تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۹۸۶
تعداد بازدید: ۱۸۴۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
جوانان کشورمان بیکارند و آنوقت پرسنل خارجی در کشتی ها مشغول کارند، علاقمند به توسعه سواحل هستیم و آنوقت سفارش ساخت و تعمیر کشتی ها به کشورهای خارجی می رود، کشور دارای تولیدات مختلف داخلی است ولی بیشتر تجهیزات دریایی را وارد می کنیم، نیاز به ناوگان پشتیبانی سکوهای نفتی داریم ولی اکثر آن از کشورهای جنوبی خلیج فارس اجاره می شوند، بطور حتم این ها بی برنامگی کلان را نشان می دهد که باید برای آن فکری کرد و از تمام ابزارها و امکانات کشور برای یک توسعه همه جانبه بهره برد.
به گزارش مارین نیوز، این صحبتها بخشی از گفتگو سایت خبری اتاق تهران با محمدسعید سیف رییس انجمن مهندسی دریایی ایران بود، حاصل این گفتگو را در ادامه می خوانیم : 

آقای سیف در حال حاضر مهم ترین مسئله انجمن مهندسی دریایی چیست؟
انجمن یک تشکل گسترده و در بر گیرنده اعضای مختلف حقیقی و حقوقی است. بطور حتم در طیف فعالیت های مرتبط به انجمن مسائل و مشکلات زیادی وجود دارد که نمی توان از آنها غفلت کرد و ضروری است به همه آنها پرداخته شود. بعبارت دیگر فعالیت های انجمن دریا توسعه و پیشرفت کشور در حوزه دریا مستلزم یک نگاه جامع است. نمی توان با سرمایه گذاری در یک بخش انتظار پیشرفت کامل و بهره وری مناسب داشت. توسعه و پیشرفت شبیه یک پازل است و باید تمام قطعات آن را فراهم و تنظیم کرد تا کل تصویر تکمیل شود. براین اساس انجمن نیز سعی کرده با انواع فعالیت ها و کمیته های تخصصی خود دغدغه های مخاطبین و اعضا را شناسایی و تا حد امکان برای رفع آنها اقدام نماید. از آنجا که شرایط مدیریت کشور بیشتر دولتی است بطور طبیعی خیلی از این مسائل هم مستلزم توجه مسئولین و استفاده از پیشنهاداتی است که متخصصین ارائه می‌کنند. متاسفانه بعلت مشغله ها و انواع مسائل کلان ملی کمتر شاهد توجه و پی گیری مسئولین هستیم. براین اساس خیلی از پیشنهادات و راه حل های خوب مسکوت مانده و در عمل گامی برای بهبود شرایط برداشته نمی شود. امیدواریم مسئولین و مراکز ذیربط در سطح دولت در عرصه دریا وظایف خود را جدی دنبال نمایند.

تحریم ها چقدر بر صنایع دریایی ایران اثر گذاشت و فاصله کنونی ما از این نظر با دیگر کشورهای دنیا چقدر است؟
صنعت دریایی را می توانیم خیلی گسترده تعریف کنیم که شامل همه فعالیت های اقتصادی و صنعتی مرتبط با دریا باشد. در این صورت نیاز به بررسی های مفصل‌تری برای ارزیابی تأثیر تحریم وجود دارد. ولی اگر صنعت ساخت و تعمیر انواع شناورها و سازه های دریایی و همچنین تامین مواد و تجهیزات دریایی را مورد توجه قرار دهیم می توان خلاصه تر صحبت کرد. بطور حتم تحریم در تمامی این حوزه ها باعث کاهش ارتباطات بین المللی و تبادل اطلاعات و دستاوردها بوده است. اما آنچه شاید مزیت و موهبت تحریم بود نگاه به داخل و تلاش جهت انجام امور در داخل کشور بود. خوشبختانه در این بخش دستاوردهای خوبی حاصل شد که باید آنها را قدر بدانیم و در پساتحریم نیز با برنامه و هوشمندانه آنها را توسعه دهیم. ما از نظر علمی در حال حاضر و با رشد خوبی که در مراکز علمی دریایی داشته ایم بطور تقریبی با کشورهای پیشرفته برابری می کنیم ولی در صحنه عمل و تبدیل این علم به فناوری و کار و تولید مسئله داریم.  بعبارت دیگر از لحاظ نیروی انسانی و علم مرتبط با صنایع دریایی  توانایی خیلی خوبی بوجود آمده اما رسیدن به یک صنعت دریایی پویا و پیشرفته مستلزم حلقه های دیگری در زنجیره نوآوری و تولید است. این حلقه ها می تواند ساختار مناسب، قوانین، تسهیلات مالی، استراتژی و برنامه راهبردی و موارد مشابه باشد که متاسفانه کمتر مورد توجه واقع شده اند. بر این اساس علیرغم اینکه کشور توانسته کارهای بزرگی در حوزه دریا انجام دهد ولی هنوز آنچنان که باید از مزیت های فوق العاده دریا استفاده نکرده ایم. ساخت کشتی های کانتینربر، ساخت کشتی نفتکش، ساخت سکوهای حفاری شناور، ساخت ناو جماران، ساخت زیردریایی و بسیاری موارد دیگر حاکی از توان کشور است که باید مشکلات مسیر آن برای گسترش را رفع کرد.

عملکرد وزارت خانه هایی که به حوزه کار تشکل شما یعنی دریا و صنایع آن مربوط و فعالیت می کنند را چطور ارزیابی می‌کنید؟
نبود یک ساختار کلان که بدنبال رفع مشکلات توسعه دریایی کشور و استفاده بهینه از سواحل و دریاها باشد بسیار مشهود و مورد تأکید صاحبنظران دریایی بوده و هست. بعبارت دیگر وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط ممکن است تلاش خوبی هم داشته باشند ولی در نهایت وظایف مشخصی دارند و موضوع دریا و توسعه دریایی کشور را نمی توانند بصورت جامع مدیریت نمایند. اکثر سازمان ها و مراکز دریایی بنابر همین اصل درگیر حل و فصل مسائل خود مثل توسعه صنعت، توسعه ناوگان دریایی، توسعه بندر، توسعه صید، توسعه آموزش های تخصصی و ... هستند. همه این موارد هم خوب هستند ولی بخاطر عدم وجود یک طرح و برنامه کلان بسیاری اختلافات و مسائل وجود داشته و در عمل علاوه بر اینکه به توسعه جامع دریایی کشور منجر نمی شود بلکه بسیاری فرصت ها نیز از دست می رود. بعنوان مثال مشکلاتی را می توان از این تناقض ها ذکر کرد: کشور دچار بیکاری جوانان خود است و آنوقت پرسنل خارجی در کشتی ها مشغول کارند. کشور علاقمند به توسعه سواحل است و آنوقت سفارش ساخت و تعمیر کشتی ها به کشورهای خارجی می رود. کشور دارای تولیدات مختلف داخلی است ولی بیشتر تجهیزات دریایی را وارد می کنیم. کشور نیاز به ناوگان پشتیبانی سکوهای نفتی دارد ولی اکثر آن از کشورهای جنوبی خلیج فارس اجاره می شوند. صنعت کشور نیازمند تسهیلات مالی برای اخذ سفارش ساخت کشتی است، آنوقت از سرمایه های کشور برای خرید کشتی از خارج استفاده می شود. بطور حتم این ها بی برنامگی کلان را نشان می دهد که باید برای آن فکری کرد و از تمام ابزارها و امکانات کشور برای یک توسعه همه جانبه بهره برد.

پیشنهاد شما برای توسعه صنایع دریایی و تحقق اقتصاد مقاومتی با توجه به شعار امسال که توسط مقام معظم رهبری "اقدام و عمل" نامگذاری شد چیست و چه باید کرد؟
یکی از دلایل اینکه اقتصاد کشور طی سال های گذشته ضربه پذیر بوده و نتوانسته در برابر نوسانات و فشارهای خارجی و مشکلات داخلی مقاوم عمل نماید، بخشی بودن و بخشی نگری در آن است. به عبارت دیگر تا وقتی که اجزاء مختلف و بازیگران صحنه های اقتصادی کشور سیاست های متناسب و هماهنگی نداشته باشند نمی توان انتظار داشت که ساختار کلی اقتصاد کشور بتواند درست عمل نموده و پاسخگوی مشکلات باشد. در حوزه دریایی کشور هم می توان همین نکته را بعنوان یکی از مشکلات اصلی مدنظر قرار داد و در سال جاری بدنبال رفع آن بود. همانطور که اشاره شد بسیاری از مشکلات دریایی کشور بخاطر عدم تعریف صحیح ارتباطات بین بخش های مختلف دریایی با هدف استفاده حداکثری از مزیت های دریایی کشور است. بطور حتم می توان با تعریف یک پایگاه و یا کمیته ویژه دریایی ذیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این مسئله را پی گیری و سیاست هایی را در سطح کلان اتخاذ نمود که از فرصت ها و مزیت های موجود دریایی به بهترین شکل برای ایجاد اشتغال توسعه سواحل، ایجاد امنیت در دریاها و افزایش بهره وری در فعالیت های دریایی استفاده کرد. دراین راستا سیاست‌ها و برنامه های اجرایی سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی را می توان بررسی کرد و با یک خرد جمعی آن ها را تبدیل به یک مجموعه به هم پیوسته و هم افزا تبدیل نمود.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
0
3
شما مدیران بیسوادی که در راس کشتی سازی ها هستند را کنار بگذارید همه مشکلات این صنایع حل می شوند.
دلسوز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
0
4
علت تمام این مشکلات تنها سوء مدیربت است. شرکت های حمل و نقل اعتمادی به شرکت های کشتی سازی ندارند.شما وقتی اجازه می دهید مدیرانی که هیچ دانش و تجربه ای از صنایع دریایی ندارند در راس کشتی سازی ها باشند نمی توانید شرکتی را مجبور کنید که شناور را از خارج خریداری نکند. شما بهتر است برای برگشت اعتماد از دست رفته و ایجاد اشتغال پایدار ابتدا مدیران بیسوادی که در راس کشتی سازی ها هستند را کنار بگذارید و این صنایع را بدست اهل آن بسپارید.
بطور مثال کشتی سازی اروندان خرمشهر که بیش از چهل سال در ساخت شناور فعالیت می کند بروید ببینید به چه روزی افتاده است. مدیر آن مجموعه دارای چه مدرکی است قبل از آن چکاره بوده است. فاجعه است بخدا. این خیانت آشکار در حق جوانهای بیکار و مستعد این کشور است. سکوت شما و انجمن صنایع دریایی در این خصوص تنها به نابودی سریعتر این صنایع می انجامد.
مدیریت محترم مارین نیوز خواهشمند است انتشار دهید.
با تشکر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
2
دقیقا" صحبتهای این دو دوست قبلی را تایید میکنیم یعنی کنار گذاشتن مدیران بیسواد و استفاده از تواناییهای مهندسین امور دریایی با تجربه که در این صنعت سالها زحمت کشیده اند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: