافر، وجود دارد همین امر جایگاه سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و جهان به ویژه در ارتباط با کشورهای همسایه متمایز کرده است. همچنین ایران با بیش از ۱۵۰ فروند کشتی اقیانوس پیما (کالابر و نفتکش) به عنوان یکی از بزرگترین ناوگان‌های دریایی خاورمیانه و مهمترین کشور دریایی در منطقه، از ظرفیت های زیادی در حمل ونقل دریایی برخوردار است از این کشورهای بسیاری تمایل دارند در این زمینه با کشورمان همکاری داشته باشند که از آن جمله می توان به قبرس اشاره کرد.
وزارت راه و شهرسازی به نقل از عباس آخوندی، وزیر راه وشهرسازی در دیدار با ماریوس دمتریادس، وزیر حمل ‌و نقل، ارتباطات و کار جمهوری قبرس نوشته است : " قبرس به عنوان یک جزیره عضو اتحادیه اروپا می‌تواند نقش مهمی در حمل و نقلی دریایی با این قاره ایفا کند. در بخش حمل و نقل دریایی امکان هماهنگی با قبرس برای حمل و نقل مواد نفتی وجود دارد. قبرس می‌تواند در زمینه حمل و نقل نفت، گاز مایع و گاز طبیعی برای ایران نقش مهمی داشته باشد. با توجه به موقعیت و جایگاه قبرس در زمینه حمل و نقل دریایی بویژه بخش مسافری دریایی قرار شد پیشنهادهای سازنده‌ای از سوی این کشور ارایه شود."
یادآور می شود: جمهوری قِبرِس کشوری جزیره‌ای در شرق دریای مدیترانه که پایتخت آن نیکوزیا است. این کشور به دو بخش قبرس شمالی (بخش ترک‌نشین) و بخش یونانی‌نشین تقسیم می‌شود که در آن هردو زبان ترکی و یونانی رسمی هستند. یونانی‌ها ارتودوکس و ترک‌های قبرس مسلمان هستند. جزیره قبرس بعد از جزیره ساردنی و سیسیل سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه‌است و جمهوری قبرس از اعضای اتحادیه اروپا می‌باشد. قبرس از نقاط گردشگرپذیر مدیترانه‌است و در ۱ ژانویه ۲۰۰۸ به حوزه یورو پیوست.
جمعیت کل جزیره یک میلیون و صد هزار نفر است و جمعیت جمهوری قبرس بدون احتساب قبرس شمالی ۸۴۰ هزار نفر است. ۷۷ درصد مردم این جزیره یونانی و ۱۸ درصد نیز از ترکان قبرس هستند. این جزیره به خاطر مکان راهبردی خود در طی تاریخ مورد حمله و اشغال امپراتوری‌های گوناگون ازجمله هیتی‌ها، آشوری‌ها، مصری‌ها، ایرانیان، یونانی‌ها، رومی‌ها، بیزانسی‌ها، عثمانی‌ها و اعراب قرار گرفته‌است. اسکندر مقدونی در ۳۳۳ پیش از میلاد قبرس را از ایران جدا کرد.

منبع : خبرگزاری شبستان 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: