تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۹۱۳
تعداد بازدید: ۱۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر تبعات زیست محیطی بالای صنعت اوراق‌سازی کشتی از انجام مطالعات این صنعت در انتهایی‌ترین نقطه دریای عمان خبر داد.
به گزارش مارین نیوز، شهرام فداکار مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری معاونت دریایی به مناسبت هفته محیط زیست با شعار «به سوی طبیعت برای زندگی» در مورد صنعت اوراق کشتی با اشاره به اینکه صنعت اوراق کشتی صنعت درآمدزایی است ولی آلودگی بسیاری به دنبال دارد، گفت: در دنیا تنها شش کشور این صنعت را راه‌اندازی کرده‌اند. بنابراین برای همه کشورها روشن است که اوراق‌سازی تبعات زیست محیطی بسیاری به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه هر کشوری راضی به بازیافت کشتی نمی‌شود، اظهار کرد: 170 کشتی غرق شده در اروند و صدها کشتی غرق شده در خلیج‌فارس و دریای عمان وجود دارد. اگرچه از لحاظ سیاسی و امنیتی نیاز به شناورسازی و خروج این کشتی‌ها است ولی اوراق شدن آنها تبعات بسیاری به دنبال دارد.
مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تقاضاهای بسیاری از سازمان محیط زیست برای اوراق‌سازی کشتی وجود دارد، گفت: سعی داریم طی مطالعاتی نقطه‌ای را برای اوراق کشتی در نظر بگیریم که در حال حاضر بر روی نواحی انتهایی دریای عمان مطالعاتی در حال انجام است.
فداکار با اشاره به اینکه از سال 1365 بحث اسکراپ کشتی در کشور مطرح شده است، اظهارکرد: از ابتدا در سواحل عمان و خلیج چابهار طرح‌هایی مطرح شد. اخیرا فشار زیادی در این زمینه به سازمان تحمیل می‌شود و دلیل آن تقاضاهای بسیار برای خروج کشتی‌های غرق شده از دریا است که به دلیل تقاضا برای فولاد کشور و افزایش ناوگان فرسوده بوده است.
وی با بیان اینکه دفتر آلودگی‌های دریایی و دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان با این مساله درگیر است، گفت: کارگروهی در این زمینه شکل گرفته و جلسات مختلفی برگزار شده است. در صورت اوراق کشتی در ایران این اقدام تنها برای کشتی‌های ایرانی و در انتهایی‌ترین منطقه دریای عمان صورت می‌گیرد.
مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: هنوز موافقتی در این زمینه صورت نگرفته و نیازمند مطالعه دقیق و فراوان است اما اسکراپ به صورت غیرقانونی در کشور انجام می‌شود و قصد داریم یک بازدید مقایسه‌ای بین کشورهای هند، ترکیه و نروژ انجام دهیم.
فداکار با بیان اینکه نروژ فعالیت اوراق کشتی خود را در کشور بنگلادش انجام می‌دهد، گفت: این امر نشان دهنده این است که این کشورها با تبعات زیست محیطی این صنعت آشنا هستند. 70 تا 80 درصد فعالیت اوراق کشتی در آسیا انجام می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: