تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۹۲۲
تعداد بازدید: ۲۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
مغروقه نصرالله که بیش از 30 سال در بستر آبراهه مرزی اروند بطور کامل مدفون گردیده بود طی عملیات پیچیده فنی مهندسی توسط متخصصین شرکت تایدواتر در کمتر از 5/3 ماه کاری از زیر صدها تن گل ولای خارج سازی شد.
به گزارش مارین نیوز، مغروقه نصرالله با ابعاد؛ 45 متر طول ، 8 متر عرض و ارتفاع 4 متر در عمق 7 متری از سطح آب در بستر رود توسط رسوبات پوشیده شده بود. 
شایان ذکر است پروژه خارج سازی مغروقه مذکور در تاریخ 94/7/4 به شرکت تایدواتر ابلاغ و پس از اخذ مجوزهای عملیاتی جهت حضور در آبراهه مرزی و استراتژیک اروند، استقرار تیم های عملیاتی و تجهیزات تخصصی سالویج در موقعیت اجرای کار (که قریب به 2ماه به طول انجامید) این پروژه حساس عملیات اجرائی خود را آغاز نمود. خاطر نشان می دارد؛ مراحل لایروبی گسترده، سبک سازی، برش و برداشت لاشه مغروقه طی کمتر از 5/3 ماه کاری محقق و برغم شرایط بسیار نامساعد آب و هوایی که عامل بروز 45 روز وقفه در عملیات بود لاشه مغروقه در مورخ 95/1/22 بطور کامل از بستر آبراهه خارج و بر روی شناور حمل کننده مستقر گردید. همچنین با عنایت به تعهدات قراردادی، شرکت تایدواتر ظرف مدت کمتر از یک ماه نسبت به برش مغروقه به قطعات کانتینر سایز اقدام و با تحویل نهائی آنها در مورخ 95/2/19 به کارفرما به کلیه تعهدات قراردادی خود در قبال به اداره کل محترم بنادر و دریانوردی خرمشهر جامه عمل پوشانید.


مغروقه مذکور از نوع  Cargo Carrier  بوده  که بیش از 30 سال در بستر رودخانه مدفون و از نظر سازه ای شدیداً پوسیده و ضعیف بوده است. موقعیت غرق در 13 مایلی دهانه ورودی آبراه اروند در محل تقاطع دو نهر  قرار داشت که وجود شرایط خاص از جمله  حجم و سرعت بالای رسوب گزاری در اطراف مغروقه و مدفون شدن آن در بستری از گل و لای بسیار چسبنده، از نظر فنی و عملیاتی مشکلات عدیده ای را جهت لایروبی و رها سازی بدنه کشتی از  بستر آبراهه  به همراه داشت.  


علیرغم محدودیت های شدید محیطی شامل  اختلاف زیاد جزر و مد در طول روز، سرعت بسیار زیاد جریان آب در آبراهه، ناممکن شدن عملیات غواصی دربسیار از ساعات شبانه روز، شرایط نامساعد جوی در دهانه اروند رود، محدودیت های شدید لجستیکی بدلیل قرار گرفتن محل عملیات در مرز ایران و عراق و فاصله زیاد از تاسیسات صنعتی، متخصصین توانمند شرکت تاید واتر با تجربه خارج سازی حداقل 6 فروند مغروقه در کلاس و سایزهای متنوع و بهره گیری از دانش و تخصص فنی مهندسی و تجهیزات سنگین صنعت سالویج (شامل جرثقیل شناور با ظرفیت 1000تن باربرداری موسوم به اروندتاید 1000، انواع سیستم های مکش، پمپاژ و دیگر تجهیزات لایروبی و شناور سازی مغروقه ها) موفق به خارج سازی یکی از مهمترین و سخت ترین مغروقه های اروند رود به گفته مسئولین اداره بندر خرمشهر شده است.


با توجه به عدم استحکام سازه ای مغروقه مذکور با وزن بالغ بر 500 تن و پر بودن مخازن و انبارهای آن از گل ولای و عدم امکان خارج سازی آن بصورت یکپارچه ،مغروقه مذکور از دو نقطه ابتدا و انتهای انبار به سه قسمت تقسیم و خارج سازی هر قسمت بترتیب سینه، انبار و پاشنه انجام گرفت و هر قسمت بر روی بارج 2000 تنی بارگیری و در بندر خرمشهر در قطعات کانتیر سایز به بندر خرمشهر تحویل گردید.
این مغروقه دومین مغروقه خارج شده از آبراه اروند در سال 94 توسط شرکت تایدواتر بوده و این امر حاکی از توان بالای این شرکت در موضوع عملیات های Ships  Wreck Removal  می باشد.
سالویج مغروقه اول موسوم به کارونبار (با نام واقعی آریاچهر) در فاصله دومایلی از اسکله خانیان بندر خرمشهر و  با ابعاد 65 در 12 در5/5 متر و با وزن بیش از 1000 تن در ابتدای سال 94 پس از نافرجام ماندن تلاشهای 4 ساله دیگر گروه های محلی با هماهنگی اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر به شرکت تایدواتر واگذار و با موفقیت به اتمام رسید. 


لازم به ذکر است اجرای اصولی عملیات سالویج مغروقه های مذکور بر اساس متدهای پیشرفته و استانداردهای فنی، ایمنی و زیست محیط روز دنیا از اهمیت به سزائی برخوردار می باشد و روشهای سنتی بکار گرفته شده توسط سایر شرکت ها  گروه های محلی جهت دیگر مغروقه های موجود در اروند رود علاوه بر صرف زمان چند برابر، همواره با خطرات و تلفات جانی و مالی همراه بوده است.
با توجه به سوابق و سرمایه گذاری کلان صورت گرفته شرکت تایدواتر بنیانگذار صنعت مدرن سالویج در کشور  می باشد که همواره کوشیده است تا با سرمایه گذاری، تامین تجهیزات کلیدی و بومی سازی دانش فنی این صنعت عظیم علاوه بر کسب توفیق در عرصه اقتصادی، در زمینه ارتقا سطح ایمنی آبراه های استراتژیک کشور و رونق صنایع دریائی گام بردارد.
امید است با حمایت و پشتیبانی هرچه بیشتر متولیان و مسئولین امر در این حیطه، شاهد به ثمر رسیدن تلاشهای صورت گرفته و رشد و توسعه همه جانبه زیرساخت های این صنعت نوپا و دارای چشم انداز مثبت در کشور و برنامه ریزی راهبردی جهت حضور فعال در بازارکاری بین المللی باشیم.


منبع : روابط عمومی شرکت تایدواتر  


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: