تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۸۷۹
تعداد بازدید: ۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
مشاور نخست وزیر پاکستان از بررسی طرحی برای اعلام خواهر خواندگی بنادر چابهار و گوادر خبر داد و این دو بندر را مکمل هم دانست.
به گزارش مارین نیوز، کارشناسان بر این باورند ظرفیت‌های گسترده‌ای در ساحل یک هزار و 50 کیلومتری مکران وجود دارد و دو بندر گوادر پاکستان و چابهار ایران می‌توانند مکمل یکدیگر باشند، بنابراین نباید به این دو بندر به صورت رقابت آمیز نگاه کرد.
در همین رابطه سرتاج عزیز در نشست خبری خود در اسلام آباد با اشاره به طرح‌هایی نظیر توسعه بنادر چابهار ایران و گوادر پاکستان و نیز طرح احداث راهروی اقتصادی چین- پاکستان به عنوان طرح‌های مهم همکاری منطقه‌ای گفت: هیچ یک از این طرح‌ها در تضاد با یکدیگر نیست و باید همه آنها را مکمل یکدیگر برای ایجاد یک شبکه ارتباطی گسترده و مهم برای رونق تجاری و اقتصادی منطقه دانست.
وی با اشاره به طرحی برای متصل کردن بندر گوادر پاکستان (واقع در حدود 70 کیلومتری مرز ایران) با بندر چابهار از طریق احداث مسیر زمینی گفت: طرحی نیز برای اعلام خواهر خواندگی این دو بندر مهم داریم و این دو بندر را مکمل هم می دانیم.
مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی همچنین با اشاره به تجارت مرزی کشورش با ایران و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه گفت: توسعه طرح‌ها و مسیرهای ترانزیتی در منطقه، سبب تقویت همکاری‌های تجاری می شود و توسعه همزمان طرح‌های تجاری و ترانزیتی منطقه‌ای موضوعی نیست که نگران کننده باشد بلکه تمام این طرح ها در قالب همکاری‌های منطقه‌ای، در مجموع، یک ایده مطلوب است.
موافقتنامه راهبردی تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین ایران، هند و افغانستان معروف به «موافقتنامه چابهار» روز سوم خرداد ماه جاری در حضور سران سه کشور در تهران امضا شد.

منبع : تین‌نیوز


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: